FULLT SORTIMENT I HVITT

– Vi har til nå manglet oppvask, men nå er vi der. Det er viktig å være en fullsortimentsleverandør, og nå har vi alle forutsetninger for å lykkes.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Martin Jensen, Samsungs salgsjef for hvitevarer i Norge. I september kom Samsung med sine første oppvaskmaskiner i norske butikker.

– Først kommer våre helintegrerte oppvaskmaskiner, på nyåret kommer vanlige under benk-modeller i ulike fargekombinasjoner. Vi har lagt vekt på brukervennlighet, og det er plass til tallerkener med en diameter på 36 centimeter. Dessuten har vi en egen funksjon for kraftrengjøring, en såkalt Storm Wash, som er en ekstra spylefunksjon med to dyser i bunnen av maskinen som sørger for at kasseroller og lasagneformer blir skikkelig rengjort.

– Mange har tilsvarende funksjoner. Har Samsung gjort noe spesielt?

Man kan til og med styre hvitevarene med stemmen

– Dette handler om hvilket mønster vannet beveger seg i, samt trykket fra dysene.

Ovn med multifunksjon

Samsung lanserte på IFA en ny og kompakt multifunksjonsovn, med det som skal være markedets største kapasitet på 50 liter. Ovnen kommer i norske butikker første halvår i 2013.

– Den har også energimerking A -30. Ovnen kombinerer alt. Den har en vanlig stekeovn, en mikrobølgeovn og en dampovn, i tillegg har den i underkant en varmeskuffe, sier Jensen.

– Hvorfor har det ikke vært et tilsvarende produkt på markedet tidligere?

– Det handler om hvordan man skal klare å kombinere alle disse funksjonene. Men Samsung er kjent for å være tidlig ute med moderne teknologi, og har også denne gangen tatt den litt lenger, smiler Jensen.

En annen kombinasjon fra Samsung er vask og tørk. Nå er kapasiteten økt til 9 kilo vask og 6 kilo tørk, i en maskin med standard størrelse på 60x60 centimeter.

Vask og tørk i ett

– Det er ikke mange som kan tilby tilsvarende kapasitet, så her har vi et unikt produkt. Kundegruppen er dem som har lite plass, og gjerne plasserer vaskemaskinen på badet. Med en kapasitet på 6 kilo er man omtrent der dagens tørketromler ligger, sier Jensen.

Kombimaskinen bruker ikke varmepumpeteknologi, men den er utstyrt med Samsungs Eco Bubble.

– Dette gir en stor strømbesparelse, siden man kan vaske på lavere temperaturer med like bra resultat takket være kombinasjonen av såpe og luftbobler. Man kan rett og slett bruke kaldvask, og spare opp mot 70 prosent energi, sier Jensen.

Samsung har også en vaskemaskin som er 45 centimeter dyp.

– Dette er produktet for dem som har enda mindre plass. Maskinen har alt, og den tar 8 kilo tøy, sier Jensen.

Hvit wifi

Samsung Smart Experience er navnet på det koreanske selskapets nettverksløsning for hvitevarer.

– Man kan kople sammen alle produktene våre. Hvis man står i butikken og lurer på hva man har i kjøleskapet, kan man se det på smarttelefonen eller nettbrettet. Man kan med en applikasjon også styre vaskemaskinen, endre temperaturen på kjøle- og fryseskapet, og til og med starte eller slå av stekeovnen, sier Jensen.

Konseptet er lansert i enkelte markeder som Korea og USA. Jensen forteller at det arbeides med å klargjøre det også for Europa.

For å få en oversikt over hva som finnes i kjøleskapet, registrerer man produktene man legger inn. Man må også registrere hvilke produkter man bruker.

Talestyring

– Grensesnittet er intuitivt med enkle symboler. Man kan legge inn holdbarhetsdato, da kan man varsles om når denne nærmer seg. Applikasjonen kan også foreslå oppskrifter der råvarene som nærmer seg utløpsdato brukes. I enkelte markeder er systemet koplet til dagligvarebutikker på nett, så vi får se hva fremtiden bringer i Norge, sier Jensen.

Salgssjefen forteller at dette blir rene wifi-produkter i premiumklassen, der man ikke trenger kople til en ekstra trådløs enhet.

– Hvis man har en av Samsungs nye TVer med talestyring, kan man til og med styre hvitevarene med stemmen, sier Jensen.

– Når kommer Smart Experience i norske butikker?

– Jeg vil tippe starten på 2014.

Mer innbygging

– Hvordan vil du beskrive Samsungs posisjon innen hvitevarer i Norge?

– Vi er på offensiven og ansetter stadig flere folk for å følge opp butikk- og serviceleddet. Vi lanserer nye og spennende modeller både innen kalde og varme produkter samt vask, som det virker som markedet setter pris på.

– Hva får dere mest oppmerksomhet for her på IFA?

– Vi har i våre kalde produkter en teknologi vi kaller Space Max, der vi utnytter mye mer av plassen enn det som er tradisjonelt. Mange forbrukere ønsker mest mulig plass i skapene i forhold til den nisjen de har. Vi har også sett at vi får god respons på vaskemaskinene med Eco Bubble, da det er viktig for folk å spare strøm.

– Hvor er dere svakest?

– Et markedet vi nok vil satse mye på er innbyggingsmarkedet. Vi har til nå manglet oppvask, men nå er vi der. Det er viktig å være en fullsortimentsleverandør, og nå har vi alle forutsetninger for å lykkes.

Powered by Labrador CMS