DAMPER INN I MARKEDET

SteamOne vil gi enklere stryking av skjorter til det norske markedet, og lanserer nå flere tøydampere på markedet.

Publisert Sist oppdatert

Fagbladet Elektronikkbransjen møtte gründer Olivier Gabison i SteamOne og Ole Gunnar Ingul, markedssjef i distributøren Strong Scandinavia på årets IFA-messe. Etter bare seks måneder på det norske markedet er selskapet nå klar til å ta inn flere tøydampere på det norske markedet.

SteamOne er et fransk selskap, med en litt annen bakgrunn enn småelektronikkselskaper flest.

Fra fashion til småelektronikk

Det tar to minutter å glatte ut en skjorte eller en kjole før du løper ut døren, det er det kun tøydampere som klarer. Vi selger ikke strykeløsninger, vi selger tid

– Jeg og min bror David kommer egentlig fra motebransjen, og som to franske gutter i USA visste vi ingenting om stryking, men vi oppdaget hvor mye enklere de profesjonelle dampmaskinene var enn vanlige strykejern når vi forberedte oss til moteshow, sier co-gründer Gabison.

Etter sitt opphold i USA kom brødrene tilbake til Frankrike i 2003, og lanserte et nytt selskap innen mote hvor de lagde aftenkjoler.

– Vi ønsket da å kjøpe en tøydamper, men det var ikke å få tak i i Frankrike eller Europa, så vi måtte kjøpe en fra USA og importere den hjem til Frankrike. Når vi brukte denne på mote-utstillingene kom flere av våre konkurrenter og kollegaer bort for å låne eller kjøpe den. Dermed så vi en mulighet, og begynte å distribuere et amerikansk merke til moteindustrien, og businessen vokste kraftig, sier han. 

Etter hvert som selskapet vokste ønsket Gabison-brødrene å lage sitt eget produkt, for å forbedre både design og ytelse.

– Vi har vokst steg for steg, og utvidet vårt sortiment fra B2B innen mote, til å nå forbrukermarkedet hvor vi så et stort behov, sier Gabison.

Han mener grunnen til at folk bruker en tøydamper ikke nødvendigvis er at det er bedre enn et tradisjonelt strykejern, men at det er like bra og mye enklere og raskere.

– Det tar to minutter å glatte ut en skjorte eller en kjole før du løper ut døren, det er det kun tøydampere som klarer. Vi selger ikke strykeløsninger, vi selger tid, sier gründeren.

Produsert i Frankrike

Franskmennene er også uvanlige på en annen måte. Der svært mange småelektriske produsenter har produksjon og design til Asia, har SteamOne valgt å flytte produksjonen hjem til Frankrike.

– Vi tok produksjonen tilbake til Frankrike for to år siden, etter å ha produsert i Kina en stund. Da vi bestemte oss for å gå inn på forbrukermarkedet var det viktig å korte ned på tiden mellom design og produksjon, og styrke kvaliteten. Nå kan vi starte med hvite ark på en helt ny design, og ha et produkt ferdig i løpet av et år. Det er ikke mulig hvis forskning- og utviklingsavdelingen din sitter i Kina, sier Gabison.

Han sier SteamOne har valgt å fokusere mye på design på sine produkt.

– Er det ikke et pent produkt så kommer folk ikke til å ha den stående framme og bruke den hjemme. Våre produkter trenger ikke å stues bort i et skap når det ikke er i bruk, sier gründeren. 

SteamOne har vært på det norske markedet bare i seks måneder med modellen H10s, men nå er altså flere modeller på vei.

– Mottakelsen har vært ganske bra, dette er både et ukjent produkt og en ukjent produktkategori i Norge. Men det er et produkt som tilfører verdi til hele kategorien, på toppen av eksisterende strykeprodukter, sier Ingul i Strong.

– Vi har to hovedutfordringer på markedet i dag; vi må gjøre hele tøydamper-kategorien kjent for publikum og vi må etablere SteamOne som den ledende merkevaren. Vi må med andre ord opplyse det norske markedet og forbrukerne, sier Gabison.

Hittil har SteamOne kun vært tilgjengelig i Jernias butikker og på nett, men det tror Ingul vil endre seg etter IFA.

– Jeg tror også elektronikkjedene vil være interesserte, særlig når vi nå får en hel serie produkter i ulike prisklasser, sier han.

Powered by Labrador CMS