KOMPLETTE LØSNINGER skal gjøre Samsung til en reell konkurrent

– Med våre komplette løsninger for kjøkken og vaskerom kan vi for alvor konkurrere om markedsandelene.

Det sier Finn Kristoffer Larsen, som er salgssjef for Samsungs hvitevarer i Norge. Han karakteriserer de nye separate kjøl- og fryseskapene som den største nyheten fra Samsung på hvitt.

– Vi kommer til å legge tyngde på disse. Deretter kommer vaskemaskinene i Diamond Line-serien, der vi lanserer nye modeller i alle prisnivåer. Disse produktene blir satsingsområdene våre i vår, og har fått kjedene med på dette, sier Larsen.

Vi møter ham og nordisk produktmarkedssjef for hvitevarer, Magnus Håkansson Wellén, på Samsungs stand på Elektrofil-messen i Oslo spektrum. Wellén forteller at Samsung nå øker modellutvalget sitt.

– Den bredere porteføljen med Samsung-produkter i markedet forhindrer en krasj mellom kundene våre. Vi øker også når det gjelder segment, og lanserer for eksempel enda flere ovner med flere unike egenskaper, sier Wellén.

– I hvilke kanaler er Samsungs hvitevarer representert?

To år med hvitt

– Først og fremst i Expert, som er vår største kunde, samt hos Euronics og Elprice, sier Larsen.

– Det er to år siden dere lanserte hvitevarer i Norge. Hvordan har det vært å komme inn på markedet?

– Det har gått relativt raskt, men det har vært tøft. Det er litt over to år siden vi fikk en egen organisasjon på hvitevarer i Norge, og vi føler vi har lykkes godt. Vi har hatt de riktige produktene til riktig tid, og har dratt nytte av de andre produktgruppene til Samsung – blant annet audio/video der det har vært enorme investeringer på design, innovasjon, forskning og utvikling. Det samme skjer også på hvitt, - når vi kommer med nye produkter er det gjort skikkelig, og det er derfor vi har tatt såpass store markedsandeler. Vi er ikke her for å kjempe om fjerde-, femte- og sjetteplass, men for å menge oss med de virkelig store, sier Larsen.

– Hvordan klinger Samsung-navnet i Norden når det gjelder hvitevarer?

Vil gjøre hvitt like kjent som brunt

– Ikke like godt som LCD-TVene fra Samsung, men det arbeider vi med. Vi ønsker å vise en større bredde ute i butikkene, slik at kundene skal få se hva vi har. Selvsagt må vi se på hvordan vi markedsfører oss i ulike medier, vi ser på ulike samarbeidspartnere og strategiske steder der vi kan vise våre produkter slik at kundene kjenner igjen vårt varemerke. Min største utfordring er å øke publikums kunnskap om Samsungs hvitevarer, sier Wellén.

– Hva skiller deres produkter fra konkurrentenes?

– Vi forsøker alltid å finne en unik funksjon i våre produkter, ellers har vi ikke noe å slåss med. Konkurrentene har et varemerke som har vært kjent i 20-30 år, mens vi bare har vært her i to år. Derfor må vi være litt bedre, og vi har lykkes med dette i alle segment. Det handler ikke om pris eller spesifikasjoner, men om unike kundefordeler, sier Wellén.

Samsungs største kategorier i Norge er kjøl og frys samt vask. Larsen forteller at de nå arbeider med innbyggingsmarkedet.

– Vi har en del nye platetopper, ovner og mikrobølgeovner for innbygging. Dette blir vår neste store kamp, og vi kommer med mange nye produkter i løpet av året, sier Larsen.

Ikke småelektrisk

Wellén mener de for alvor er blitt en aktør i kjøkkenmarkedet med sin nye serie for kjøl og frys, samt programmet for innbyggingsprodukter.

– Vi har enkeltovner og dobbeltovner med mulighet for to ulike temperaturer. Vi kommer med dampovner, og bredder også sortimentet med ulike utførelser som sort, hvitt, rustfritt stål. Vi tilbyr en komplett kjøkkenløsning med produkter i samme serie, det har vi ikke gjort tidligere. Det samme gjelder vask, derfor kommer vi nå også med tørketromler. Vi er glade for at vi nå er på markedet med våre frittstående kjøl- og fryseprodukter, sier Wellén.

– Hva med småelektriske produkter?

– Det minste vi har er støvsugere og frittstående mikrobølgeovner, og det er ingen foreløpige planer om å utvide med mindre produkter, sier Wellén.

– Hvor sterkt er deres koreanske eiere involvert i den nordiske satsingen?

– Et godt bevis på hvor mye Samsung engasjerer seg også i mindre markeder som Norden, er de frittstående kjøl- og fryseproduktene. Dette er et nordisk initiativ, og vi har fått Korea globalt til å investere store beløp i prosjektet. Det har tatt tid, men nå har vi resten av Europa med oss, og satsingen viser at Samsung er her for å bli, sier Wellén.

Powered by Labrador CMS