Ifølge Stiftelsen Elektronikkbransjens årlige undersøkelse abonnerer rundt tre prosent av norske husholdninger på Strim. Foto: RiksTV

STRIM VIL BLI BEST PÅ STRØM

Administrerende direktør i RiksTV, Jérôme Franck-Sætervoll, sier de vil bli Norges mest komplette strømmetjeneste med Strim.

Publisert Sist oppdatert

– Vår absolutt største utfordring er at veldig mange av landets fiberkunder i er låst til en TV-løsning som de ikke kommer ut av. Og blir straffet med høyere pris på internett eller fiber hvis de velger å si opp TV-delen av avtalen! Hadde disse kundene hatt reell valgfrihet ville nok mange av disse valgt et strømmeprodukt som Strim. Her er vi helt på linje med forbrukermyndighetenes kamp om et friere TV-marked. Utover dette ser vi få utfordringer, bare muligheter, i strømmemarkedet, sier RiksTV-sjefen til Inside Telecom.

Mange tjenester å velge i

Administrerende direktør i RiksTV, Jérôme Franck-Sætervoll, vile lage Norges mest komplette strømmetjeneste med Strim. Foto: RiksTV

Han mener en av hovedutfordringene i dagens strømmemarked for kundene, er at det begynner å bli veldig mange tjenester å forholde seg til og finne innhold i.

– Fra egne undersøkelser vet vi at så mye som åtte av ti synes det er utfordrende å holde oversikt over de ulike strømmetjenestene og hva man kan se hvor, sier Franck-Sætervoll.

Stiftelsen Elektronikkbransjen kjører hvert år en undersøkelse om hvilke strømmetjenester nordmenn abonnerer på, og andelen som betaler for én eller flere tjenester fortsatte å stige i 2020.

Åtte av ti synes det er utfordrende å holde oversikt over de ulike strømmetjenestene

I 2019 abonnerte 72 prosent på en strømmetjeneste, i 2020 er det steget til 77 prosent. Netflix er fortsatt mest populært, men andelen norske husholdninger som sier de abonnerer på tjenesten faller fra 61 til 59 prosent i 2020.

Her er nordmenns strømme-vaner:

. 2019 2020
Netflix61 %59 %
HBO Nordic32 %27 %
Viaplay22 %23 %
TV2 Sumo23 %22 %
Disney+NA21 %
DplayNA13 %
Amazon PrimeNA8 %
CMore Play2 %4 %
Strim (RiksTV)NA3 %
Andre10 %3 %
Abonnerer ikke28 %23 %

*(Summen blir høyere enn 100 prosent, da mange abonnerer på mer enn én tjeneste). NRKs nett-tjeneste er ikke med i oversikten.

HBO er andre mest populære tjeneste med 27 prosent av norske husholdninger som abonnementer, mens Viaplay tar tredjeplassen. Nykommeren Disney+ har kapret 21 prosent av norske husholdninger som kunde. 2020 var første år Strim var med i oversikten, og tre prosent av norske husholdninger sier de abonnerer på RiksTVs tjeneste.

RiksTV-sjefen sier til Inside Telecom at selskapet jobber med å hente inn nye partnere og innhold.

– Vi har nylig inngått nye avtaler med Nent og Discovery, med blant annet flere sportskanaler, men også nesten 1000 ekstra VoD-episoder fra Discovery. Videre har vi nettopp blitt enig med Paramount om lansering av den nye Paramount+, og mer vil komme, sier Franck-Sætervoll.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2021, som ble distribuert 19 april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS