FEIRER 80 ÅR MED LYD

Det digitale toveissystemet Spectera skal ha redefinert trådløs lydteknologi. Foto: Sennheiser

– Sennheiser står først og fremst for pålitelighet. Vi er familieeide, og setter vår stolthet i at vi skal være til å stole på, sier Daniel Sennheiser.

Publisert
Andreas Sennheiser (t. v.) og Daniel Sennheiser. Foto: Sennheiser

I juni var det 80 år siden Dr. Fritz Sennheiser i 1945 etablerte selskapet i Wennebostel utenfor Hannover i Tyskland, der deres første mikrofon ble utviklet og produsert.

– Dette var rett etter krigen, og vår bestefar trengte inntekter for å skaffe mat til familien, sier Daniel Sennheiser til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han og broren Andreas Sennheiser er tredje generasjon som leder selskapet, og vi videointervjuer de to fredag den 20. juni.

– Vi vet ikke akkurat hvilken dato i juni selskapet ble etablert, men har valgt oss denne. Når vi er ferdig dagens intervjuer, skal vi feire jubileet sammen med våre kolleger, sier Daniel Sennheiser.

– Vi er fortsatt eid av familien, og er stolte av det. Sammen står vi støtt også i vanskelige avgjørelser, som da vi valgte å selge forbrukerdelen av selskapet. Dessuten har vi smarte og dyktige folk vi samarbeider med, sier Andreas Sennheiser.

Sennheiser har 2.200 ansatte, og omsatte i 2024 for 492,2 millioner euro. Etter tre år med vekst, var dette en nedgang på 6,6 prosent.

 

Forbrukerdivisjonen til Sonova

Det var i mai 2021 at Sennheiser kunngjorde at de vil fokusere på den profesjonelle delen av virksomheten, og samtidig søkte en partner for forbrukerdivisjonen. Valget falt på Sonova Holding AG, med hovedkontor i Sveits. De avtalte å overta hele forbrukerdivisjonen fra Sennheiser, med hodetelefoner og lydplanker. Oppkjøpet ble fullført 1. mars 2022, og Sonova fikk samtidig en lisensavtale for å bruke Sennheiser-merkevaren videre. Målet med samarbeidet er å videreutvikle Sennheisers forbrukerprodukter, og utnytte styrkene til begge selskapene.

Det var viktig å finne noen som ville ta vare på arven, og vi fant ut at Sonova ville være den beste partneren

Sonova utvikler og tilbyr løsninger innen hørselsomsorg, med høreapparater, cochleaimplantater, trådløse kommunikasjonsløsninger, personlige lydprodukter og audiologiske tjenester, med varemerkene Phonak, Unitron, Advanced Bionics, AudioNova og Sennheiser (lisensiert).

– Hvordan vil dere beskrive forholdet mellom Sennheiser og Sonova?

Sennheisers hovedkontor i Wedemark i Tyskland. Foto: Sennheiser

– Det var viktig å finne noen som ville ta vare på arven, og vi fant ut at Sonova ville være den beste partneren. De tok vare på varemerket, slik at det for sluttkunden ikke ble noen endringer. De kjøpte også fabrikken vår i Irland, og vi samarbeider nært om merket, diskuterer merkevarestrategien, og samarbeider på ulike områder. Det fungerer fint, sier Daniel Sennheiser til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Første trådløse mikrofon

Det opprinnelige Sennheiser-selskapet utvikler og produserer i dag profesjonell lydteknologi, som trådløse mikrofon- og monitorsystemer, kablede mikrofoner, konferanseløsninger, hodetelefoner for profesjonell bruk, streamingteknologi, 3D-lyd og programvare. Selskapet står bak varemerkene Sennheiser, Neumann, Ambeo og Merging, og blant kundene er konsertscener, studioer, kringkastere og installasjonsbransjen. Sennheiser har hovedkontor i Wedemark i Tyskland.

Her i Wennebostel utenfor Hannover ble Sennheiser grunnlagt i 1945. Foto: Sennheiser

– Vi drives av lidenskapen for å skape unike lydopplevelser for kundene våre. Ekte og ren lyd som du ikke bare kan høre, men også føle, sier Daniel Sennheiser.

– Når vi ser tilbake på selskapets historie, handler det mindre om antall år, og mer om hva vi har lært av fortiden for fremtiden, sier Andreas Sennheiser.

Historisk sett, tidfestes et viktig teknologisk gjennombrudd til 1957. Da utvikler Sennheiser sammen med en tysk kringkastingspartner det første trådløse mikrofonsystemet for profesjonell bruk. I 2024 lanserer selskapet Spectera, et nytt digitalt, toveis bredbåndssystem, som ifølge en pressemelding fra Sennheiser redefinerer trådløs lydteknologi. Systemet er utviklet i samarbeid med kundene og bygger på mange års erfaring.

 

Sennheiser MX W1

Brødrene innrømmer på spørsmål fra fagbladet Elektronikkbransjen at deres nyvinninger ikke alltid har vært en umiddelbar suksess.

– Innovasjon og suksess skjer ikke i en rak linje. Et eksempel er de helt trådløse øreproppene MX W1, som vi lanserte i 2006. De var først på markedet, men hadde ikke blåtann. Produktet var ekstremt innovativt, men brukeropplevelsen var dårlig, siden du måtte kople en sender til mobiltelefonen for å overføre lyden til proppene. På den gode siden kan vi se på dette som et steg vi måtte ta, for å komme videre, sier Daniel Sennheiser.

– Det vi lærte, var å rette fokus mer mot kundene. Teknologi er én ting, men vi må forstå brukeropplevelsen, sier Andreas Sennheiser.

– Hva ønsker dere kundene skal tenke på når de hører varemerket Sennheiser?

– Sennheiser er synonymt med ekte lyd. Produktene våre forteller historier om mennesker fra hele verden; DJs som turnerer med HD 25, journalister som fanger stemmer med MD 421, eller musikkelskere som oppdager nye lydverdener med HD 800. Disse historiene bringer teknologien til live, fordi de viser hvordan lyd kan berøre mennesker, sier Daniel Sennheiser.

Powered by Labrador CMS