PRESSEMELDING:

Foto: Stian Sønsteng
Foto: Stian Sønsteng

STADIG STØRRE TVER

PRESSEMELDING: TV-salget øker for første gang på tre år i 2020, og nordmenn får stadig mer TV for pengene sine.

Publisert Sist oppdatert

Salget av TVer øker for første gang på tre år, og det ble solgt 430.000 enheter i 2020. det er en økning på 18 prosent. Til tross for at større skjermer tar en stadig større del av markedet, holder gjennomsnittsprisen på TVene seg stabilt.

Totalomsetningen for TV i 2020 ender på 3,45 milliarder kroner, mot rett over tre milliarder i 2019.

55 tommer er fortsatt nordmenns favoritt-størrelse på TVen, men nå har 65-tommeren tar en stadig større del av markedet. tatt over tronen som folke-TVen.

De største skjermene vokser

I 2019 stod 55 tommer for 34 prosent av TV-markedet, mens andelen i 2020 faller til 32 prosent. I stedet vokser andelen solgte 65 tommer fra 26 prosent til 28 prosent av totalmarkedet.

Samtidig vokser også markedet for TVer fra 66 tommer og større. I 2019 stod de største skjermene kun for fem prosent av totalmarkedet, i 2020 har de økt til over 10 prosent.

– Nedstenging av fritidsaktiviteter har gjort at flere velger å kjøpe seg en nummer to-TV, slik at barna kan se sine egne serier eller spille, mens foreldrene bruker hoved-TVen, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Vi ser at andelen TVer med 4K-oppløsning endte på nærmere 90 prosent av markedet, mens salget av skjermer med 8K-støtte har tredoblet seg siden 2019. Det er likevel en liten andel av totalsalget, og utgjør 3-4 prosent av salget blant de største skjermstørrelsene.

Salget av BluRay- og DVD-spillere er stabilt i 2020. Det ble solgt 6.000 DVD-spillere og 26.000 BluRay-spillere, det samme som i 2019.

Strømming øker fortsatt

Stiftelsen Elektronikkbransjen kjører også hvert år en undersøkelse om hva nordmenn ser på TVene sine.

Andelen som abonnerer på strømmetjenester fortsetter å stige, fra 72 prosent i 2019 til 77 prosent i 2020. Netflix er fortsatt mest populært, men andelen norske husholdninger som sier de abonnerer på tjenesten faller fra 61 til 59 prosent i 2020.

HBO er andre mest populære tjeneste med 27 prosent av norske husholdninger som abonnementer, mens Viaplay tar tredjeplassen. Nykommeren Disney+ har kapret 211 prosent av norske husholdninger som kunde.

(Summen blir høyere enn 100 prosent, da mange abonnerer på mer enn én tjeneste). NRKs nett-tjeneste er ikke med i oversikten.

Flere ser TV på mobilen

Når det gjelder nordmenns TV-vaner ser vi at nettbrett og mobil ikke har tatt over for boksen i stuen, men at flere nordmenn ser innhold på ulike steder.

88 prosent av nordmenn sier de ser TV-innhold på selve TVen, litt ned fra 2019 da 90 prosent svare ja. Andelen som ser TV på PC (36 prosent), nettbrett (28 prosent) og mobil (31 prosent) øker svakt.

– Stadig flere velger å se film og serier på mobilen, og i 2020 økte andelen fra 27 til 31 prosent. Større datapakker, mulighet for offline seing fra flere strømmetjenester og mer innhold produsert for små skjermer er nok grunnen til at stadig flere velger telefonen til å se innhold, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

(Summen er over 100 prosent, da mange ser TV på flere ulike plattformer).

Her finner du all statistikk tilbake til 2006, samt vår forbrukerundersøkelse.

Her finner du høyoppløste pressebilder.

Her er alle pressemeldingene brutt ned på produktkategori.

Powered by Labrador CMS