HELT PERFEKT FOR WHIRLPOOL

Hos Whirlpool mener man porteføljen med KitchenAid, Whirlpool, Indesit, Hotpoint og Bauknecht gir store muligheter.

Publisert Sist oppdatert

Whirlpool har kjøpt Indesit, og fra 1. august har selskapene flyttet sammen i Norge.

– Whirlpool er det globale og viktigste varemerket vårt. I tillegg kommer KitchenAid og Indesit, med Hotpoint og Bauknecht som strategiske merker, sier Whirlpools kommersielle direktør i Norge, Roy Helgerud.

Han forteller at det fremover er viktig å legge kanalstrategien for de ulike varemerkene.

Når det ikke er mulig å flytte fabrikkene lenger østover gjelder det å få opp volumet

– Vi er en stor aktør, nummer én globalt og i Europa, og har et meget spennende år foran oss, sier Helgerud.

– På hvilken måte vil selskapet arbeide når det gjelder produktutvikling og produksjon nå som Indesit er kommet inn i folden?

– Man er allerede i gang med å samordne fabrikker for å få en optimal produktivitet. Det er her kampen står i dag. Når det ikke er mulig å flytte fabrikkene lenger østover gjelder det å få opp volumet, og her er det store muligheter. Indesit hadde sju fabrikker i Europa mens Whirlpool hadde seks. I tillegg har Indesit interessante produktgrupper Whirlpool ikke har vært inne i, som frittstående komfyrer, sier Helgerud.

Fotfeste for Hotpoint

– Hvordan passer Indesit og Hotpoint inn i porteføljen deres?

– Helt perfekt. Indesit er et innstegsmerke som gir mye for pengene, mens Whirlpool fokuserer på bedre spesifiserte produkter. Bauknecht og Hotpoint vil være strategiske varemerker, mens KitchenAid vil trone på toppen. Det som er spennende med Indesit, som kanskje ikke har vært så kjent i Norden, er at de er nummer én i flere store markeder i Europa, blant annet i Storbritannia, sier Helgerud.

Stein Egil Ristad var norsk salgssjef i Indesit Company Nordics AB, og er etter kjøpet over med til Whirlpool i stillingen som nøkkelkundesjef.

– Hva synes du er det viktigste dere tar med inn i porteføljen til Whirlpool?

– Hotpoint-merket begynner å få et fotfeste i Norden, og Indesit får innpass hos flere nordiske aktører. I det nye selskapet konkurrerer ikke disse produktene så mye med porteføljen Whirlpool allerede har. Det vil si at vi kommer til å få en større andel av markedet, sier Ristad.

Han mener Indesit står sterkt når det gjelder produksjonsanlegg, og at det nye selskapet har store muligheter både når det gjelder effektivitet og kvalitet.

Mange på veien

Som før sammenslåingen er de fleste funksjonene i Norden plassert ved hovedkontoret i Stockholm, mens det i dag er 12-13 ansatte på salg i Norge.

– Flere nordiske aktører har hovedkontor i Norge, og Jon Haraldsen ved det norske kontoret er ansvarlig for Elkjøp Norden mens Expert håndteres av Håkan Blom fra Sverige. Resten av kundeporteføljen i Norge er mitt ansvar. Siden Norge er et langstrakt land er mange er på veien med alle varemerkene våre, sier Helgerud.

– I hvilke kategorier er dere sterkest?

– Det er absolutt på den kalde siden, der vi er markedsledere både på kombi og kjøl. På vask er vi også sterke, både på topp- og frontilegg, med Zen-teknologien som gir det laveste lydnivået på markedet, sier Helgerud.

Ristad skyter inn at Indesit var størst i Europa på vask, før de kom inn i Whirlpool.

– Med den styrken Whirlpool har på kjøleprodukter, i tillegg til plattformen de har på vask, kommer vi til å være dominerende, mener Ristad.

Helgerud sier selskapets største innovasjon på IFA-messen er induksjonstopper med åtte soner og enklere betjening.

Vask snakker med tørk

– Vi overfører de beste teknologiene mellom varemerkene, sier han.

– Vi har i flere år sett Whirlpool vise smarte produkter med innebygd wifi. Hvordan ligger dere an her?

– Vi viser her på IFA wifi på vaskemaskiner og kjøleskap, som du kan styre via en app. Disse produktene vil være ute i butikkene neste år. Vi har også vaskemaskiner og tørketromler som snakker sammen, slik at sistnevnte vet hva du flytter over fra førstnevnte. Disse kommer i februar, og har en kapasitet på 8-12 kilo for vask og 9 kilo for tørk. Med Zen-teknologien vår, som er en direktedrevet motor uten remdrift, har vi lykkes å lage markedets mest stillegående maskin, med 67 desibel. Samtidig får man en sterkere motor og mer ut av maskinen, der 1.400 omdreininger på denne blir som på en tradisjonell maskin med 1.600 omdreininger, sier kundeansvarlig Trond Ølstad.

Fra Whirlpool kommer en ny oppvaskmaskin som kombinerer teknologi og funksjoner fra både Whirlpool og Indesit.

– Denne vil produseres ved en ny Indesit-fabrikk, men har fått Whirlpools patenterte PowerClean-system. Dette gir mye bedre plass i maskinen, og vi har plassert en fleksibel bestikkskuff i toppen. Det er også andre og gode justeringsmuligheter i kurvene, som bedrer brukeropplevelsen, sier Ristad.

Pulverlakkert

De tre viser også frem en frittstående komfyr fra Whirlpool, som har både induksjon og pyrolyse.

– Det er ikke her Whirlpool har vært sterkest, men fra neste år er vi på plass. Dette er fortsatt et interessant marked, sier Helgerud.

De nye platetoppene fra Whirlpool har sensorer, som blant annet kan styre oppkok og hindre at det koker over.

– I tillegg til å styre effekten, kan man legge inn informasjon om man steker fisk eller kjøtt. Man kan plassere åtte kjeler og panner på platen samtidig, og styre disse individuelt. Denne kommer i handelen andre kvartal, i bredder på 90, 80, 65 og 60 centimeter, sier Helgerud.

Den pulverlakkerte vaskemaskinen Natis Plus fra Hotpoint reflekterer ikke lys som tradisjonelle hvitevarer.

– Skal du kjøpe den dyreste Audien er også den pulverlakkert, smiler Ristad.

Maskinen har Direct Injection, som gjør at man skal få mer effekt ut av såpen også ved lave temperaturer og kald vask.

– Siden vi har mer bevegelse i motoren kan vi bruke flere vaskealgoritmer og dermed få bort flere flekker, sier Ristad.

Powered by Labrador CMS