Johan Huss i TCL med den nye EP68-serien, som kommer i 50, 55 og 65 tommer til 6.000, 7.000 og 9.000 kroner, med bakbelyst led-panel. Foto: Stian Sønsteng

TCL VENTER MED 8K

– Vi har valgt å vente med 8K og satser i stedet på direktebelyste 4K Qled-modeller, mindre TV-størrelser og lyd-produkter, sier Johan Huss i TCL.

Publisert

Vi møter TCLs salgssjef for Norden under Elkjøps opplæringsmesse Campus Tech, som går av stabelen i The Qube på Gardermoen de to første ukene i juni.

Under CES-messen i Las Vegas lanserte den kinesiske produsenten 8K-TVer, med beskjed om at disse skulle komme til salgs i Norden i løpet av året. Nå er disse imidlertid utsatt.

– Vi har vurdert det slik at markedet rett og slett ikke er klart for 8K, også fordi prisnivået er så høyt. Når våre 8K-modeller kommer for salg i januar-februar, vil man som vanlig når det gjelder TCL virkelig få mye for pengene, sier Johan Huss til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi har selvsagt diskutert dette med våre partnere i salgskanalene, og også de er forsiktige i sine anslag når det 8K

– Kan du anslå cirkapriser?

– Når man ser på dagens priser, ligger de på rundt 50.000 og 70.000 kroner for 65- og 75-tommere, som er størrelsene vi vil slippe. Vi håper vi neste år kan tilby langt rimeligere modeller, samtidig som det da vil være mer 8K-innhold tilgjengelig. Vi har selvsagt diskutert dette med våre partnere i salgskanalene, og også de er forsiktige i sine anslag når det 8K. Men, vi vil absolutt komme med 8K, siden dette også handler om å vise hva TCL står for, sier Huss.

Nye 4K-flaggskip

Marcus Hammächer, sjefstrener i TCL Norden, med de nye øreproppene SOCL300 til i underkant av 200 kroner. Foto: Stian Sønsteng.

Han viser til at TCL i stedet for 8K mot slutten av året vil komme med ny flaggskipmodell med 4K i X10-serien, på 65 tommer, med Qled og mini-led.

– Her blir bildet mye bedre, både når det gjelder kontrast og sortnivå, som også gjør dette til sterke oled-konkurrenter. Disse viser vi på IFA-messen i september, sier Huss til fagbladet Elektronikkbransjen.

I ES56-serien tilbyr TCL 32 og 40 tommer med full-HD og Android 8. Pris: 2.500,- og 3.000,- Foto: Stian Sønsteng

Siden april 2017 har TCL sammen med blant annet Samsung Electronics og Hisense vært med i QLED TV Alliance, som produserer TVer med Quantum Dot-teknologien, eller kvantepunkter på norsk, der et filter med ørsmå nanopartikler i LCD-panelet belyses av led-lamper.

Salgssjefen sier TCL også kommer til å fokusere på volumprodukter med 4K.

– Vi kommer med flere nye serier. EP68 kommer i 50, 55 og 65 tommer, til 6.000, 7.000 og 9.000 kroner. Vi ønsker å selge 65-tommere og større, siden fabrikken vår, China Star, har lagt opp produksjonen til 65- og 75-tommere. Vi ønsker med dette å ta en større del av markedet for store skjermer. Samtidig satser vi også på mindre TV-størrelser, da vi har sett at disse nesten har forsvunnet fra markedet. Derfor er vi kommet tilbake med 32- og 40-tommere i ES56-serien, med full-HD og Googles smarte operativsystem Android 8. Disse koster 2.500 og 3.000 kroner, sier Huss.

Tilbake til EP68-serien, som vil komme med metallramme samt Wide Color Gamut (WCG), som skal gi et bredere fargespekter.

TCLs gongong kunne høres over hele Campus Tech-messen hver gang en av de Elkjøp-ansatte hadde vunnet en premie. Foto: Stian Sønsteng.

Audio og aircondition

– Den store endringen ser man tydelig på bildekvaliteten, da vi har tilført bakbelysning med led. Dette gir langt bedre lysstyrke og kontrast en led på sidene. Serien kommer også med Dolby Vision og Dolby Atmos. Takket være operativsystemet Android 9 blir grensesnittet mer smidig, med innebygd Chromecast og Google Assistant, fra august med norsk språk. Vi kommer også til å selge med et tilbehør som gjør det mulig å snakke direkte til TVen, slik at denne blir som en Google Home-enhet, sier Huss.

– Hvordan vil du beskrive situasjonen for TCL i Norden?

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2019, som ble distribuert 28. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Vi øker kraftig, men vil ikke gå for fort frem. Tanken er å bygge varemerket, og da må vi tilby gode produkter i flere kategorier. De seneste fem-seks årene har vi stort sett kun solgt TVer, men som nevnt på CES kommer vi nå med audioprodukter. Disse er utviklet av vår nye divisjon, TCL Entertainment Solutions, der mange av våre ingeniører har bakgrunn fra Philips-gruppen i Gibson Innovations, som nå er nedlagt. Vi starter med lydplanker, og her er Norge et viktig marked siden det her kjøpes én lydplanke til hver fjerde TV som selges, mens det i for eksempel i Sverige kun gjelder 15 prosent av TVene. Dette er også viktig fordi mange kunder ønsker det samme varemerket på TVen og lydplanken. På IFA kommer vi også til å vise mye av vår øvrige audioportefølje, som blant annet består av hodetelefoner med og uten støyreduksjon, forsterkere og dab-radioer. I tillegg vil vi også komme med blant annet aircondition og hvitevarer, sier Johan Huss.

Powered by Labrador CMS