Velg hvilken kategori du vil lese om:
Foto og video // Handel // Hvitevarer // Lyd og bilde // Mobile produkter // Musikkbransjen // Småelektrisk // Spill og data // Verksted

STRONG STERKE PÅ TV-BOKSER
– Våre strømmebokser har alle Android- og Google-funksjoner, og de gjør TVen smart som ny, sier Kenn Jensen og Jens Hoff i Strong Skandinavia.
– Til og med TVer som bare er to-tre år gamle, er ikke like smarte lenger. Med våre rimelige strømmebokser oppgraderer man TVen, slik at den blir god som ny, sier nordisk salgsdirektør Jens Hoff i Strong.
Når fagbladet Elektronikkbransjen møter ham og administrerende direktør Kenn Jensen på IFA-messen i Berlin i september, viser de frem Google TV-pinnen SRT41 og Android TV-boksen LEAP S1, som begge har 4K.
SRT41 settes direkte i HDMI-porten, og koples til wifi. Den støtter HDMI 2.1, har Chromecast, Google Play, og stemmestyring via den medfølgende fjernkontrollen. Pris: 750,-

Mediaspilleren LEAP-S1 er Android TV-basert, med HDR-støtte. I tillegg til wifi har den ethernet, USB 2.0, USB 3.0, spor for mikro-SD og Chromecast, samt optisk S-, PDIF- og AV-kontakter. Fjernkontroll med stemmestyring medfølger. Pris: 800,-
Sterk eier
Strong har siden 2015 vært eid av Skyworth Group, og Jensen sier deres desidert største forretningsområde er leveranser direkte til TV-distributører over hele verden.
Med Skyworth som sterk eier, gir det oss muligheten til å tilby egne produkter
– Historisk har Strong vært sterke på tradisjonelle TV-bokser, og her er vi fortsatt en sentral leverandør både til forretningsmarkedet, direkte til operatører og kringkastere, men også til detaljhandelen. Hvis man ser på utviklingen de seneste par årene, er det Android-plattformen som har hatt sterkest utvikling. Nå kommer vi med flere nye løsninger, med USB-kam i hybridbokser der IP kombineres med DVB-T eller kabeltuner, sier Jensen.
Strong Scandinavia A/S har fem ansatte, alle lokalisert ved hovedkontoret i Svenstrup i Danmark. Disse dekker Norge, Sverige, Danmark og Finland.
– Med Skyworth som sterk eier, gir det oss muligheten til å tilby egne produkter, der vi tidligere var en ren distributør, sier Jensen.
Ikke TV
TVene som vises på IFA, derimot, er ikke lansert i Norden.
– Vi mangler de nødvendige sertifiseringene fra TV-distributørene. I Norden er dette en ganske så dyr affære, og du skal selge ufattelig mange TVer for at det betaler seg, sier Jensen.
En annen produktgruppe Strong satser på, er tingenes internett (IoT).

– Her kommer vi med et komplett sortiment smartehjem-produkter, som smartkontakter, kamera og røykvarslere. Alle styres med den samme appen, sier Hoff.
Når det gjelder trådløse internettprodukter, er dette et stort område for Strong, både i detaljhandelen og forretningsmarkedet.
– Her produserer Skyworth selv wifi-produktene vi selger, som rutere og maskenettverk (mesh), sier Hoff.
I tillegg til varemerket Strong, selger selskapet TV-bokser, bredbåndsprodukter og PC-monitorer mer Thomson-merket, som de lisensierer.
