Trygve Natvik er avdelingsleder ved Power Seljord, som drives av Bø installasjon. I sommer åpnet de i nye lokaler på 450 kvadratmeter med ombrukt innredning fra Power Lade. Foto: Stian Sønsteng
Trygve Natvik er avdelingsleder ved Power Seljord, som drives av Bø installasjon. I sommer åpnet de i nye lokaler på 450 kvadratmeter med ombrukt innredning fra Power Lade. Foto: Stian Sønsteng

OMBRUKT ER GODT SOM NYTT

Power Seljord åpnet i nye lokaler i juni, med ombrukt butikkinnredning fra Power Lade. I disse hyllene har de både nye og ombrukte datamaskiner.

Publisert

– Det virker som de fleste kundene er nokså fornøyd med oss, sier avdelingsleder Trygve Natvik ved Power Seljord.

For en telemarking betyr det at kundene er kjempefornøyd, og hele butikken ser vitterlig flunkende ny ut.

– Power Lade bygde ny butikk mens det fortsatt var drift i den gamle, og det meste av innredningen vår kommer derfra, sier Natvik.

Det var den ombrukte innredningen. De ombrukte datamaskinene kommer vi tilbake til mot slutten av artikkelen.

Det første som møter kundene som kommer inn i Power Seljord fra kjøpesenteret, er Samsung The Sero. Foto: Stian Sønsteng.
Det første som møter kundene som kommer inn i Power Seljord fra kjøpesenteret, er Samsung The Sero. Foto: Stian Sønsteng.

Power Seljord er eid av Bø installasjon, som også driver Power Bø. Natvik er avdelingsleder i Seljord, der det også er to andre fast ansatte samt tre ekstrahjelper. Butikken holder til i Telesenteret, som pusset opp i sommer.

– Det passet bra å flytte butikken samtidig, og vi åpnet den 8. juni, sier Natvik.

Bø og Seljord

– Dere er bare en halvtime unna Bø. Er det et opplagt valg å ha to butikker så nær hverandre?

– Nedslagsfeltet blir veldig stort geografisk, selv om det ikke bor like mange folk i Vest-Telemark som i Oslo. Kundene setter pris på at det er en handelsstand i Seljord som kan levere det aller meste, og det styrker oss også i konkurransen med andre butikker som ligger rundt oss, sier Natvik.

Jørund Telnes ved Power Seljord. Foto: Stian Sønsteng.
Jørund Telnes ved Power Seljord. Foto: Stian Sønsteng.

– Hva er de nærmeste konkurrentene?

– Vi har gamle Seljord elektriske, som i dag er en Byggmakker-butikk som også selger hvitevarer. Elkjøp er både på Notodden og i Åmot, så vi er ikke helt alene selv om vi er på landet.

– Hvor stort er omlandet dere får kunder fra?

– Primært Vest-Telemark. Når det gjelder dem som bor mellom Seljord og Notodden velger nok noen å kjøre den ene retningen, de andre den andre, avhengig av hvor de er vant til å handle. Vi drar mye nytte av at vi er nyåpnet, og mange kommer nok hit fordi de vil se hva vi har fått til, sier Natvik.

Geir Tjæreberget, som har arbeidet i butikken i ti år, sier de også har mye hyttekunder, både fra Rauland, Vrådal og Vinje.

Den nye butikken har en salgsflate på nærmere 450 kvadratmeter.

– Den er blitt mye større, bedre og triveligere. Tidligere lå vi i den andre enden av Telesenteret, med det halve arealet men nesten like mye varer. Da vi fikk varer før jul visste vi ikke hvor vi skulle plassere alt, sier Tjæreberget.

Elkjøp er både på Notodden og i Åmot, så vi er ikke helt alene selv om vi er på landet

I tillegg til butikken kommer rundt 100 kvadratmeter lager.

– I hovedsak skal vi ha varene vi selger på eget lager, men det hender vi bytter varer mellom butikkene i Bø og Seljord. Siden jeg bor i Bø, blir det ofte til at jeg tar med varene til eller fra arbeid, sier Natvik.

Hver tirsdag og hver annen lørdag kommer en kollega fra kjøkkenavdelingen i Bø, som både har Norema og Drømmekjøkken, til Seljord for å tegne kjøkken for kundene. Foto: Stian Sønsteng.
Hver tirsdag og hver annen lørdag kommer en kollega fra kjøkkenavdelingen i Bø, som både har Norema og Drømmekjøkken, til Seljord for å tegne kjøkken for kundene. Foto: Stian Sønsteng.

Kjøkkentegner hver uke

Hver tirsdag og hver annen lørdag kommer en kollega fra kjøkkenavdelingen i Bø, som både har Norema og Drømmekjøkken, til Seljord for å tegne kjøkken for kundene.

– Kjøkkenavdelingen i Bø er stor, med 250 kvadratmeter kjøkkenutstilling. Mange tar nok turen dit, men vi er glade for å kunne tilby denne tjenesten lokalt her i Seljord, sier Natvik.

Som nevnt er Power i Bø og Seljord drevet av Bø installasjon, eid av Oddgeir Torekåsa. Bø installasjon driver også Christiania Belysning, Drømmekjøkken og et hvitevareverksted i Bø, i tillegg til at de har en elektroavdeling med installatører.

– Alt er samlet på Ekspert-senteret i Bø, sammen med et arkitektkontor, en utbygger og en murmester, sier Natvik.

I høst har Power Seljord fått inn et hjørne med produkter fra Christiania belysning.

– Vi fikk en del spørsmål om vi solgte lamper, så vi har tatt inn et lite sortiment vi håper treffer markedet her, sier Natvik.

I TV-avdelingen vises også en 82-tommer. – Denne gjør det enklere for kundene å velge en mindre, men fortsatt litt større TV, sier avdelingsleder Trygve Natvik ved Power Seljord. Foto: Stian Sønsteng.
I TV-avdelingen vises også en 82-tommer. – Denne gjør det enklere for kundene å velge en mindre, men fortsatt litt større TV, sier avdelingsleder Trygve Natvik ved Power Seljord. Foto: Stian Sønsteng.

Han begynte i bransjen i 2006, først som ekstrahjelp hos daværende Expert Bø og etter hvert som fast ansatt.

– Jeg har mest drevet med hvitt og smått, men både i Bø og Seljord må du kunne litt om alt. Du kan ikke gjemme deg i én avdeling, smiler Natvik.

Telefoni viktig

– Hva er den viktigste kategorien ved Power Seljord?

– Jeg liker alltid å si at hvitevarer er lokomotivet, men vi ser at spesielt tele og også data tar andeler. Telefoni er nok den viktigste biten, både i dag og fremover.

Vi åpnet med brask og bram men uten de voldsomme lokketilbudene

– Har dere noen konkurrenter i denne kategorien?

– Ikke lokalt. Det er til oss kundene kommer, men vi må selvsagt klare å levere det samme til samme pris som nettbutikkene.

Veggen ved inngangen fra kjøpesenteret er brukt som reklameplass for Canal Digital. Foto: Stian Sønsteng.
Veggen ved inngangen fra kjøpesenteret er brukt som reklameplass for Canal Digital. Foto: Stian Sønsteng.

– Merker dere at folk er blitt mer bevisste når det gjelder å handle lokalt, for å beholde de lokale butikkene?

– Spesielt etter koronaen er nok handelslekkasjen blitt mindre, det er ikke så mange kjører til byen for å handle. Vi gjør vårt beste for å tilby kundene det de vil ha, selv om butikken og lageret er mindre enn hos de store gutta i byene.

– Hvilken utvikling har dere hatt omsetningsmessig etter nyåpningen 8. juni?

– Vi har hatt gode tall, og håper vi klarer å opprettholde disse.

Power Seljord har også fått plass til et spilloppsett. Foto: Stian Sønsteng.
Power Seljord har også fått plass til et spilloppsett. Foto: Stian Sønsteng.

– Hvordan var det å åpne butikken i nye lokaler, snaut tre måneder etter at Norge ble korona-stengt?

– Det var spennende. Du vil jo ha flest mulig kunder på åpningen, uten at det blir en ukontrollert smittesituasjon. Det lykkes vi med, og vi åpnet med brask og bram men uten de voldsomme lokketilbudene man gjerne har, sier Natvik.

Viser toppmodeller

– Er det noe du allerede ser burde vært annerledes?

– Egentlig ikke, gitt arealet vi har til rådighet. Som gammel hvitevare- og småelektriskmann skulle jeg ønske at det hadde vært mye mer plass til dette.

– Disse kategoriene tar jo halve butikken ...

Natvik ler.

– Javisst, jeg skal ikke klage.

– Dere har en TV på 82 tommer utstilt. Dette er ikke den nyeste modellen på markedet?

Power Seljord selger ombrukte datamaskiner fra CHG-Meridian Skien AS, vist i ombrukt butikkinnredning fra Power Lade. Foto: Stian Sønsteng.
Power Seljord selger ombrukte datamaskiner fra CHG-Meridian Skien AS, vist i ombrukt butikkinnredning fra Power Lade. Foto: Stian Sønsteng.

– Den har nok stått her i nærmere ett år. Hvis man viser frem toppmodellene, eller en stor TV, er det lettere for kundene å velge det som er litt rimeligere eller litt mindre, i stedet for det billigste eller minste. Det samme gjør vi innen hvitevarer, der vi ved å vise de aller beste produktene ofte ender med å selge det som ligger litt under, men som fortsatt er veldig bra, i stedet for å selge billigvarer som heller ikke kunden ville blitt så fornøyde med, sier Natvik.

– Hva er viktig for dere i Seljord i kundemøtene?

Godt for miljøet, og godt for lommeboka

– Vi prøver alltid å få pratet med alle kundene som kommer innom. På vanlige dager lykkes vi stort sett med det, i litt større turisthelger hender det at vi går glipp av noen. Å møte kundene med en samtale er veldig viktig, spesielt i mindre butikker.

 

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2020, som ble distribuert 12 oktober. <a href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/12968/?page=36" target="_blank" rel="noopener">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" target="_blank" rel="noopener">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2020, som ble distribuert 12 oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Ombrukte datamaskiner

– Har dere noe annet som kanskje ikke er i grunnsortimentet til Power?

– Vi har en avtale med CHG-Meridian Skien AS, som leverer datamaskiner, nettbrett og mobiler til ombruk. Dette er veldig bra maskiner som gjerne har gått noen år på en leasing-avtale. De blir slettet, sjekket og oppdatert med en helt ren installasjon av Windows 10 Pro, uten reklame og slike ting, og solgt videre til en gunstig pris både for kunden og oss.

– Hvem er de typiske kundene?

– Alle som trenger en PC. Skal du ha en ny spillmaskin, vil nok alltid den nyeste modellen være den beste. Når det gjelder alle vanlige kontormaskiner til normal bruk, får du mye mer for pengene med en brukt maskin. Godt for miljøet, og godt for lommeboka, sier Natvik.