OPP I HØYDEN med oppvaskmaskinen

Bosch og Siemens’ nye oppvaskmaskin Speedmatic monteres i samme høyde som innbyggingsstekeovner.

– Dette har mange fordeler, ikke minst ergonomisk. Maskinens mål er identisk med de store innbyggingsstekeovnene. Speedmatic kommer i to størrelser, 45 cm høyde med kapasitet seks kuverter og 60 cm høyde med åtte kuverter. Standard bredde er 60 cm, sier salgsdirektør Bente Heiersjø hos BSH Husholdningsapparater AS.

Begge maskinene skal ha meget lavt strøm- og vannforbruk. 45 cm modellen bruker 0,74 kWh og 8,5 liter vann med standardprogram. Energiklassen er AA.

Syv liter

På messen viste Siemens den nye maskinen Ecostar. Det skal være verdens første oppvaskmaskin som bare bruker syv liter vann. Kapasiteten er 13 kuverter. Energiklassen er A. Denne maskinen kommer i november og vil koste cirka 7.000 kroner.

– Vi kaller den Energi Hero. Dette er et viktig miljøaspekt. Alle produktene fra BSH er miljøbesparende, både når det gjelder energi og vannforbruk, sier Heiersjø.

Fortsatt innbyggingsvekst

Selv om vi i Norge fortsatt ligger langt etter når det gjelder prosentvis andel for innbygging, legger Heiersjø vekt på at andelen er økende. Men fortsatt er de fleste produktene som selges hos oss frittstående. BSH fokuserer stadig like sterkt på innbyggingsmodeller. Alle store endringer fra Bosch Siemens både på design og innen varmsektor (stekeovner) kommer alltid først som innbyggingsmodeller.

– Ser du noen endringer på material- og fargevalg på kabinettene?

– Hvitt har overtatt. Nå selges det mye mer hvitt enn stål, og det har vært store forandringer i løpet av det siste året. Dette er en trend vi også ser innen andre bransjer for eksempel bilindustrien. Nå har vi eksempelvis hele Bosch-serier der alt er i hvitt og fantastisk pene produkter, sier Heiersjø.

Sort er fortsatt en nisje men aluminium er i følge Heiersjø helt borte. Hvitt, stål og sort er bærende farger for tiden. Neste år kommer benkoppvaskmaskiner i forskjellige farger, men hun regner ikke med at de vil ta store andeler av omsetningen.

For småapparater er utviklingen en annen.

Kaffe

– Her på messen ser vi jo et enormt fokus på kaffemaskiner, og begge merkene våre har et stort antall ulike modeller i dette segmentet. Interessen for disse maskinene er enorm, sier Heiersjø.

– Kan dere konkurrere med spesialfirmaene, de som bare lager småelektriske apparater?

– Vi har stor kompetanse både på design og teknologi, og vi har stort fokus på disse produktene, sier hun.

Powered by Labrador CMS