HYTTEFOLKET ER GULL VERDT for Expert Vinstra

– Hyttefolket gjør at sommermånedene er like store som november og desember i omsetning.

Det sier daglig leder og medeier i Expert Vinstra, Stig Nyhus. Av en årlig omsetning på rundt 37 millioner kroner anslår han at 20-25 prosent går til hytter og fritidsboliger i distriktet.

– Hyttefolket er mer målrettede kunder, de er mer selvbetjente. Kanskje fordi de ikke er så alt for godt vant til service fra hjemstedet sitt? Gudbrandsdølene spør og graver mer, og bruker tid på beslutningene sine, sier Nyhus.

Salget av innbyggingsprodukter til kjøkkenet går for en stor del til hytter og fritidsboliger. Nyhus forklarer dette med at det bygges mange flere hytter enn eneboliger i distriktet.

– Men det er fremdeles mange gamle hytter uten strøm, og vi er fremdeles totalleverandør av 12 volt- og gassprodukter. På et år omsetter vi slike produkter for 700.000 til 800.000 kroner. Omsetningen er gått ned, spesielt når det gjelder solcellepaneler, fordi det blir stadig flere som får innlagt strøm – og de selger panelene sine på bruktmarkedet. Likevel er dette en viktig kanal mot hyttefolket, og vi har både selgere og montører som kan dette, sier Nyhus.

Han forteller at salget av småelektriske produkter går bra, og innrømmer at dette gjør godt for bruttofortjenesten.

Bedre enn hjemme

– Når det gjelder nybygg, har folk det samme utstyret på hytta som hjemme – hvis ikke bedre. Hyttefolket kjøper absolutt alt, og vi har fått god uttelling av å være totalleverandør på nye prosjekt, sier Nyhus.

Den i media mye omtalte høyblokka i Kvitfjell, Krystallen, er et eksempel på dette.

– Av 128 leiligheter, der 63 er ferdigstillt, har vi levert alt utstyret i 35 leiligheter. Vi har to tilsvarende prosjekter på gang, der vi forsøker å gjøre avtaler med utbygger, sier Nyhus.

Mobiltelefoner og mobilt internett er produkter Expert Vinstra selger mye av til folk som har hytte eller fritidsbolig i Gudbrandsdalen.

– Nesten halvparten av salget av mobilt bredbånd går til hyttefolket, sier Nyhus.

– Dette er produkter de like gjerne kunne handlet hjemme, hvorfor tror du at de kommer til dere?

– Kanskje fordi behovet oppstår når de er på hytta, og de kommer uansett ned i bygda for å handle mat og brennevin. Dessuten har vi alltid vært store på telematikk, og ikke bare brukt dette som en lokkevare. Det er et viktig produkt for oss, siden det trekker med seg mange andre produkter som skrivere og programvare, sier Nyhus.

Mobilansvarlig ved Expert Vinstra, Jo Bråtesveen, forteller at mange hyttefolk ønsker mulighet til å komme seg på internett og lese epost. Muligheten til å sjekke værvarselet er en viktig motivasjon.

Skyggesoner i fjellet

– Noen skyggesoner er det jo, for eksempel hvis hytta ligger bak et fjell. Det er litt dårlig 3G-dekning i området ennå, men de fleste klarer seg med edge. Mobiloperatørene reklamerer med at de bygger ut nettet, men det virker ikke som vårt område er prioritert. Det er merkelig siden vi selger såpass mye mobilt bredbånd. For øvrig er det mange fastboende som kjøper dette også, som et alternativ til fast linje, sier Bråtesveen.

Nyhus presiserer at det likevel er overraskende mange som har dekning.

– Rundt 95 prosent av salget av mobilt bredbånd er fra Telenor, ganske enkelt fordi de har den beste dekningen i fjellområdene i vårt distrikt, sier Nyhus.

Bråtesveen gleder seg over Telenors planer om å dekke 86 prosent av landet med turbo-3G.

– Alle de store skistedene er dekket, og vi har fått beskjed om at turbo-3G med tiden skal få den samme dekningen som det vanlige mobilnettet, sier han.

Expert Vinstra har også merket at Ice, som driver direktesalg av mobilt bredbånd i det gamle NMT 450-nettet, er kommet i gang.

Antenner til 450-nettet

– Vi har enkelte spørsmål etter antenner siden det bruker det gamle 450-nettet, sier Nyhus.

Salget av vanlig bredbånd går stort sett til fastboende, samt et fåtall hytter og fritidsboliger som ligger i tettere utbygde felt.

– Hvordan markedsfører dere butikken overfor hyttefolket?

– Vi annonserer i tidsskrifter som retter seg mot hyttemarkedet, men ikke spesielt for mobilt bredbånd. Dette produktet selger seg selv, sier Nyhus.

Han eier 25 prosent av Expert Vinstra, resten eies av Vinstra Elektro som igjen eies av Tore Sæthersmoen. Vinstra elektro eier også Gudbrandsdal El-Installasjon (GEI), og det er montører herfra som setter opp produktene Expert selger. Expert Vinstra har 10 ansatte.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.5/2008

Powered by Labrador CMS