IXION RELANSERT VED HARRODS

– Snittalderen for nybilkjøpere er 59 år. Vi henvender oss til den voksne kvinne og mann fra 45 år og oppover, så kan de andre skrike til de unge.

Publisert Sist oppdatert

Det sier administrerende direktør og gründer Tom Austad i T-Radio AS, som den 11. april åpnet en ny produksjonslinje på Barkåker utenfor Tønsberg, der audiosystemet Ixion nå produseres. Måneden etter markerte selskapet at Ixion relanseres på markedet, ved varehuset Harrods i London. Her har det norske systemet fått en egen plass i lytterommet deres.

– Vi åpner salget i London, først ved Harrods og siden hos Harvey Nichols. Dette er premium utsalgssteder, som blir etterfulgt av volumdistributører. Vi går inn i en spisset distribusjon, hvor vi treffer vår kjøpegruppe som er et glemt segment i bransjen. Når vi ser på markedsføringen og kommunikasjonsformen til våre konkurrenter, er det mye farger og lyd for å få oppmerksomhet hos de unge. Vi går motsatt vei, og henvender oss til den voksne kvinne og mann på en rolig måte, med senkede skuldre og lav puls, med en entusiasme som blir lagt merke til. Våre kunder er kjøpesterke, men vil ikke kaste bort tid og krefter på å søke etter produkter og teknologi de egentlig ikke vil ha. Derfor har vi laget et konsept som er komplekst og fremtidsrettet, men enkelt å betjene og bruke. Vi kommer til å oppgradere Ixion via internett, som sikrer at kundene kjøper et produkt som lever videre, sier Austad.

Lansert i 2014

Våre kunder er kjøpesterke, men vil ikke kaste bort tid og krefter på å søke etter produkter og teknologi de egentlig ikke vil ha

Han lanserte Ixion for norsk presse første gang 20. november 2014, med audiosystemet Maestro og høyttaleren Solo:2 for multiromsbruk. Den gangen ble Ixion produsert ved den tidligere Tandberg-fabrikken på Notodden. Halvannet år senere innrømmer Austad at det har vært en lang vei å gå.

– Det er ikke til å stikke under en stol at vi er en gründerbedrift. Det viste seg at vi var litt tidlig ute med selve produktet, og vi valgte derfor å trekke oss litt tilbake for å gjøre plattformen dønn stabil. Dette handler om utvikling av programvaren, og nå sitter denne som en påle. Elektronikken er akkurat den samme, og de første modellene vi solgte er med en oppdatering av programvaren nøyaktig de samme som de vi nå leverer, sier Austad til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvorfor har dere flyttet produksjonen fra Notodden hit til Barkåker?

– Det har ingenting med Notodden å gjøre. Vi var litt for tidlig ute i vår iver etter å komme i gang, og vil vurdere å komme tilbake til Notodden når alt er klappet og klart for at de kan gå videre med oss.

– Hvor mange enheter har dere produsert per i dag?

– Det er noen hundre, og vi skal opp i en takt på 50 per skift rett over sommeren.

Ved produksjonslinjen er det fire årsverk, denne skal styrkes med ytterligere to. Totalt er det ni ansatte i selskapet, samt én på salg på fulltid i London.

Austad er i dag den eneste tidligere Tandberg-ansatte som er igjen i selskapet.

Vil synes

– De andre er blitt pensjonister. I starten hadde vi med to tidligere Tandberg-ingeniører i designet av elektronikken og akustikken, så vi tar vel vare på arven etter Tandberg Radio både når det gjelder kvalitet og holdbarhet i elektronikken, og på lyden, som Tandberg også var kjent for, sier Austad.

– Hvem eier T-Radio AS?

– Private investorer. Det er entusiastiske mennesker som står bak kapitalen vår. Vi hadde en vellykket emisjon i fjor, og styrker selskapet med ytterligere en emisjon i sommer.

Austad sier de har et solid oppsett på gang når det gjelder distribusjonen i Norge.

– Blekket er ikke tørt ennå, så vi kommer ikke til å si så mye om dette, men det kommer til å synes ganske kraftig.

– Hvilke argumenter bruker dere i salgsarbeidet?

– Ixion er en raffinert, intuitiv og elegant radio og multiromspiller med dab+, enestående lydkvalitet og tekniske løsninger på høyt internasjonalt nivå. Det er et moderne produkt som viderefører Tandberg Radios høye krav til design og kvalitet - et produkt vi er stolte av. Det er en håndbygget radio som er manuelt kalibrert og kvalitetssikret på Barkåker. Ingen ting er overlatt til tilfeldighetene her, sier Austad.

Koenigsegg

– Har dere planer om å utvide produktsortimentet?

– Vi har et kart, og kommer med flere produkter som skal bli lagt godt merke til i markedet. Vi vil alltid streve etter og være nysgjerrige for å lage produkter som passer inn hjemme hos folk. Derfor vil også fargetrender endre seg, og kanskje også fargen på skjermen, men fasongen vil stå seg i lang tid, sier Austad.

Til åpningen av den nye produksjonslinjen på Barkåker er også journalister fra Nederland, England og Irland invitert. Her er også industridesigner Bård Eker til stede med en bil fra Koenigsegg, der han er inne på eiersiden.

– Han er mannen bak designet til Ixion. Med all sin industrikunnskap har vi fått et produkt som er relativt enkelt å produsere, men som er avansert i sin form, sier Austad.

Eker beskriver Ixion på følgende måte:

– Enkelhet, renhet, ærlighet og stahet. Dette gjelder også bedriften, og Tom som har drevet prosjektet med den utholdenheten som skal til, sier Eker.

Lever lenge

– Hvor mye har du personlig vært delaktig?

– Jeg er personlig involvert i alle prosjektene vi er med på, men nå har vi 70-75 prosjekter per år. Jeg har folk som er mye flinkere enn meg, og forsøker å henge med der jeg kan bidra.

– Hva synes du om resultatet? Se for deg en butikkhylle; hvordan skiller Ixion seg fra de øvrige produktene som finnes på markedet?

– Da vil jeg bruke de samme ordene jeg nettopp nevnte, samt bastanthet. Det er en balanse mellom at produktet har tyngde, samtidig har vi ønsket å løfte det. Derfor står Ixion på de fire piggene, som også har effekt på lydkvaliteten. Vi søker hele tiden å lage produkter som kan leve en stund, i motsetning til trendbaserte produkter som etter en tid ikke er så fine å se på. Siden kvaliteten på Ixion er så god at produktet lever lenge, må også designet gjøre det, sier Eker til fagbladet Elektronikkbransjen.

– At det er et norsk produkt, satt sammen i Norge, hva tenker du om det?

– Fantastisk. I motsetning til alt det andre som skjer i Norge. Nå har vi skjønt at det må en endring til, men det er som å bråsnu med et hangarskip. Derfor trenger man karer som Tom, som tør å gå mot strømmen. Det er blitt for mange av oss som er negative til nye ting, og det må vi snu på ganske fort hvis vi ønsker å ha ny næring her til lands, sier Eker.

– Vi har tålmodige investorer. Uten deres støtte og vilje til å dele risikoen, ville vi ikke vært der vi er i dag, sier Austad.

Powered by Labrador CMS