HELSE OG SKJØNNHET KREVER INNSATS

– Vi satser på helse og skjønnhet, og som for alle andre kategorier kreves det at man må være opptatt av, ha tro på og kjenne produktet.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Reidar Vindenes i Net Eltorget, som i snart to år har hatt produktene fra britiske Rio i sortimentet.

– Vi har i 25 år bragt produktene man kjenner fra frisør- og skjønnhetssalonger til hjemmet. Våre hovedkategorier er hårfjerning, negle- og ansiktsbehandling. I år viser vi her på IFA for første gang nye produkter i alle disse kategorier. Eksport blir stadig mer viktig for oss, og Norge er et av landene vi satser på, sier salgssjef Martin Brown i Rio til fagbladet Elektronikkbransjen.

Bak Rio står The Dezac Group LTD i Cheltenham. Det startet for 22 år siden med postordre og TV-shopping, men ekspanderte med laserhårfjerningsproduktene ut i Europa og inn i detaljhandelen.

Dette er et nytt elektrisk produkt for handelen, som vi selger sammen med neglelakk

Hårfjerning

– I hvilen retning går skjønnhetskategorien?

– Dette handler mye om hårfjerning. For oss er våre fire IPL-produkter (Intense Pulse Light) viktig, og vi viser her på IFA IPL Evolution. Dette er en håndholdt maskin. Vi har også produkter med fire ulike typer laserbehandling, sier internasjonal storkundesjef Victoria McFadyen i Rio.

– Har dere mange konkurrenter?

– Vi blir stadig spurt om dette, og det beste svaret er nei; det er ingen som tilbyr det samme produktspekteret som oss. Vi har selvsagt konkurrenter i enkelte kategorier, men når det gjelder laserproduktene er det ingen siden vi sitter på viktige patenter her. Det samme gjelder også negler, da vi er alene om å leverer disse produktene til hjemmemarkedet, sier Brown.

Han sier forskning og utvikling er viktig for Rio. De har en egen avdeling ved hovedkontoret i Storbritannia som står for dette, fra idé til produksjon.

– Fra vi har 3D-designet klart tar det normalt bare tre-fire måneder før produktene ruller ut fra produksjonslinjen. Vi er med andre ord raske til å få produktene ut på markedet, og dette er et av våre viktigste konkurransefortrinn, sier Brown.

Negler er nytt

Han anslår at de hvert år lanserer mellom fem og ti nye produkter på markedet. Totalt har Rio sluppet 150 produkter på markedet i løpet av 25 år, de fleste av disse er fortsatt i salg.

– Det er sjelden vi tar et produkt ut av sortimentet, sier McFadyen.

Reidar Vindenes i Net Eltorget sier Rio betyr mye for dem.

– Vi har sagt vi skal satse på produktgruppen helse og skjønnhet, og her passer Rio godt inn. De er den eneste produsenten vi kjenner til som har et sortiment med så stor bredde, med både laser og IPL innen hårfjerning. De tilbyr også produkter for ansiktsløftning, og nå introduserer vi negleprodukter i Norge. Dette er et nytt elektrisk produkt for handelen, som vi selger sammen med neglelakk, sier Vindenes.

Blir større enn epilatorer

Net Eltorget har solgt Rio-produkter i snart to år, og Vindenes sier utviklingen har vært positiv.

– Det er et nytt merke og en ny produktgruppe, men det begynner virkelig å ta av. Om et par års tid er vi ganske sikker på at hårfjerning med lys (IPL og laser) vil være større i verdi enn vanlige epilatorer, og vi leverer kun til elektrofaghandelen, sier Vindenes.

– Hvordan er det å få solgt inn denne type produkter til handelen?

– Det er både og. Det er et ønske om nye produkter. Samtidig er det en treghet. Nå har vi etablert plattformen, og det er ganske store volumer det er snakk om, spesielt innen hårfjerning. Dette er produkter som koster fra 3.000 kroner og oppover, med gode inntjeningsmuligheter, sier Vindenes.

Krever innsats i butikk

– Ser dere at enkelte kjeder eller butikker er flinkere til å selge disse produktene?

– Det gjør vi vel. De største kjedene er kanskje de flinkeste, og det synes vi er trist da vi skulle ønske alle ville ta del i mulighetene som ligger i disse produktene. Men for all del, vi har også kunder blant de enkeltstående butikkene som er veldig flinke.

– Er dette personavhengig?

– Det er klart at dette går på kompetanse, at butikken er opptatt av at dette er produkter som selger. Som på alle andre områder kreves det at man må være opptatt av, ha tro på og kjenne produktet. Det er dette som er faghandel, sier Vindenes.

Powered by Labrador CMS