GÅR INTERNASJONALT MED HJEMMEKLIMA

Anne Jorunn Bjoner og Per Robertson i Mill lanserer to luftrensere på IFA. Foto: Jan Røsholm

Mill utvider produktspekteret, med to nye luftrensere. Som panelovnene deres, kan disse styres via Mill-appen. Også salgsområdet utvides.

Publisert

– Vi er en liten og stolt gjeng i Norge, som nå vil konkurrere med de største aktørene i klassen, sier internasjonal salgs- og markedsdirektør Anne Jorunn Bjoner i Mill International.

Fagbladet Elektronikkbransjen treffer henne og administrerende direktør Per Robertson på IFA-messen i Berlin i september.

Mill Silent Pro kommer i to størrelser, begge med selvrensende sensor. Foto: Jan Røsholm

– Med to nye luftrenserne og luftsensoren Mill Sense kan vi nå tilby produkter som gjør at forbrukere kan forbedre inneklimaet sitt 12 måneder i året, sier Robertson.

Luftrenserne, med modellnavn Mill Silent Pro, lanseres først i den australske butikk-kjeden Bunnings.

– I Australia er det nå forsommer, derfor starter vi der først, men luftrenserne skal selvfølgelig også ut på det norske markedet, sier Bjoner.

Styres av intelligens

– Mange av våre konkurrenter oppgir tiden for filterbytte i timer, men vi bruker sensor og intelligens; det betyr at brukeren får beskjed når filteret er fullt, sier Robertson.

Panelovnen fra Mill er utstyrt med PID-teknologi, som bruker omgivelsene til å tilpasse driften. Foto: Jan Røsholm

Mill Silent Pro har en rensekapasitet på 565 kubikkmeter per time, og skal ifølge Mill fjerne pollen, lukt, virus, bakterier, skadelige gasser og miljøgifter.

– Vi konkurrerer på kvalitet. Et eksempel på dette er at våre sensorer er selvrensende, sier Robertson.

Vi er en liten og stolt gjeng i Norge, som nå vil konkurrere med de største aktørene i klassen

Luftrenserne fra Mill har et Hepa 13 medical grade filter, og et aktivt kullfilter. Lydnivået oppgis til å være i området 18,5 til 46 dB, avhengig av effektnivå.

– Det vanskeligste er å kombinere høy effekt med lav lyd, og det har vi klart, sier Robertson.

Mill er medlem i organisasjonen Matter.

– Dette er en teknologisk symbiose mellom Amazon, Google og Apple Homekit, og en viktig pådriver rundt smarthjem-teknologi, sier Robertson.

Mill Silent Pro kommer i to utgaver, hvor den største vil ha en veiledende pris på rundt 5.500 kroner, mens lillebroren vil ha en veiledende pris på 3.500 kroner.

Smartovn med utvidet garanti

En annen nyhet på IFA-messen er en helt ny smartovn, hvor energieffektivitet er satt i høysetet.

Alle Mill-produktene kan styres med appen deres. Foto: Jan Røsholm

– Ovnen er utstyrt med PID-teknologi. Det er altså ikke en «av-og på- styring», men en dimmer. Det gir en jevnere varme, det sparer strøm, og intelligensen gjør at ovnen tilpasser driften etter omgivelsene, sier Bjoner.

Andelen er salget til Mill av smarte produkter i Norge er stort.

– Vi er ledende på smartness og strømsparing, i Norge utgjør vår andel av smarte produkter cirka 70 prosent, mens andelen i utlandet er 20 prosent. Dette vil vi endre, sier Bjoner.

En egenutviklet app skal gi brukeren god oversikt over alle produktene, og kan styres fra mobiltelefonen. En annen nyhet fra Mill på IFA er at alle produkter nå leveres med fem års garanti.

– I Norge er det fem års reklamasjon, mens det i andre land er et supert salgsargument at vi gir fem års garanti, sier Bjoner.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2022, som ble distribuert 12. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS