DIGITALE KVITTERINGER

Teknologifirmaet Acquire har utviklet et lagringssystem for digitale kvitteringer, til bruk for butikk, verksted og leverandør.

Bare få dager etter at Acquire sammen med EDB Ergogroup presenterte sitt Garantidatabase-system for Elektronikkbransjen under Hvitevaredagene på Gardermoen, ble det kjent at Euronics flaggskipbutikk på Lambertseter i Oslo skal teste ut systemet med digitale kvitteringer. Dette vil skje i 2012. Til Dinside.no sier Odd Martin Jensen, rådgivende konsulent i Stiftelsen Elektronikkbransjen, at det er et stort problem at mange mister kvitteringene sine. Et digitalt lagringssystem vil derfor være en stor fordel for både forbrukeren, forhandleren og ikke minst verksteder og leverandører. I tillegg er det også flere bonusfordeler med et slikt registreringssystem. Det vil bli enklere åfor eksempel tilbakekalle enkelte produkter om det oppstår feil ved dem.– Det er en gründers mål å bringe det teoretiske til en markedsaksept. Forhåpentligvis blir dette en suksess. Vi er alene om dette og har patentert konseptet i England og Storbritannia, forteller hjernene bak det hele, Olav Berg og Sindre Godager, til fagbladet Elektronikkbransjen. Acquire har fått 1,7 millioner kroner fra Innovasjon Norge for utviklingen av teknologien. Det unike med konseptet er at verktøyet fra Acquire kan ta for seg Point-of-sale-data (POS)fra hvilken som helst kjede eller butikk, uten hensynstagen til programvaren og operativsystemene som de ulike forhandlerne bruker.

Noe markedet trenger

– Utgangspunktet for det hele er forbrukeren. Det er den klassiske hverdagshistorien hvor man leter febrilsk etter kvitteringen, som man må ha, fordi «skiten ikke virker», sier bergensduoen med folkelig og karakteristisk bred dialekt og et stort smil om munnen.– Kan man også arkivere kvitteringer som er kjørt ut før det nye systemet eventuelt implementeres?– Det er mulig. I alle tilfeller henter vi de dataene om produktet og samler de inn i en felles database, som gjør at man har en digital kvittering.– Men det hele avhenger vel av at hele bransjen tar det i bruk?– Vi har et produkt som er så attraktivt at det vil bli et naturlig valg å bruke det, og vi er bedt om å lage det grunnet et behov. Dette er noe markedet trenger, hevder Berg og Godager.Kristian Bjørseth er Business Development Manger hos EDB Ergogroup, Norges største IT-selskap. De bistår i arbeidet med å få Garantidatabasen oppe og stå.– Vi har kapasiteten og den tekniske plattform til å drifte systemet og ha en sikker databehandling. Vi gjør allerede tilsvarende for forsikrings- og bilbransjen. Vi ser også for oss at datane kan være interessant for kjedene, ved å knytte de mot andre databaser og registre. Det vil kunne gi en ny dimensjon i forhold til CRM og hvordan man forholder seg til dette, sier Bjørseth.

Powered by Labrador CMS