PRESSEMELDING:

Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng
Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng

MOBILSALGET FALLER FORTSATT

PRESSEMELDING: Nordmenn kjøper færre mobiltelefoner for fjerde år på rad, men vi bruker stadig mer penger på mobilen.

Publisert Sist oppdatert

Antall solgte mobiler falt fra 1,7 millioner enheter i 2019 til 1,6 millioner i 2020, en nedgang på seks prosent. Men dyrere flaggskipmodeller fra produsentene og det faktum at nordmenn kjøper toppmodellene omsetningen kun faller med 2,6 prosent, fra 9,86 milliarder til 9,6 milliarder kroner.

– Mobilen har tatt over funksjonene til andre produkter, og er nå nordmenns primærkamera, surfebrett og jobbverktøy. Mobiltelefonen er blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi legger gjerne litt mer penger i ny mobil, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

For tiden bygges det nye 5G-nettet ut i Norge, noe som skal gi høyere hastigheter og lavere forsinkelser i mobilnettet. Allerede er 20 prosent av mobilene som selges i Norge utstyrt med støtte for det nye nettet.

– Det er gjerne de dyrere modellene som har fått 5G-støtte innebygd, og siden nordmenn gjerne kjøper de mer avanserte mobilene er 5G-støtten allerede på 20 prosent, sier Ottemo.

Den høye prisen på nye telefoner er trolig årsaken til at nordmenn bytter telefonen sin stadig sjeldnere. De to siste årene har vi beholdt mobilen i 32,5 måneder.

– Det vil si at gjennomsnittlig levetid for mobiltelefon i dag er godt over 2,5 år. Det er en kraftig økning i forhold til for noen år tilbake, hvor vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo.

Yngre bytter oftere

Ifølge vår forbrukerundersøkelse beholder menn og kvinner mobilen like lenge, mens de mellom 30 og 40 år skifter telefon oftest – litt over hvert andre år. De under 30 beholder mobilen noe lengre, to år og to måneder. De over femti skifter ikke mobil før etter tre år og tre måneder.

Generelt skifter de yngre forbrukere mobiltelefon litt oftere enn for et år siden, mens de eldre beholder telefonen litt lenger før de kjøper ny.

(Utvalget består av personer 18 år og eldre, det vil si at de yngste brukergruppene ikke er med i undersøkelsen).

Nettbrettmarkedet faller noe i 2020, ned fra 546.000 nettbrett i 2019 til 514.000 i 2020.

– Nettbrettet fikk en boost i 2019, og folk kjøper ikke nytt hver gang det kommer nye lanseringer på samme måte som med mobiltelefonen. Dermed faller salget med nesten seks prosent, sier Ottemo.

Totalt endte omsetningen på nettbrett på litt over to milliarder kroner.

Smartklokker blir mote

Nordmenn liker å måle trenings- og aktivitetsnivå, men for første gang side smartklokker og -armbånd gjorde sitt inntog på markedet faller salget noe, ifølge bransjens forbrukerundersøkelse.

– Det har vært en kjempevekst i dette markedet de siste årene, og mange har gått gradene fra enklere til mer avanserte klokker. Nå er kanskje markedet begynt å mettes, sier Ottemo.

Salget av de enklere aktivitetsarmbåndene faller fra 560.000 til 520.00 enheter i 2020, mens smartklokkesalget ligger flatt på 650.000 klokker.

– Det kommer stadig flere produsenter inn på smartklokke-markedet, og klokkene får flere funksjoner. Treningsklokkene får i større grad smarte funksjoner og faller inn i kategorien, og motehusene lanserer nå også smarte modeller, sier Ottemo.

Kjente merkenavn har tatt steget inn i markedet for aktivtetsarmbånd og smartklokker, tradisjonelle sportsklokkeprodusenter som Garmin og Polar har lansert design-modeller i høyere prisklasse, og også luksusmerker som Breitling og Tag Hauer har modeller med smarte funksjoner. Samtidig har de tradisjonelle produsentene som Samsung og Huawei både forbedret design, batterilevetid og teknologi som e-sim i sine klokker.

Her finner du all statistikk tilbake til 2006, samt vår forbrukerundersøkelse.

Her finner du høyoppløste pressebilder.

Her er alle pressemeldingene brutt ned på produktkategori.