VIKTIG AT ELESCO ROR I TAKT

– Med de små marginene i ettermarkedet er det stadig viktigere at vi fremstår som en profesjonell og sentralstyrt kjede.

Publisert Sist oppdatert

Det sier administrerende direktør Jon Olav Næss i Elesco Norge AS. I slutten av august hadde servicekjeden sin årlige konferanse i Tønsberg, med opplæring, foredrag og sosialt samvær.

– Vi legger fortsatt vekt på det siste, men mye har skjedd siden Servicekjeden Norge ble etablert i 1995. Da var kjeden hovedsakelig et sted å møtes, en slags gutteklubben grei, innrømmer Næss.

For fire-fem år siden hadde Elesco Norge seks-sju multiverksteder, i dag tar 22 av kjedens 29 verksteder mot oppdrag innen både hvitt og brunt.

Vi ønsker å vokse kontrollert ved å knytte til oss de beste aktørene for å sikre et fremtidig landsdekkende tilbud

– Stadig flere har fått kompetanse på kjøleteknikk, og målsetningen er å få alle opp og gå både på brune- og hvitevarer, sier Næss til fagbladet Elektronikkbransjen.

Stadig henvendelser

I 2012 omsatte Elesco Norge gjennom kjeden for rundt 145 millioner kroner. I tillegg kommer ifølge Næss en ikke ubetydelig virksomhet som ligger innenfor særavtaler de enkelte verkstedene har for spesielle varegrupper utenfor kjeden.

– Dette kan være offshore, kaffemaskiner, feiemaskiner og  gulvvaskmaskiner for industrien. Totalomsetningen til de 29 verkstedene er kanskje det dobbelte av det som går gjennom Elesco-systemet, sier Næss.

I 2013 ligger Elesco Norge litt lavere an omsetningsmessig.

– Men vi får stadig henvendelser fra ulike leverandører, som vi håper vil bedre dette, sier Næss.

– Har det vært en tøff vei og gå fra 1995 frem til i dag?

Nye tider

– Vi har jo mistet noen medlemmer som kanskje ikke var enig i strategien. Men vi har også fått nye medlemmer, og enkelte verksteder har ekspandert. Medlemsmassen har de siste årene vært veldig stabil, og vi opplever en stor troskap til Elesco Norge. Det er også slutt på den tiden da et verksted kunne ringe oss for å melde seg inn. Vi ønsker å vokse kontrollert ved å knytte til oss de beste aktørene for å sikre et fremtidig landsdekkende tilbud, sier Næss.

Det er spesielt på hvitevaresiden Elesco ønsker å knytte til seg flere verksteder.

– Vi ser jo at mange av de tradisjonelle hvitevareverkstedene blir borte. Dette er i hovedsak små firma, kanskje med en eller to ansatte, sier Næss.

Av de 29 verkstedene i kjeden er det kun Pema Miljøteknikk AS som kun reparerer hvitevarer.

Multiverksteder

– Hvorfor er det viktig for dere å ha multiverksteder?

– Dette er viktig for å sikre antall oppdrag, spesielt ute i distriktene der vi har sett en nedgang i serviceoppdrag på lyd- og bildeprodukter.

Under samlingen i Tønsberg ble deltakerne invitert på tur med Saga Oseberg, som er en replika av Oseberg-skipet. Her mener Næss kjeden fikk anledning til å vise at de ror i takt.

– Elesco Norge er et aksjeselskap, der medlemsbedriftene også er aksjonærer. I og med at alle er likeverdige partnere i systemet, er det en sterk felles interesse at kjeden opptrer seriøst og gjør en skikkelig jobb. Et lite verksted er like viktig for oss som et stort verksted. Av og til må vi legge oss på årene, med streng disiplin, for å sikre at takten opprettholdes. At vi har lykkes med dette, viser den voldsomme økning i interessen som vises vårt system, spesielt fra hvitevareleverandørene. På årets samling hadde vi for første gang besøk av representanter fra både Bosch/Siemens, Electrolux og Whirlpool, noe vi satte stor pris på. Vi håper vi kan utvide samarbeidet ytterligere med disse, og flere av våre verksteder utfører allerede mange serviceoppdrag for dem. Fra før har vi på hvitevaresiden sentralavtaler med Samsung, LG, Panasonic, SMEG og flere andre, sier Næss.

Sentralstyrt

Elesco Norge har en sentraladministrasjon som består av fire servicekontrollere som fordeler oppdrag fra leverandørene til det verkstedet som ligger nærmest kunden, med nødvendig kompetanse på gjeldende produktgruppe. De benytter også eksterne verksteder som tar oppdrag der de selv ikke er representert. Hovedkontoret ligger på Skytta i Nittedal, i kontorfellesskap med Dalens elektronikkservice. Her sitter servicesjef Kjell Roar Unes sammen med tre kontrollere.

– Det har vært nødvendig å øke administrasjonen for at vi skal kunne tilby kundene våre et sentralstyrt servicesystem, sier Næss.

I handelsleddet har Elesco Norge sentralavtaler med Euronics, Coop og Komplett. Under samlingen i Tønsberg deltok i tillegg til disse Elkjøp.

Mer hjemmeservice

– Vi i servicebransjen opplever det samme presset som i salgsleddet. Volumene er gått ned, det er press på prisene, og det er derfor nødvendig å ha gode rutiner, rasjonell drift, samt å gjøre ting riktig den første gangen da det koster for mye å gjøre feil, sier Næss.

Et resultat av dette er at Elesco har sentralisert enkelte produktgrupper, for eksempel lettere hifi-utstyr som håndteres av enkelte verksteder.

– Derimot er det viktig å opprettholde en desentralisert service på TVer, som stadig blir større. Å sende en 60-tommer i uoriginal emballasje på en lastebil har sjelden et lykkelig utfall. Det har lenge vært viktig på hvitevarer å oppsøke kundene i hjemmet, dette gjør seg stadig mer gjeldende også på brunevarer, sier Næss.

Powered by Labrador CMS