HAR LANSERT 47 NYE PRODUKTER- hittil i år

Canon har hittil i år lansert 47 nye produkter for forbrukermarkedet.

Produktspesialist Trond Sliper i Canon har mye å holde styr på. Hittil i år har den japanske produsenten sluppet to speilrefleksmodeller, tre objektiver, to blitser, ti kompaktkameraer, ti videokameraer, seks blekkbaserte mulitifunksjonsprodukter, to laserbaserte multifunksjonsprodukter, seks kalkulatorer og seks projektorer. Tar man med de ulike fargevariantene blir det langt flere.

Slik beskriver Sliper hvordan Canon ligger an i de ulike kategoriene når det gjelder markedsandeler:

– Vi er nr. 2 på blekkskrivere med 34 prosent i Norge, på sjuendeplass innen laserskrivere med 3 prosent. Førsteplassen holder vi innen videokamera (28 prosent), kompaktkamera (29 prosent) og systemkamera (50 prosent). Innen video er det små bloggkameraene holdt utenom statistikken. For bedriftsmarkedet er Canon nr. 1 i alle kategorier unntatt storformat, der vi er nr. 3 med 22 prosent, sier Sliper.

Canon passerte en milepæl i januar, de de solgte EF-objektiv nummer 60 millioner. I 2010 hadde selskapets objektivsalg i følge Sliper en vekst på 30 prosent.

Når det gjelder speilreflekskamera, har Canon hatt åtte EOS-modeller i sortimentet. Nå fases EOS 500D og 1000D ut.

Helt ny automatikk

– De vil nok være tilgjengelig i butikk en periode, det er ikke uvanlig at enkelte modeller lever videre, sier Sliper.

Nykommeren 600D mener Sliper har bildekvalitet og funksjonalitet som på mange måter ligger tett opp til 60D.

– I motsetning til 550D har denne modellen fått helt ny automatikk, som blant annet gjenkjenner objekter og motiver slik at det blir enklere å ta gode bilder. Kameraet har fått vridbar skjerm og den trådløse blitsstyringen Easy Wireless som skal gjøre det enkelt å styre blitsene, nesten helt automatisk. 600D plasserer seg mellom 550D og 60D. Kameraet har 18 megapikslers sensor og 14-bit prosessering med vår Digic4-prosessor, sier Sliper.

Med EOS Scene Detection System skal kameraet i høyere grad gjenkjenne ulike motiv. Kameraet har fått brukerveiledning i menyene. Basic+ skal gjøre det mulig å legge på ulike uttrykk på bildet. Med video Snapshot er det mulig å ta kjappe videoopptak. Kameraet har mikrofoninngang og samme 3-tommers skjerm som 60D. Kameraet har fått digital videozoom, i følge Sliper forringes ikke videokvaliteten av denne. Pris: 8.000,- med 18-55 mm.

– 1100D erstatter 1000D og er et spennende nybegynnerkamera for dem som vil gå videre fra kompaktkamera. Kameraet har også bruksanvisning i menyen og HD-video funksjon. Oppløsningen er 12 megapiksler, sier Sliper.

Innen kompaktkamera mener Sliper Canon har gjort et stort teknologisk hopp på Ixus-serien.

Færre megapiksler kan bety bedre bilder

– Alle modeller inneholder det nye HS-systemet. Dette har vært kvalitetsstempelet på de beste kompaktmodellene, og er en kombinasjon av en høysensitiv bildesensor og bildeprosesseringen til vår Digic4-prosessor. Færre megapiksler kan bety bedre bilder og bedret signal/støyforhold i bilder tatt i dårlig lys.De nye modellene har 12 MP og bildene er like gode som 10 MP-modellene var i 2010. Også de som kjøper et rimelig kamera til 1.600 kroner vil få svært god kvalitet på bildene, sier Sliper.

Han mener det blir enklere å gjenskape atmosfæren på bilene, spesielt i sitasjoner med lite lys. Med Movie Digest Video tar kameraet opp fire sekunder video i forkant av hvert stillbilde.

– Tre av modellene kommer med Iframe videoopptak i 720p. Dette er de første som gjør dette, og man kan dermed veldig enkelt kopiere en video inn på Ipad og redigere videoen der. Med Iframe er alle bildene helbilder, sier Sliper.

Med Powershot SX230HS lanserer Canon sitt første kompaktkamera med GPS. På skriversiden trekker Sliper frem Pixma iX6550, en kompakt A3+ fotoskriver til under 2.000 kroner.

– Her får mange nybegynnere mulighet til å skrive ut store bilder hjemme til en rimelig penge. Den bruker fem blekkpatroner i 525-serien vår. Kundene vil få tilgang til maler og annet de kan bruke for å skrive ut plakater, sier Sliper.