Martin Hahn i Hyperice med de nye Normatec 3-buksene. Foto: Stian Sønsteng

IKKE BARE FOR HAALAND OG DIDDY

– Våre Normatec-produkter brukes av idrettsutøvere til restitusjon, men det er en fordel også for alle andre å øke blodsirkulasjon i bena.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Martin Hahn, som siden februar vært forretningsutvikler og salgssjef for Norden og Benelux i Hyperice. Vi møter ham i lokalene til Response Nordic i Nydalen, som distribuerer Hyperice i det samme geografiske området som Hahn har ansvaret for.

Hyperice, som ble etablert i California i USA i 2011, har siden starten utviklet og solgt restitusjonsprodukter til idrettsutøvere og andre.

– Hyperice kjøpte Normatec for et par år siden, og har beholdt varemerket siden det er synonymt med luftkompresjon, sier Hahn.

Normatec 3, som er navnet på den nyeste modellen, kom på markedet i sommer.

– Dette er et kompresjonssystem som masserer benene dine, der du takker være økt blodsirkulasjon restituerer mye raskere etter en treningsøkt. Normatec er mye brukt av idrettsutøvere, men kan med fordel brukes av alle, ikke minst gravide og andre som sliter med væskeansamlingen i benene, sier Hahn.

Normatec 3

Han demonstrerer hvordan man trer Normatec 3 på seg som et par bukser.

Når man først har et par tilgjengelig, bruker man dem gjerne daglig

– I hvert av benene er det fem luftkammer, som fylles og tømmes med luft i en patentert syklus som etterligner kroppens naturlige måte å distribuere væske i benene. Når man først har et par tilgjengelig, bruker man dem gjerne daglig, siden de gir en ekstremt god og avslappende opplevelse. For min egen del har jeg stilt tidsuret inn på 45 minutter, men jeg legger ofte til både et kvarter og en halvtime ekstra, sier Hahn.

– I hvilke kanaler selger dere disse?

– Vi selger dem i elektrohandelen, sportsbransjen samt der profesjonelle som fysioterapeuter og kiropraktorer kjøper utstyret sitt. Det er også mange som driver med massasje og spa som bruker disse, samt enkelte hotellkjeder som leier dem ut til gjestene sine, sier Hahn.

Erling Braut Haaland er inne på eiersiden i Hyperice. Her bruker han massasjepistolen Hypervolt, som med slagmassasje skal lindre spenning og stivhet. Foto: Hyperice

Forgjengeren Normatec 2 koster 13.000, mens den nye modellen har en pris på 10.000 kroner.

Kan brukes av alle

– Er det mange konkurrenter i dette markedet?

– Det finnes nok profesjonelle produkter der ute, men disse krever kanskje at det er en operatør som betjener dem. Våre Normatec-produkter er utviklet for at man selv kan bruke dem, sier Hahn.

Hyperices produkter gir massasje, punktstimulering, varme og kompresjon, for raskere restitusjon etter hard belastning.

– Stadig flere treningsentusiaster bruker produktene våre, og kategorien får stadig mer oppmerksomhet i de ulike kanalene. Hyperice har gode relasjoner til noen av de største sportsstjernene, og vi er offisiell partner for restitusjon i de amerikanske ligaene NBA og NFL, samt golfturneringen PGA Tour, Iron Man-konkurransen og den britiske fotballklubben Tottenham. I selskapet er rundt 75 toppidrettsutøvere inne på eiersiden, og blant disse finner vi Erling Braut Haaland, sier Hahn.

– Hva betyr Haaland for dere?

Erling Braut Haaland

– Haaland blir stadig mer populær, og det å kunne assosiere seg med denne fantastiske fotballspilleren og det han representerer, er vi selvsagt veldig glade for. Han er en av våre ambassadører, er veldig glad i produktene våre, og bruker dem daglig, sier Hahn.

Det å kunne assosiere seg med denne fantastiske fotballspilleren, er vi selvsagt veldig glade for

Han kom til Hyperice fra stillingen som norgessjef i Haier Europe. Fra 2012 til 2016 arbeidet han i Response Nordic og GoPro, siden var han i Weber og Ryobi Norge. I stillingen som forretningsutvikler og salgssjef for Norden og Benelux rapporterer Hahn til Michael Auer, tidligere europasjef i GoPro, som nå har ansvaret for EMEA i Hyperice.

– Dere har Response Nordic som distributør både i Norden og Benelux (Belgia, Nederland og Luxemburg). Hvordan kom denne avtalen på plass?

– Både Michael Auer og jeg kjenner dem godt fra vår tid i GoPro. De har en profil som passer godt til Hyperice, og er godt etablert innen både forbrukerelektronikk og sportsbransjen. Dessuten er det et par andre vertikaler som klaffer fint innen den profesjonelle delen. Response Nordic har mange års erfaring, de kan vise til svært gode resultater for varemerkene sine, og er godt likt hos alle de store aktørene, både i Norden og Benelux, sier Hahn.

Puff Daddy

Response Nordic har hovedkontor i Trondheim. I Norge har de også kontor- og utstillingslokaler i Nydalen i Oslo. Her møter vi Hahn sammen med Olle Papec-Friis, som er salgssjef for GoPro og Hyperice i Response Nordic.

Martin Hahn i Hyperice og Olle Papec-Friis i Response Nordic. Foto: Stian Sønsteng

– Hyperice passer svært godt i alle våre distribusjonskanaler, med mange paralleller, i og med at vi i sportsbransjen arbeider både med sykkel, ski og snøbrett, samt innen forbrukerelektronikk der mye sportsteknologi selges. Dessuten er varemerket veldig innovativt, sier Papec-Friis.

Hahn mener Hyperice som varemerke er gjenstand for mye positiv oppmerksomhet.

– Hyperice har gått fra å være et nisjeprodukt til nærmest å være en del av popkulturen. Vi er fortsatt godt inne hos hovedbrukerne våre, de aktive idrettsutøverne, men ser at stadig flere bruker våre ting. For eksempel har rapperen Puff Daddy delt en video med Normatec-buksene, og Kylie Jenner fra TV-serien The Kardashians har gitt oss drahjelp ved å poste i sosiale medier at Normatec var det beste hun hadde gjort i forbindelse med graviditeten sin, sier Hahn.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2022, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS