HIFI OG INSTRUMENTER hos Yamaha

Audio og musikkinstrumenter er to av divisjonene i Yamaha-konsernet. På IFA var musikkinstrumentene stilt ut sammen med det nye lydutstyret.

– Trenden hos oss innen Hi-Fi er at tokanals systemer er i vekst mens det er en reduksjon i omsetningen av flerkanalsanlegg, særlig i det lave prisleiet, sier salgssjef Knut Mortvedt i Yamaha Scandinavia AB.

Han legger vekt på at det fortsatt er stor omsetning av multikanalanlegg i mellom- og høyprisklasse. I følge Mortvedt øker Yamaha omsetningen i tokanalsanlegg både i det midtre og øvre prissjiktet. Han mener at Yamaha motbeviser det mange mener at en elektronikkprodusent ikke kan lage gode høyttalere.

– Plankene må demonstreres

De såkalte plankene, som består av forsterker og et større antall høyttalere med multikanalgjengivelse fra en enhet, har vært en stor suksess for Yamaha i Europa. Omsetningen i Norge har imidlertid ikke vært så stor som ønsket. Mortvedt mener det kommer av en skepsis for slike systemer hos oss. Han mener også at forretningene hos de store kjedene ikke setter av nok plass til å demonstrere slike lydløsninger skikkelig.

- Dette er det eneste ledningsfrie multikanalsystemet i handelen, og det er viktig at publikum får denne informasjonen i butikkene. De andre som har suksess med dette er de som demonstrer det for publikum og viser fordelene, sier Mortvedt.

Spesialforretninger og Elkjøp

Det tunge Hi-Fi-utstyret fra Yamaha blir i vesentlig grad solgt gjennom spesialforretninger, men Mortvedt forteller at også en del Elkjøp Stormarkeder har folk som er spesielt interessert i denne kategorien produkter og som derfor selger bra av slikt utstyr. Elkjøp er i tillegg den viktigste kunden for Yamaha i dag.

– Hva er det viktigste fortrinnet Yamaha har i forhold til konkurrentene sine?

– Det er etter min mening at vi i veldig mange år har arbeidet parallelt med utvikling og produksjon av musikkinstrumenter og lydutstyr. Dette viser vi også her på utstillingen i år. I tillegg vil jeg legge vekt på at Yamaha har full kontroll på alle ledd av forskning, produksjon og distribusjon, så vi kan ikke skylde på andre enn oss selv om noe går galt.

Yamaha brukte også messen til å vise sitt miljøengasjement. Blant annet ble det opplyst at all embalasje som kommer med komponenter til produksjonen, vil bli brukt ti ganger før embalasjen blir destruert.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.7/2008