TOPPMODELL TIL LAVERE PRIS

– Siden Optimus G kommer sent i Norden, har vi valgt å prise den lavere. Dette er en toppmodell der man virkelig får mye for pengene.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Kristoffer Ejebro, nordisk produktspesialist for Mobile Communications i LG Electronics, når vi møter ham på Mobile World Congress (MWC) i Barcelona.

På CES-messen i Las Vegas i januar la selskapet vekt på at de nå leverer høyere spesifiserte produkter, at de beveger seg fra midt- og lav- til midt- og høysegmentet. På MWC forteller Ejebro at det koreanske selskapet går en annen vei på mobilsiden.

– Vi hadde i 2012 mange utfordringer. Vi lanserte gode produkter, men enkelte kom litt feil tidsmessig og lå litt feil i pris. Vi kjempet hardt på mobilsiden i fjor, men mot slutten av året vendte det dramatisk da vi fikk æren av å sammen med Google lansere Nexus 4 med deres nyeste grensesnitt. Det bidro til en markant økning i salget, og ikke minst mye positiv omtale av LG på mobilsiden. Vi kunne derfor avslutte 2012 positivt, da også våre andre modeller begynte å selge bedre som en følge av Nexus 4. Vi går inn i 2013 med nyvunnet selvtillit. Porteføljen er sterk, og godt tilpasset det nordiske markedet. Vi forsøker å gjøre det enkelt for forbrukerne, kundene våre og ikke minst oss selv gjennom å dele produktene inn i serier. Vi begynner med G-serien, som er våre toppmodeller med 4G. Optimus G får fullt fokus i første kvartal, og er uten å ta i en av de kraftigste mobiltelefonene på markedet. Men vi vet jo at det lurer nye modeller fra konkurrentene de nærmeste ukene og månedene, som på papiret er høyere spesifisert. Derfor har vi valgt å posisjonere Optimus G som telefonen som gir mest for pengene, og vi har prissatt den lavere. I Sverige vil den koste 4.500 svenske kroner, sammenlignet med konkurrentenes modeller som kanskje koster over 6.000, sier Ejebro til fagbladet Elektronikkbransjen.

Mot slutten av året vendte det dramatisk da vi fikk æren av å sammen med Google lansere Nexus 4 med deres nyeste grensesnitt

Flere vil møte LG

– At dere selger en toppmodell såpass mye rimeligere enn konkurrentene; kan det ødelegge varemerket i en tid da dere ønsker å bevege dere oppover, for eksempel på TV-siden?

– Setter man en lavere pris kan det påvirke varemerket, men vi har valgt å gjøre dette i tro på at det vil få flere til å prøve en mobiltelefon fra oss. Optimus G gir forbrukerne en så god brukeropplevelse at det vil bidra til positiv omtale og dermed økt kjennskap til varemerket. Dette kan vi dra nytte av i andre kategorier, men også når det gjelder kommende G-modeller.

– Andre som lanserer nye mobiltelefoner gjør dette ofte på verdensbasis. G-modellen kom først i Korea, et par måneder senere i Norden. Hvorfor?

– Hovedårsaken var at Europa ikke var klart for LTE, spesielt i de sørlige markedene. Derfor ble det besluttet at Optimus G ble utsatt til 2013. Vi i Norden var for så vidt klare, men da hadde prisen vært høyere og den hadde kannibalisert vårt Nexus 4-salg. Derfor kjennes det bra å slippe den nå; Nexus 4 med 3G er allerede på markedet, og vi kommer med Optimus G med en 4G-telefon i toppklasse til en gunstig pris.

F- og L-seriene

På trinnet under G-serien kommer F-serien, som Ejebro beskriver som 4G-modeller for alle.

– Tiden er moden for at folk flest hopper på 4G-toget. Operatørene har bygd ut nettet i de fleste landene, og vår Optimus F5 er en modell som støtter 4G uten at det koster skjorta - kanskje under 3.000 svenske kroner.

L-serien kommer i andre generasjon. Ejebro sier den første generasjonen gikk riktig bra, nå kommer oppgraderte versjoner av L3, L5 og L7 med et 2-tall til slutt.

– Dette er 3G-modeller i lav- og mellomsegmentet. Designmobiler der man får mye for pengene, fra 1.000 til 2.500 svenske kroner.

Ennå ikke nettbrett

I LGs hjemmemarked Sør-Korea har selskapet lansert G Pro, som med sine 5,5 tommer er en konkurrent til Samsungs Note-enheter. Denne kommer ikke til Norden.

– Dette er oppfølgeren til Optimus G, som vi nettopp har lansert. Hva som lanseres og når, må vi komme tilbake til, sier Ejebro.

– Hva med nettbrett?

– Det er smarttelefoner vi setter fokus på akkurat nå, og det er Android som gjelder. Men vi holder øynene åpne, og vi har mange ulike nettbrett i porteføljen i Asia. I Europa er disse ikke lansert, men det kan endres.

– Hva er den største utfordringen for LG i det norske mobilmarkedet?

– Som for alle andre å selge mer. Vi arbeider aktivt med å forbedre forholdet til kanaler og operatører, ikke minst når vi kommer med flere 4G-modeller.