Nordensjef Morten Karlsrud (t.v) og Martin Sterner, salgssjef konsument in Norden og Baltikum, viser fram Lenovos nye merkevare. Foto: Marte Ottemo

NY MERKEVARE FRA LENOVO

PC-produsenten Lenovo vil inn i toppsjiktet på gaming, og lanserer en helt ny merkevare og produktserie under årets CES-messe.

Publisert

– Den største nyheten vår på CES, er at vi lanserer et eget gaming-brand som heter Legion. Merkevaren er utviklet i samarbeid med spillere fra hele verden, og tar neste skritt innen gaming for Lenovo. Vi satser nå på å nå et helt annet spillmarked enn vi gjorde tidligere, sier Morten Karlsrud, nordensjef i Lenovo, til fagbladet Elektronikkbransjen.

De to første bekreftede maskinene i serien er Lenovo Legion Y520 og Legion Y720. Sistnevnte kommer med GTX 1060-grafikk med 6GB minne fra Nvidia, mens lillebroren får GTX 1050-Ti-grafikkbrikken. Begge drives av prosessorer fra Intels splitter nye 7. generasjon «Kaby Lake»-familie.

Legion Y720 kan konfigureres med enten en i7-7700HQ- eller en i5-7300HQ-prosessor, og begge leveres med et 16GB DDR4-minne.

Y720 kan utstyres med et høyoppløst 4K-panel, mens Y520 byr på Full HD-oppløsning. Begge er av IPS-typen med antirefleksjonsbelegg.

Lager VR-versjoner av spill

– Tidligere har vi vært veldig gode opp til mellomsjiktet av gaming, nå kommer vi med modeller og tilbehør for de beste spillerne, sier Karlsrud.

– Hvorfor velger Lenovo nå å satse mer på gaming?

– Tiden er riktig for oss nå, og det å utvikle vår egen portefølje er neste naturlige skritt. Og vi ser spillmarkedet vokse, sier han.

Selv om det foreløpig er to bærbare spillmaskiner Lenovo nå viser fram i Legion-serien, er det bare begynnelsen.

– Vi kommer med alt fra PCer og monitorer, til tilbehør. Tidligere har vi hatt en ganske enkel serie på spill, med én laptop, én stasjonær modell og så videre. Nå kommer vi med flere modeller, slik vi har i våre andre kategorier, sier Martin Sterner, salgssjef konsument in Norden og Baltikum.

Også på VR vil Lenovo satse sterkt.

– Vi tilbyr nå en VR-opplevelse på alle. I våre produkter kommer det til å ligge et underholdningssenter, et mediebibliotek med både film og spill. Problemet med VR i dag, er at det ikke finnes så mye innhold ennå. Det gjør vi noe med. I vårt bibliotek tilbyr vi konsumentene 2.000 spilltitler, som vi bruker vår egen programvare og algoritme til å gjøre en VR-rendering av. Det gjelder også de aller mest populære spillene der ute. Dette er helt unikt, og noe ingen andre har, sier Sterner.

Maskinene har også en innebygd mottaker for Xbox-kontroller, slik at du kan spille fritt trådløst, og du kan koble på din egen VR-brille.

– Vi har ikke noe eget VR-headset selv ennå, men det er noe som kanskje vil komme framover, sier Sterner. 

Ifølge Lenovo kommer Legion Y520 om en måneds tid, Legion Y720 sent i april eller starten av mai, mens en topp-modell dukker opp i norske butikker i juni. 

– Hvor stort er markedet for dedikerte spillmaskiner i Norge?

– Det er et marked som er sterkt voksende, og stadig flere av oss blir gamere. Det er vanskelig å si, men det bor kanskje en gamer i oss alle? sier Karlsrud.

– Hvordan har interessen fra bransjen vært rundt den nye spillsatsingen deres?

– Alle kjedene har vært innom, og vi har fått veldig gode tilbakemeldinger, sier nordensjefen.

Nytt konsept selger

Et annet produkt vi først så under IFA-messen i høst, er nettbrettet Yoga Book.

– Dette er et helt nytt konsept, vi har gjenoppfunnet nettbrettet. Når du åpner Yoga Book, kan du velge å aktivere et virtuelt tastatur på lokket. Men det unike med maskinen er at du også kan bruke den medfølgende blekk-pennen til å notere på papir på halvdelen uten skjerm. Det du skriver og tegner overføres så automatisk til skjermdelen fortløpende. Du kan også bruke pennen uten blekk og skrible rett på den sorte platen, sa Jørn Kofoed, markedsdirektør i Lenovo Danmark, til fagbladet den gangen.

Nå har maskinen kommet i salg, og Karlsrud kan melde om stor interesse for det nye konseptet.

I vårt bibliotek tilbyr vi konsumentene 2.000 spilltitler, som vi bruker vår egen programvare og algoritme til å gjøre en VR-rendering av. Det gjelder også de aller mest populære spillene der ute. Dette er helt unikt, og noe ingen andre har

– Yoga Book rakk akkurat julesalget og er nå kommet i både Android- og Windows-versjon, men vi har så langt primært solgt Android-versjonen. Vi har solgt veldig bra, med tanke på at det er et nisjeprodukt. Også næringslivet og undervisningssektoren har vist interesse for YogaBook, sier Karlsrud.

To til bedrifter

Lenovo lanserte også neste maskiner i ThinkPad X1-serien, Lenovos toppmodeller rettet mot bedriftsmarkedet.

ThinkPad X1 Carbon er bygget i karbonfiber, og Lenovo sier de har bygget en fjortentommers bærbar inn i chassiset til en trettentommer, ved å ha svært tynne kanter rundt skjermen.

Maskinen veier knappe 1,14 kilo, og skal tåle inntil 15,5 timers bruk. X1 Carbon har et bredt utvalg tilkoblinger med Thunderbolt 3 i USB type-C-formfaktor, to vanlige USB type-A-kontakter og HDMI, og har fått IR-kamera på forsiden, slik at man kan logge på med sitt eget ansikt og Windows Hello-funksjonen.

X1 Carbon kjører prosessorer opp til Intel Core i7 i nyeste utgave, altså Kaby Lake eller sjuende generasjon i7.

Også X1 Yoga kommer i ny utgave, og i motsetning til forbrukerversjonen har ikke X1 Yoga de mekaniske hengslene vi er vant til fra andre Yoga-produkter. Maskinen kan som tidligere bøye skjermen helt rundt, slik at den også kan brukes som nettbrett. Som X1 Carbon kommer Yoga-varianten med siste generasjon prosessorer fra Intel, altså opp til i7-variantene i Kaby Lake.

Powered by Labrador CMS