Det digitale toveissystemet Spectera skal ha redefinert trådløs lydteknologi. Foto: Sennheiser
– Sennheiser står først og fremst for pålitelighet. Vi er familieeide, og setter vår stolthet i at vi skal være til å stole på, sier Daniel Sennheiser.
Andreas Sennheiser (t. v.) og Daniel Sennheiser. Foto: Sennheiser
I juni var det 80 år siden Dr. Fritz Sennheiser i
1945 etablerte selskapet i Wennebostel utenfor Hannover i Tyskland, der deres første
mikrofon ble utviklet og produsert.
– Dette var rett etter krigen, og vår bestefar trengte inntekter
for å skaffe mat til familien, sier Daniel Sennheiser til fagbladet
Elektronikkbransjen.
Han og broren Andreas Sennheiser er tredje generasjon som
leder selskapet, og vi videointervjuer de to fredag den 20. juni.
Annonse
– Vi vet ikke akkurat hvilken dato i juni selskapet ble
etablert, men har valgt oss denne. Når vi er ferdig dagens intervjuer, skal vi
feire jubileet sammen med våre kolleger, sier Daniel Sennheiser.
– Vi er fortsatt eid av familien, og er stolte av det. Sammen
står vi støtt også i vanskelige avgjørelser, som da vi valgte å selge forbrukerdelen
av selskapet. Dessuten har vi smarte og dyktige folk vi samarbeider med, sier
Andreas Sennheiser.
Sennheiser har 2.200 ansatte, og omsatte i 2024 for 492,2
millioner euro. Etter tre år med vekst, var dette en nedgang på 6,6 prosent.
Forbrukerdivisjonen til Sonova
Annonse
Det var i mai 2021 at Sennheiser kunngjorde at de
vil fokusere på den profesjonelle delen av virksomheten, og samtidig søkte en
partner for forbrukerdivisjonen. Valget falt på Sonova Holding AG, med
hovedkontor i Sveits. De avtalte å overta hele forbrukerdivisjonen fra Sennheiser,
med hodetelefoner og lydplanker. Oppkjøpet ble fullført 1. mars 2022, og Sonova
fikk samtidig en lisensavtale for å bruke Sennheiser-merkevaren videre. Målet
med samarbeidet er å videreutvikle Sennheisers forbrukerprodukter, og utnytte
styrkene til begge selskapene.
Det var viktig å finne noen som ville ta vare på arven, og vi fant ut at Sonova ville være den beste partneren
Sonova utvikler og tilbyr løsninger innen hørselsomsorg, med
høreapparater, cochleaimplantater, trådløse kommunikasjonsløsninger, personlige
lydprodukter og audiologiske tjenester, med varemerkene Phonak, Unitron,
Advanced Bionics, AudioNova og Sennheiser (lisensiert).
– Hvordan vil dere beskrive forholdet mellom Sennheiser og
Sonova?
Sennheisers hovedkontor i Wedemark i Tyskland. Foto: Sennheiser
– Det var viktig å finne noen som ville ta vare på arven, og
vi fant ut at Sonova ville være den beste partneren. De tok vare på varemerket,
slik at det for sluttkunden ikke ble noen endringer. De kjøpte også fabrikken vår
i Irland, og vi samarbeider nært om merket, diskuterer merkevarestrategien, og samarbeider
på ulike områder. Det fungerer fint, sier Daniel Sennheiser til fagbladet
Elektronikkbransjen.
Første trådløse mikrofon
Det opprinnelige Sennheiser-selskapet utvikler og
produserer i dag profesjonell lydteknologi, som trådløse mikrofon- og
monitorsystemer, kablede mikrofoner, konferanseløsninger, hodetelefoner for
profesjonell bruk, streamingteknologi, 3D-lyd og programvare. Selskapet står
bak varemerkene Sennheiser, Neumann, Ambeo og Merging, og blant kundene er konsertscener,
studioer, kringkastere og installasjonsbransjen. Sennheiser har hovedkontor i
Wedemark i Tyskland.
Annonse
Her i Wennebostel utenfor Hannover ble Sennheiser grunnlagt i 1945. Foto: Sennheiser
– Vi drives av lidenskapen for å skape unike lydopplevelser
for kundene våre. Ekte og ren lyd som du ikke bare kan høre, men også føle,
sier Daniel Sennheiser.
– Når vi ser tilbake på selskapets historie, handler det
mindre om antall år, og mer om hva vi har lært av fortiden for fremtiden, sier
Andreas Sennheiser.
Historisk sett, tidfestes et viktig teknologisk gjennombrudd
til 1957. Da utvikler Sennheiser sammen med en tysk kringkastingspartner det
første trådløse mikrofonsystemet for profesjonell bruk. I 2024 lanserer
selskapet Spectera, et nytt digitalt, toveis bredbåndssystem, som ifølge en
pressemelding fra Sennheiser redefinerer trådløs lydteknologi. Systemet er
utviklet i samarbeid med kundene og bygger på mange års erfaring.
Sennheiser MX W1
Brødrene innrømmer på spørsmål fra fagbladet
Elektronikkbransjen at deres nyvinninger ikke alltid har vært en umiddelbar
suksess.
– Innovasjon og suksess skjer ikke i en rak linje. Et
eksempel er de helt trådløse øreproppene MX W1, som vi lanserte i 2006. De var
først på markedet, men hadde ikke blåtann. Produktet var ekstremt innovativt,
men brukeropplevelsen var dårlig, siden du måtte kople en sender til mobiltelefonen
for å overføre lyden til proppene. På den gode siden kan vi se på dette som et steg
vi måtte ta, for å komme videre, sier Daniel Sennheiser.
– Det vi lærte, var å rette fokus mer mot kundene. Teknologi
er én ting, men vi må forstå brukeropplevelsen, sier Andreas Sennheiser.
– Hva ønsker dere kundene skal tenke på når de hører
varemerket Sennheiser?
– Sennheiser er synonymt med ekte lyd. Produktene våre
forteller historier om mennesker fra hele verden; DJs som turnerer med HD 25,
journalister som fanger stemmer med MD 421, eller musikkelskere som oppdager
nye lydverdener med HD 800. Disse historiene bringer teknologien til live,
fordi de viser hvordan lyd kan berøre mennesker, sier Daniel Sennheiser.