
KLOKKENE JUSTERER FOR DEG
– Vi har hatt kjempesuksess med E700 og L700, men dessverre har vi hatt problemer med å levere nok produkter til det norske markedet.
Det sier regionsjef Richard Hauffen i Yamaha Music Europe, når vi møter ham på kjedesamlingen Elon Expo i Ørebro.
Her viser han hodetelefonene YH-E700A og YH-L700A, som koster henholdsvis 3.500 og 5.500 kroner.
– E700 er tokanals, mens L700 gir 5.1-lyd, sier Hauffen.
– Hvordan lykkes Yamaha i dette markedet?
– Vi har hatt kjempesuksess med disse to modellene. Dessverre har vi slitt med leveringsproblemer, så vi har gått eksklusivt i Soundgarden-kjeden en periode. Nå ser det ut at vi får tilgang til nok produkter, slik at vi kan gå bredt ut, sier Hauffen.
På denne måten reduserer vi unødig prosessering av lydsignalet
Justerer selv lyden
Yamaha YH-E700A har Listening Optimizer, med mikrofoner i klokkene som hvert 0,7 millisekund måler akustikken og tilpasser lyden etter dette.
– Aktiv støyfjerning gir ofte flatere lyd, og på denne måten reduserer vi unødig prosessering av lydsignalet. På E700 har vi lagt vekt på at det skal være god bass, ren lyd og ikke minst meget god oppløsning, som jo er Yamahas styrke, sier Hauffen.
YH-L700A har også Listening Optimizer, 34 timers batteritid og kringlyd med det Yamaha kaller 3D sound Field.
– Begge hodetelefonene ligger godt rundt øret, noe som også er med å begrense behovet for aktiv støykansellering, sier Hauffen.
– Hvordan har det gått med Yamaha under pandemien?
– Som nevnt har vi hatt leveringsproblemer. På forsterkersiden, som er vår grunnpilar, er vi rammet av en begrenset tilgang på komponenter, ikke minst siden vi bruker sorterte komponenter i klasse AA. Heldigvis ser vi at det kommer til flere produsenter av halvledere (semiconductors), som vi kanskje har 200-300 av i hver forsterker, sier Hauffen.
