Daniel Eriksson i Hisense med U7K i 100-tommers størrelse. Foto: Stian Sønsteng

HISENSE HAR EN TV FOR ALLE

Daniel Eriksson i Hisense med U7K i 100-tommers størrelse. Foto: Stian Sønsteng

– Hisense har en TV for alle. Toppmodellene U8K og U7K har mini-led, og her får kundene lysstyrken og sortnivået de vil ha, sier Daniel Eriksson.

Publisert

Han er nordisk salgsdirektør for TV i Hisense, som i september under IFA-messen i Berlin offentliggjør at de er offisiell partner for fotball-EM i Tyskland i 2024.

– Dette gir oss synlighet, og er en mulighet til å bygge varemerket også i Norden, sier Eriksson.

Han mener toppmodellene U8K og U7K ligger riktig bra an prismessig.

– De gir fantastiske 4K-bilder, og har alle funksjoner folk flest ønsker seg, sier salgsdirektøren.

I 75-tommers størrelse koster de to modellene henholdsvis 31.000 og 23.000 kroner.

På det globale TV-markedet ligger vi på andreplass

– U7K har vårt eget brikkesett, våre egne paneler med 1.000 nits, og på 100-tommeren 1.000 lokale dimmesoner. Serien har alle funksjoner, som HDR10, Dolby Vision, Dolby Atmos, Filmmaker Mode og IMEX Enhanced. Oppdateringsfrekvensen er på 120Hz, med 144 Hz i spillmodus. Dette er en perfekt TV, ikke minst til sport og film, til en riktig god pris, sier Eriksson til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Global andreplass

– Hvordan vil du beskrive Hisense som TV-produsent?

– Det ligger mye muskler bak, med en historie tilbake til 1969. I 14 år på rad har vi vært markedsleder i Kina, og på det globale TV-markedet ligger vi på andreplass. Vi ser et enormt vekstpotensial i Norden, sier Eriksson.

– Som offisiell sponsor av fotball-EM i 2024 vil vi bli mer synlige på det norske markedet, sier Daniel Eriksson i Hisense.
– Som offisiell sponsor av fotball-EM i 2024 vil vi bli mer synlige på det norske markedet, sier Daniel Eriksson i Hisense.

Det kinesiske selskapet Hisense kjøpte i 2018 opp Gorenje, som i Norden har hvitevaremerkene Asko, Gorenje og Hisense. Eriksson er ansatt i Gorenje Group Nordic A/S, som er en del av det privateide selskapet Hisense Europe, som igjen er en del av Hisense Group, som totalt har rundt 90.000 ansatte og er representert i 160 land og regioner, med 20 forsknings- og utviklingsavdelinger, 37 internasjonale selskap og 29 fabrikker rundt om i verden.

– Det er to år siden dere lanserte TV på det norske markedet. Hvordan har dette gått?

– Vi har god vekst, og en god relasjon til våre kunder. På TV-siden er Hisense et helt nytt merke for de fleste, og vi legger nå en markedsstrategi for å bli mer synlige, sier Eriksson.

 

Laser-TV

– Hva er Hisenses styrke i et tøft TV-marked?

– Vi gir veldig mye for pengene, med en stor bredde slik at vi har den riktige modellen til alle kundegrupper, sier Eriksson.

Han trekker frem A7-serien, med QLED og 60Hz oppdateringsfrekvens, der 65-tommeren koster 11.000 kroner. I A6-serien, med et direktebelyst 4K UHD-panel, koster en TV i samme størrelse 8.000 kroner.

– Vi har også oled, men har foreløpig valgt å ikke lansere disse i Norden, da våre mini-led-modeller er mer prisgunstige, og gir kundene lysstyrken og sortnivået de vil ha, sier Eriksson.

I 2024 lanserer Hisense lydprodukter og det de kaller laser-TV på det nordiske markedet. Dette er ultranære projektorer (ultra short throw), som kan plasseres rett under veggen bildene vises på.

– Vi har mange innovasjoner når det kommer til laser-TV, med 2.000 patenter i segmentet, sier Eriksson.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2023, som ble distribuert uke 47. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2023, som ble distribuert uke 47. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS