Skuespiller Brat Pitt nyter i kampanjen en kopp cappuccino tilberedt på en Dinamica-maskin. Foto: De'Longhi

EN PERFEKT REKLAMEKAMPANJE

– Dette er den største investeringen vi har gjort noensinne, sier Ulrika Ekelund i De'Longhi. Hun sikter til Perfetto-kampanjen, med Brad Pitt.

Publisert Sist oppdatert
Administrerende direktør Marco Palumbo. Foto: Stian Sønsteng

Da reklamekampanjen ble globalt lansert den 2. september, hadde marketingdirektøren og de andre toppsjefene i De'Longhi Scandinavia AB gledet seg lenge til å se reaksjonene fra markedet – og kollegene.

Nordisk marketingdirektør Ulrika Ekelund. Foto: De'Longhi

– Det ligger mange måneder planlegging bak dette, men vi klart å holde på hemmeligheten, sier administrerende direktør Marco Palumbo til fagbladet Elektronikkbransjen.

I en pressemelding heter det at produksjonen av kaffemaskiner for hjemmemarkedet har spilt en sentral rolle for De'Longhis ekstraordinære vekst de senere årene, og at skuespiller Brad Pitt er en perfekt ambassadør som kan fortelle verden om selskapet.

– Han er den ultimate representanten for De'Longhis ånd; modig og internasjonal, men også sofistikert og elegant.

Perfekt posisjonert

Selv om Brad er den beste ambassadøren er det de helautomatiske maskinene som er de store stjernene

I den første reklamefilmen som har gått på norsk fjernsyn, følger vi Brad Pitt «en vanlig dag i livet», frem til han kommer hjem og endelig kan slappe av med en kopp kaffe.

– Dette er et perfekt øyeblikk, og selv om Brad er den beste ambassadøren er det de helautomatiske maskinene som er de store stjernene, sier Palumbo til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han mener Perfetto-kampanjen, som handler om det perfekte øyeblikk, også passer godt til De'Longhis posisjon i markedet.

Skuespiller Brad Pitt har vært en handlingens mann, og skaffet seg bønner til sin helautomatiske kaffemaskin. Foto: De'Longhi

– Markedet har økt kraftig de senere årene, og vi er den rette aktøren på rett sted til rett tid. Vi vil fortsatt være en driver i kaffemarkedet, og venter at det fortsatt vil vokse, ikke minst i Skandinavia der kaffe er en svært viktig del av dagliglivet, sier Palumbo.

Han sier det skandinaviske markedet er i endring, og at forbrukerne som tidligere stort sett brukte filterkaffe for lengst har oppdaget nye måter å tilberede kaffen.

Også i butikk

Nordisk salgsdirektør Joachim Laugesen. Foto: Stian Sønsteng

– En av disse er de helautomatiske kaffemaskinene, og her er De'Longhi en viktig spiller, sier Palumbo.

Fagbladet Elektronikkbransjen møter ham, marketingdirektør Ulrika Ekelund og salgsdirektør Joachim Laugesen i et videointervju.

– Vi har drevet De'Longhi Scandinavia AB i åtte år nå, og vi tre har vært med siden starten. Det har vært en god reise, sier Norden-sjef Marco Palumbo.

Laugesen sier selskapet gjennom mange år har opparbeidet et godt forhold til detaljhandelen.

– Denne kampanjen gir mer synlighet også til forbrukerne, sier Laugesen.

– Vil kundene møte Brad Pitt i butikken?

– Det vil de! Perfetto-kampanjen vil også omfatte butikkene, sier Ekelund.

Palumbo skyter inn:

– Det er viktig at ambassadøren ikke er over alt, men vises på den riktige måten på de riktige stedene. Det viktige er at kunden får lyst til å kjøpe en av våre kaffemaskiner, sier Palumbo.

Med på å lage reklamekampanjen med Brad Pitt er blant annet regissør Damien Chazelle, filmfotograf Linus Sandgren, komponist Justin Hurwitz og fotograf Lachlan Bailey.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2021, som ble distribuert 11. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS