Ikke plankekjøring å selge alt-i-ett-høyttaler

– De som har lydplanken utstilt gjør suksess, men for oss i Yamaha er det fortsatt en utfordring å overbevise butikkene.

Det sier salgssjef Knut Mortvedt i Yamaha Scandinavia AB. På IFA viser han frem to nye modeller av høyttaleren som skal gi 5.1-lyd med bare én enhet.

– De nye modellene har et bedre lydsystem, og det er blitt mulig å stille inn lyden etter hvor i rommet du sitter – slik at det for eksempel er ulike innstillinger for sofaen og spisebordet.

– Hvordan har mottakelsen vært?

– Det er fortsatt litt nytt for butikkene, og for oss er utfordringen like mye å overbevise butikkene som forbrukeren. I Danmark og Sverige har markedet vært åpnere for konseptet, sier Mortvedt.

De to nye modellene har samme design, og er utformet som en senterhøytaler beregnet for plassering under TV-skjermen. Den rimeligste og minste heter YSP800 og passer i yttermål til en 32-tommers flatskjerm. Den koster rundt 7.500 kroner i markedet. Den største modellen YSP1000 koster 10.000 kroner og er beregnet for en 42-tommers skjerm.

– Høyttaleren inneholder både dekoder, inngangsvelger, høyttalerelementer og forsterker. Den er enkel å kople opp, og du slipper kabler rundt i rommet. Med høyttalerne følger en mikrofon som skal måle akustikken i rommet. Den stiller inn lydbildet og frekvenskurver etter hvilket rom man er i, sier Mortvedt.

Internett-mottakere

Den andre store nyheten fra Yamaha er nettverksmottakere. Dette er m odeller som koples til internett for å gjengi nettradiokanaler. Mottakerne har terminaler for iPod, PC og produkter med USB-tilkopling. MP3-spiller kan også koples direkte til utstyret.

– Vi begynner med to modeller i denne serien, en til rundt 6.400 kroner og en til rundt 15.000. Mottakerne har forsterker for 5.1, 6.1 og 7.1-kanaler, sier Mortvedt.

– Kan disse mottakerne leveres med DAB?

– Mottakeren blir ikke levert med DAB-enhet i den første serien, men det vil komme i nye modeller senere.

Tokanals HiFi

Yamaha satser fortsatt sterkt på tokanals HiFi i midtre og høyere prisklasse.

– Vi skal tilby godt utvalg i forskjellige priskategorier både med forsterkere, radiomottakere, CD-spillere og høyttalere. I tillegg til separate komponenter legger vi stor vekt på mindre kompaktanlegg med god kvalitet.

– Får dere kjedene og handlerne til å demonstrere dette for publikum slik at de kan høre forskjell på kvaliteten i anleggene?

– Ja, det gjør vi. Elkjøp er blant dem som har utvidet produktspekteret sitt det siste året og økt utstillingen sin betraktelig, slik at de kan demonstrere ulike høyttalere og forsterkere ved hjelp av lydvendere.

Yamaha legger hovedvekten på titanutførelse, men andelen med svart utførelse øker, både på tokanals og flerkanalsystemer. Fra slutten av neste år kommer Yamaha med tyngre hjemmekinoanlegg.

– Vi introduserer nye høyttalerserier der hovedmodellen er et gulvsystem til 24.000-25.000 kroner per par. Salgskanalen for dette utstyret vil være frittstående handlere og kanskje de aller største kjedeforretningene, sier Mortvedt.

Powered by Labrador CMS