IKEA-TV FRA TCL

Den siste uken i januar startet Ikea salget av TV, produsert av kinesiske TCL, i størrelsene 24, 32, 40 og 46 tommer - med og uten møbel og lydanlegg.

Publisert Sist oppdatert

I en pressemelding legger Ikea vekt på at produktet Uppleva er en alt-i-ett-løsning som består av en led-belyst LCD smart-TV, 2.1 lydsystem med trådløs dypbasshøyttaler (subwoofer) og integrert CD-, DVD- og BD-spiller, der alt styres med én fjernkontroll og det ikke er synlige ledninger. Men ifølge selskapets nettsider selges TVene også separat. Pris for 46-tommeren er 6.000 kroner, mens 24-tommeren koster 2.000 kroner. Høyttalersystemet kommer i to størrelser, med lik pris på 2.850 kroner, mens komplett pakke med TV, lydsystem og møbel koster fra 7.700 til 15.200 kroner.

Utsatt fra i høst

Ikea snur opp ned på hvordan nordmenn tradisjonelt har forholdt seg til TV-løsninger i hjemmet

– Ikea snur opp ned på hvordan nordmenn tradisjonelt har forholdt seg til TV-løsninger i hjemmet. Uppleva er både TV, lyd og møbel i ett – designet som en helhet og garantert fritt for løse ledninger og drøssevis med fjernkontroller. Uppleva er et unikt konsept, hvor hjemmeelektronikken er bygget inn i TV-løsningen, heter det i pressemeldingen.

Lanseringen av Uppleva var opprinnelig planlagt i fjor høst, men ifølge Ikea har Norge måtte vente på grunn av høy etterspørsel i andre markeder.

– Uppleva har fått en flott mottakelse i Europa. Nå er vi trygge på at vi kan møte etterspørselen, og Uppleva er klar for salg på alle Ikeas varehus i Norge i tillegg til på ikea.no, sier kommunikasjonsrådgiver Siv Elizabeth Egger i Ikea Norge i pressemeldingen.

Hun sier Ikea har brukt hjeminnredningskunnskapen sin til å skape et produkt som gir TV-en en naturlig plass i hjemmet. Ikea har utviklet Uppleva fra grunnen av.

Smart-TV med internett

Uppleva TVene kommer i fire størrelser, 24, 32, 40 og 46 tommer. Alle størrelsene er tilgjengelige i både sort og hvitt. Lydsystemet har innebygget CD-, DVD- og BD-spiller, radio og mulighet til å koble USB, MP3-spiller, smarttelefoner og nettbrett. De tre største modellene er smart-TVer med internettilkobling. Teknologien er utviklet i samarbeid med kinesiske TCL, og skal være produsert eksklusivt for Ikea. Uppleva-serien har 5 års garanti. Ikea har også tatt inn tilbehør som HDMI-kabler, wifi-adapter og USB-minne til TV.

Ikea-konsernet har i dag 338 varehus i 40 land, som sist år ble besøkt av 776 millioner mennesker. Nettsidene til Ikea ble sist år besøkt 1,1 milliarder ganger. I Norge har Ikea seks varehus; to i Oslo, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim og ett i Sørlandsparken. To nye varehus åpner i 2014/2015 i henholdsvis Ringsaker og på Danebo, på grensen mellom Sandefjord og Larvik. 2.900 medarbeidere jobber i de norske varehusene.

Tilsvarende TVer finnes allerede

– Vi i bransjen ønsker Ikea velkommen også i brunevaresegmentet. Bransjens butikker er vant til å konkurrere med Ikea på hvitevarer, og noen forhandlere selger også kjøkken. Dette er en konsekvens av bransjeglidningen. Jeg er overbevist om at bransjens aktører fortsatt vil være konkurransedyktig mot Ikea også på TV, både på pris, kvalitet og ikke minst fagkunnskap og service, sier administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

– Det har manglet en slik alt-i-ett-løsning i markedet, og den ser fin ut. Selve TVene er også fine, de har en helt OK kvalitet. For vår egen del selger også vi TVer fra TCL, både under merket TCL og Thomson, og disse er av tilsvarende kvalitet og pris, sier Thomas Hegerlund, salgssjef for lyd og bilde i Elkjøp Norge AS.

– Er det aktuelt for Elkjøp å begynne med tilsvarende alt-i-ett-løsninger?

– Det har vi selvfølgelig sett på lenge, men vi har ingen konkrete planer om å begynne med dette med det første, sier Hegerlund til fagbladet Elektronikkbransjen.