LYD I 360 GRADER

De trådløse og rundstrålende høyttalerne R6 og R7 er de to første produktene utviklet ved Samsungs nye audio-laboratorium i California.

Publisert Sist oppdatert

– Samsung skal også bli en viktig spiller på lyd, og vi har bygd et eget laboratorium der vi har hentet inn toppkompetanse. De første resultatene av dette er veldig spennende, sier Knut-Eirik Rørnes, produktansvarlig for TV og lyd-produkter hos Samsung i Norge.

Vi møter ham på Elkjøps Elbit-mess på Gardermoen. De to høyttalerne i multiromsserien Wireless Audio-360 ble første gang vist på CES-messen i Las Vegas i januar, nå er de kommet i handelen i Norge. Høyttalerne sender ut lyd i alle retninger takket være en ringradiator, man kan også henge dem i taket, og ifølge Rørnes har tilbakemeldingene vært svært gode.

– Høyttalerne kan stå alene, og tanken er at de vil fylle hele rommet med lyd i 360 grader. Man kan også sette dem opp i et stereosett eller som et hjemmekinoanlegg koplet til TVen. Brukermulighetene er mange, sier Rørnes.

Vi er ikke i tvil om at dette er noe kundene ønsker, og i årets portefølje er 75 prosent buede TVer

Flest buede modeller

Lillebror R6 har et batteri som skal gi seks timers spilletid, og kan for eksempel tas med ut på verandaen og spille via blåtann.

– Det er flere år siden Samsung sa dere skulle satse på lyd. Hvilke utfordringer har dere for å ta en større posisjon?

– Multirom er fortsatt litt skummelt for folk siden høyttalerne skal koples til det trådløse nettverket. Vi arbeider mye for å gi en god stabilitet, kommer med nye applikasjoner, og ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for kundene. For eksempel gir de nye høyttalerne stemmebeskjed på norsk når oppkoplingen er gjort riktig, sier Rørnes.

På Elbit viser han også buede TVer med tilpassede lydplanker, alt i hvitt.

– Mange har satt pris på våre hvite TVer. Nå kommer de også i buet variant, sier Rørnes.

– Dere har mange buede skjermer her på Elbit. Etter at nyhetens interesse har lagt seg; ønsker markedet buede apparater?

– Vi er ikke i tvil om at dette er noe kundene ønsker, og i årets portefølje er 75 prosent buede TVer. Vi mener dette gir en bedre opplevelse, med bedre dybde og riktigere fokus i bildet. Vi er ikke lenger alene om dette, og ser at bransjen er kommet etter. Vi har også flate modeller, som supplerer godt i sortimentet, sier Rørnes.

Powered by Labrador CMS