Richard Opsahl-Engen i Sennheiser Nordic AS med XS Wireless Digital, en ny alt-i-ett-serie for trådløs overføring av musikk, teater og tale, også tilpasset overføring av lyd til video. Foto: Stian Sønsteng
Richard Opsahl-Engen i Sennheiser Nordic AS med XS Wireless Digital, en ny alt-i-ett-serie for trådløs overføring av musikk, teater og tale, også tilpasset overføring av lyd til video. Foto: Stian Sønsteng

ENKEL TRÅDLØSLØSNING FRA SENNHEISER

Sennheiser lanserer på NAMM en trådløsserie for musikere og videografer, en minisender til Digital 6000-serien og Neumanns første hodetelefoner.

Publisert

Sennheiser XS Wireless Digital er en ny alt-i-ett-serie for trådløs overføring av musikk, teater og tale, også tilpasset overføring av lyd til video.

– Noe som er veldig fint, er løsningen med XLR til XLR, som kan brukes som en ren kabelerstatning. Dette er enkle og gode systemer, lett å sette opp med ett knappetrykk. Hvis systemet oppdager forstyrrelser byttes frekvensen automatisk på 2,4 GHz-båndet, som er lisensfritt over hele verden, sier Richard Opsahl-Engen i Sennheiser Nordic AS.

Vi møter ham på The NAMM Show i California den siste uken i januar.

Mens AVX-serien, som var ment til kamerabruk, hadde en forsinkelse (latency) på 19 millisekunder, har XS Wireless Digital kun 3,9 millisekunder.

XSW-D i XS Wireless Digital-serien plugges rett i gitaren eller bassgitaren. Foto: Sennheiser.
XSW-D i XS Wireless Digital-serien plugges rett i gitaren eller bassgitaren. Foto: Sennheiser.

– Dermed kan du bruke det til sang, gitar og andre instrumenter, samt kamerabruk. I juni kommer en pedal for stemming av gitar og bass, som da også fungerer som mottaker, sier Opsahl-Engen.

Han er glad også Sennheiser nå kan tilby dette.

– Det nye er at den trådløse tuningpedalen er en del av et større system, der man kan kjøpe ulike pakker eller enkeltkomponenter.

– Hvem er de aktuelle kundene for dette systemet i Norge?

Liten og rund

I XS Wireless Digital-serien inngår også et sett for trådløs overføring av lyd fra myggmikrofonen ME 2-II til kamera. Foto: Sennheiser.
I XS Wireless Digital-serien inngår også et sett for trådløs overføring av lyd fra myggmikrofonen ME 2-II til kamera. Foto: Sennheiser.

– Gitarister og vokalister, samt turnerende teknikere som enkelt og genialt for eksempel får muligheten til å sette opp trådløse høyttalere eller kopler til en dynamisk mikrofon som da blir trådløs – noe som er en ekstrem fin problemløser. Journalister får en trådløs overføring av lyd som kan brukes over hele verden, skoler og institusjoner som driver med teater, musikk og kamera er en annen målgruppe, sier Opsahl-Engen.

Et sett med sender og mottaker koster fra 2.700 kroner, enkeltvis koster enhetene fra 1.700 kroner, og de er samtidig med lanseringen på The NAMM Show tilgjengelig i butikk.

Til trådløsserien Digital 6000 kommer en ny og mindre sender; SK 6212.

Selvsagt har mange av de større studioene Neumann, det må de nesten ha hvis de driver på et visst nivå

– Den er bitteliten, gjør det samme som den litt større senderen, men er utviklet for å være enklere å skjule. Den har buede kanter, slik at det ikke er noe som skraper og kjennes vondt når den plasseres helt inntil kroppen. Ved siden av at størrelsen er et godt salgsargument, har den hele 12 timer driftstid. Det gjør det mulig å tidlig slå på og sette senderen klar i for eksempel et kostyme, og rekkevidden er like god, sier Opsahl-Engen.

Til mikrofonserien Digital 6000 kommer nå en ny og mindre sender, SK 6212. Foto: Stian Sønsteng.
Til mikrofonserien Digital 6000 kommer nå en ny og mindre sender, SK 6212. Foto: Stian Sønsteng.

Prisen for SK 6212 er 22.500 kroner.

På The NAMM Show lanserer Sennheiser to nye modeller i IE-serien med profesjonelle øremonitorer.

– Her tilbyr vi nå tre modeller, som er god, bedre og best. IE 40 PRO er den gode, og kom allerede i høst. Nå slipper vi også IE 400 PRO som er bedre, og IE 500 PRO som er best. Disse har én dynamisk driver, som dekker hele frekvensbredden uten problemer. Dette gir en forvrengningsfri, detaljert og presis lydgjengivelse, og øreproppene passer både for musikere, DJer og lydingeniører.

Hodetelefon fra Neumann

Neumanns første hodetelefon; NDH 20, med 38 mm drivere. Foto: Neumann.
Neumanns første hodetelefon; NDH 20, med 38 mm drivere. Foto: Neumann.

Opsahl-Engen sier mange opererer med flere drivere, og at det i en tid nesten har vært om å gjøre å ha flest mulig.

– Vi har gått den andre veien, og fordelen med dette er at man unngår mange drivere som må krysse hverandre i frekvensområder, med mye elektronikk og de problemene det kan medføre i en liten enhet, sier Opsahl-Engen.

IE 400 PRO koster 349 euro, mens IE 500 PRO koster 599 euro.

– Et godt argument er at det er utskiftbare kabler på hele serien, og vi har i koplingen brukt en solid pinne som ikke kan knekkes.

Sennheiser eier også Neumann, og Opsahl-Engen trekker på The NAMM Show frem to nyheter fra dem.

– Nå kommer Neumann med sine første hodetelefoner; NDH 20. De har brukt et Sennheiser-design i bunn, men har finjustert lyden slik de vil ha den. Det er stadig flere som er blitt veldig glade i studiomonitorene til Neumann, nå kan de få den samme lyden tett på øret i et par lukkede studiohodetelefoner. Prisen er rundt 5.000 kroner, sier Opsahl-Engen.

NDH 20 har 38 mm drivere med neodym-magneter med høy flukstetthet.

Neumann er et tysk mikrofonmerke i øvre sjikt, etablert i Berlin i 1928. I 1991 ble selskapet kjøpt av Sennheiser, etter sigende for å unngå at de skulle bli kjøpt av et asiatisk selskap. I dag er de et eget selskap i Sennheiser-gruppen.

Neumanns nye og kompakte dypbasshøyttaler (subwoofer) KH 750. Foto: Neumann.
Neumanns nye og kompakte dypbasshøyttaler (subwoofer) KH 750. Foto: Neumann.

Dagsnytt 18

– Hvem er Neumann-kundene i Norge?

– Stadig flere små studioer som ser verdien i å ha en god mikrofon og ikke minst gode høyttalere. Selvsagt har mange av de større studioene Neumann, det må de nesten ha hvis de driver på et visst nivå, og hvis man for eksempel ser på Dagsnytt 18 bruker de alltid Neumann-mikrofoner der.

Sennheiser IE 500. Foto: Sennheiser.
Sennheiser IE 500. Foto: Sennheiser.

– Du sier at Neumann har snakket med kollegene sine i Sennheiser da de utviklet NDH 20. Går kompetansen også den andre veien?

Opsahl-Engen trekker på det.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2019, som ble distribuert 13. februar. <a href="http://www.mypaper.se/html5/customer/248/12363/?page=82" target="_blank" rel="noopener">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2019, som ble distribuert 13. februar. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet.

– Kanskje i mindre grad. Neumann lager stort sett stormembran-mikrofoner, mens Sennheiser stort sett har mindre membraner og dynamiske mikrofoner. Til Sennheisers trådløse systemer får man Neumann-kapsler, men Sennheisers strategi er å gi Neumann rom for å gjøre det de er gode på.

Den andre Neumann-nyheten Opsahl-Engen trekker frem er KH 750, som er en mindre og lukket dypbasshøyttaler (subwoofer).

– Den komplementerer KH-serien med 80, 120 og 310. KH 750 er mindre, lettere å plassere, men med den samme gode Neumann-lyden.

Sennheiser IE 400. Foto: Sennheiser.
Sennheiser IE 400. Foto: Sennheiser.
Powered by Labrador CMS