LIVSSTIL OG LYD FRA MONO

Mono er kjent for sine høyende-produkter innen audio, og vil nå vise at design og lyd går sammen som hånd i hanske.

Publisert Sist oppdatert

Den norske importøren har et bredt spekter av hifi-merker i sin portefølje, og fagbladet Elektronikkbransjen fikk en rundtur i audio-hallen under årets IFA-messe. Nordmenn er opptatte av god lyd, og det gir utslag for Mono.

Tar markedsandeler

Vi har en kjempeøkning så langt i år, og har vokst 20 prosent samtidig som vi tar markedsandeler

– Vi har en kjempeøkning så langt i år, og har vokst 20 prosent samtidig som vi tar markedsandeler, sier Bettina Graham Hansen, salgs- og markedssjef i Mono, til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hva er årsaken til at dere vokser?

– Noen segmenter som platespillere går veldig godt, men vi har jobbet mye med hvordan vi skal hjelpe kundene til å velge de rette produktene, og har blant annet satset en del på shop-in-shop-løsninger og utstillinger av våre produkter. Det gjør at forbrukeren klarer å ta avgjørelsen om kjøp, og kan teste ut produktene, sier hun.

– Hvor i verdikjeden ligger Monos merker?

– Vi fyller på fra toppen av verdikjeden, men vi har også rimeligere produkter med veldig god kvalitet. Vår oppgave er å formidle hvor bra produktene våre er, sier Graham Hansen.

Hun startet i Mono 1. februar i år, og jobber også med livsstil og design.

– Faber, som jo har høyttalere i millionklassen, kom for eksempel med sine Pryma hodetelefoner i samarbeid med Bottega Veneta. Det er et typisk livsstilprodukt, med håndsydde sømmer etc. så har du Ruark som lager DAB-radioer, som er mer et møbel ikke bare kjempebra lyd. Nå jobber vi med å få disse produktene ut i andre kanaler. Jeg har jobbet veldig mye med butikk og design tidligere, så jeg prøver å trekke lyd over til «vanlige folk», sier salgs- og markedssjefen.

Lyd og design sammen

Det betyr ikke at Mono går på kompromiss med lydkvaliteten.

– Vi ønsker både og, både god lyd og godt design. Nordmenn vil ha kvalitetsmøbler, og kjøper gjerne en sofa til 50.000 eller 100.000 kroner, så hvorfor ikke få dem til å se verdien i god lyd? Det er en av grunnene til at jeg kom inn på salg og marked, sier Graham Hansen.

Det gjør at Mono nå også ser på design- og interiørbutikker som kanaler.

– For eksempel har Tannum tatt inn DAB-radioer fra Ruark, de ser møbelet, ikke bare lydproduktet. Vi var også tilstede på Oslo Design Fair, hvor vi ble invitert til å vise audioprodukter til designbransjen, sier hun.

Det gir også noen utfordringer med nye kundegrupper, som kanskje ikke er like bevandret i den audiofile verdenen.

– Vi har hatt en del diskusjoner her på IFA om hvordan en kunde som kanskje har 20, 30, 40.000 kroner å bruke på lyd blir møtt i butikk. Det kan av og til bli litt mye fremmede ord og begreper, for noen som ikke er like lest opp på audio, sier Graham Hansen.