Pål Haugen i OmBrukt AS tilbyr nå utvidet garantiforsikring for alle produkter. Foto: Jan Røsholm
Pål Haugen i OmBrukt AS tilbyr nå utvidet garantiforsikring for alle produkter. Foto: Jan Røsholm

NY FORSIKRING FORLENGER LEVETIDEN

Mange forbrukere vegrer seg for å reparere eldre produkter. Nå lanseres en forsikringsløsning for store hvitevarer og TV.

Publisert

Når et produkts reklamasjons- og garantitid er ute, normalt etter fem år, må kunden selv betale for servicereparasjonen. Mange kunder vurderer derfor om de skal kjøpe nytt produkt, eller reparere det gamle, i frykt for at noe annet skal gå i stykker. Bransjen har derfor utviklet en ny forsikringsløsning som gir forbruker et nytt alternativ.

Neste service dekket

– Dette er en enkel løsning. Velger kunden å reparere produktet, og det skulle oppstå en feil innen to år, dekkes den neste reparasjonen av en to-års reparasjonsgaranti. Kunden betaler da kun en egenandel på 380 kroner, sier daglig leder Pål Haugen i OmBrukt AS.

OmBrukt AS er et datterselskap av bransjeorganisasjonen, og drifter bransjens ombruksløsning. Tanken bak løsningen er å stimulere til at flere produkter repareres, slik at levetiden økes. Dette er i tråd med myndighetenes ønske om å stimulere til den sirkulære økonomien.

Forsikringen er tilgjengelig for alle produkter innen store hvitevarer og TVer som er mellom fem og åtte år gamle

Ordningen er basert på en forsikringsløsning, og det er forsikringsselskapet som dekker kostnaden til en eventuell servicereparasjon nummer to.

– Forsikringen er tilgjengelig for alle produkter innen store hvitevarer og TVer som er mellom fem og åtte år gamle. Ombruksprodukter er ikke inkludert, da disse har en egen toårig ombytteforsikring, sier Haugen.

Ordningen tilbys gjennom OmBrukt AS.

– Dataløsningen til OmBrukt AS er tilpasset forsikring, og det er derfor naturlig å tilby den nye løsningen for verksteder som er med her, sier Haugen.

Spesialtilpasset bransjen

– Den nye forsikringsløsningen er spesialutviklet for bransjen, akkurat som ombyttegarantien for ombruksprodukter, sier Haugen

I likhet med ombyttegarantien er denne forsikringen utarbeidet i samarbeid med Matrix Insurance og Ly forsikring.

– Vi har et godt samarbeid med både Ly og Matrix, og begge selskapene er positive til å tenke nytt når vi kommer med forslag, sier Haugen.

Den nye forsikringen er klar fra begynnelsen av juni.

– Dette vet vi blir godt mottatt, og de store verkstedkjedene har vært gode sparringspartnere i utviklingen av den. I tillegg er det positivt for miljøet at flere produkter repareres hjemme hos kunden, sier Haugen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2022, som ble distribuert 21. juni. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13547/?page=50" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2022, som ble distribuert 21. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS