STORT VOLUM OG MILJØ viktig for Askos oppvaskmaskiner

– Asko er først med Svanemerket oppvaskemaskin, og vi har i høst lansert vår XXL-maskin. Dette vil styrke oss.

Det sier salgssjef Ragnar Eknes i AM Hvitevarer. Vi møter ham på Sporten elektriske i Asker. Der står den svanemerkede oppvaskmaskinen side om side med XXL-maskinen fra Asko.

– Det er mye fokus på miljø, og vi har fra før svanemerkede vaskemaskiner i sortimentet. Nå har vi den første og foreløpig eneste svanemerkede oppvaskmaskinen i markedet. Dette er det mest kjente miljømerket i Norden, og viser at vi tilfredsstiller en rekke kriterier når det gjelder produksjon, gjenvinning av materialer, vask/skyll/tørk-resultat, samt forbruk av vann og strøm, sier Eknes.

– Hvor mye er en kunde villig til å betale ekstra for å få en miljømerket oppvaskmaskin?

– Vi får stadig flere henvendelser fra kunder som ønsker å ha en svanemerket maskin. Vi tror dette blir viktigere for folk flest, sier Eknes.

Den andre store nyheten fra Asko er XXL-maskinen, som også er produsert ved Cylinda-fabrikken i Sverige. Eknes forteller at de tradisjonelt har vært sterke på oppvask.

40 prosent større volum

– Kundene har kommet tilbake til oss, blant annet fordi kurvene våre er veldig populære. Med XXL-maskinen har vi klart å øke antall kuverter i maskinen med 40 prosent. Vi har oppnådd dette ved å heve den utvendige høyden med fire centimeter, noe de fleste har plass til oppunder benken. I tillegg har vi senket bunnen innvendig i maskinen med fire centimeter. De åtte ekstra høydecentimetrene er nok til at vi får plass til en tredje kurv – og kan tilby verdens største oppvaskmaskin under benk, sier Eknes.

Det vanlige har vært at en oppvaskmaskin har plass til 12 kuverter. Asko og enkelte andre har plass til 14 kuverter – den nye XXL-maskinen har plass til 17 kuverter.

– Ikke bare har maskinen stor kapasitet, den er også svært fleksibel. Det er plass til sleiver i egne kurver, lasagnepanner, og med 39 centimeter mellom nedre og øvre kurv er det plass til stekeplatene fra komfyren på høykant inne i maskinen hvis du fjerner den midtre kurven. Den øvre kurven kan også heves og senkes, slik at den får 19 eller 23 centimeter høyde. Dette er flere patenterte systemer, sier Eknes.

– Klarer dere å vaske rent i hele maskinen, i og med at volumet er såpass stort?

– Det får vi en del spørsmål om, og svaret er ja. Vi har tidligere hatt 8 spylesoner i maskinen, og har økt med ytterligere to i denne modellen, sier Eknes.

Oppvask viktig

Når det gjelder totalmarkedet har Asko en andel på rundt elleve prosent, men Eknes mener tallet er adskillig høyere for maskiner fra 6.000 kroner og oppover.

– Der er vi nok blant markedslederne, sier han.

Eknes har tidligere vært distriktssjef i Asko, og er nå nyansatt salgssjef i selskapet.

– Hvordan opplever du interessen fra handelen for oppvaskmaskiner?

– Det kan virke som det er en av den viktigste hvitevaren folk har hjemme. En vaskemaskin kan man klare seg uten noen dager, men hvis oppvaskmaskinen ryker er alle berørt - og det blir krise i heimen, smiler Eknes.

– Hva vil svanemerket og XXL-maskinen ha å si for Asko?

– En god del, håper vi. Fokuset på miljø blir større, og vi er de eneste med disse modellene. Større kapasitet i maskinene blir også viktigere for folk flest, sier Eknes.

Han mener Asko har et godt apparat til å betjene handelen.

– For det første har vi hovedkontor, med lager og delelager i Norge – som en av de få leverandørene. I tillegg har vi sju distriktssjefer som driver opplæring i butikkene og følger opp ettermarkedet.

– Hvor sterke er dere på de andre kategoriene?

– Oppvask har tradisjonelt vært den sterkeste kategorien vår. Innen vask lanserer vi nye modeller, og det blir spennende å se hvilke kjedeavtaler vi får. Innen kjøl og frys har vi ulike fargevarianter. Vi er sterkt inne også i dette markedet og kommer med nye modeller i disse dager.