LG VIL BLI STØRST PÅ TV I 2017

– Vi skal i 2017 være nummer én på smart-TV-markedet i Norden, som da i praksis vil være hele TV-markedet, sier Thomas Wering.

Publisert Sist oppdatert

Han er nordisk marketingsjef for hjemmeunderholdning i LG Electronics Nordic AB, og sier når fagbladet Elektronikkbransjen møter ham på IFA-messen i Berlin at selskapet har økt fra 7-8 prosent på nyåret i fjor til rundt 20 prosent markedsandel i verdi når man ser på alle smart-TVer som er solgt i Norden.

Wering mener hovedårsaken til økningen er det han kaller LGs intuitive smart-TV-løsning.

– Når kundene får vår Magic Remote i hånden, innser de hvor mye enklere det er å kontrollere smart-TVen med denne enn en tradisjonell fjernkontroll.

Vi var tidlig med på begge teknologier, og vi tror ultra-HD blir en standard siden større skjermer krever bedre oppløsning

– Du mener smart-TV er hovedårsaken til LGs økning?

– Ja. Det hjelper også at vi har et helt annet design på våre TVer, der både rammen og dybden er blitt tynnere. Historisk har LG hatt sine egne løsninger når det gjelder bildekvaliteten, for eksempel vår nano-teknologi som nå kommer tilbake etter at den var borte på modellene tidligere i år. Denne har vi fått mye oppmerksomhet for, siden vi tilbyr like tynne TVer men med led-belysningen plassert bak og ikke på sidene, sier Wering.

Mer smart-TV-innhold

– LG kom på markedet i Norden med TVer omtrent samtidig med Samsung, som er blitt markedsledende. Hva skjer hos LG nå, som ikke har skjedd tidligere?

– Vi har tatt en nordisk avgjørelse om at vi skal bli nummer én. Vi setter realistiske målsettinger, og har en tydelig strategi som vi har fulgt og holder. Derfor følger vi oss trygge når vi i dag sier vi skal bli nummer én i Norden innen 2017.

– Hvilke grep har dere tatt organisasjons- og distribusjonsmessig for å selge flere TVer?

– Vi har ansatt en dedikert smart-TV-spesialist i Norden, Lorraine Bayram, som har lang erfaring fra bransjen på europeisk nivå. Hennes hovedoppgave er å forbedre smart-TV-tilbudet vårt til de nordiske forbrukerne. I USA har vi allerede en Google-TV på markedet, denne kommer også i Sør-Korea, og vi holder alle dører åpne her i Norden. Hva som enn skjer, ønsker LG å følge med.

Ultra-HD og oled

– Hva skjer fra LG når det gjelder ultra-HD og oled?

– Vi viser her på IFA en TV med begge teknologier og en buet skjerm på 77 tommer. Vi var tidlig med på begge teknologier, og vi tror ultra-HD blir en standard siden større skjermer krever bedre oppløsning. Når det gjelder oled er det ikke like mange aktører på markedet. Vi lanserer nå vår andre generasjon oled med buet skjerm, og kommer også med en løsning som plasseres i en kunstramme på veggen. Her ligger høyttalerne i rammen, og begge disse vil komme for salg i Norden. Til nå har vi ikke solgt oled i Norden, men ultra-HD har vi solgt en hel del av.

– Når kommer den første oled-TVen fra LG i norske butikker?

– Jeg håper virkelig det blir i løpet av året. I Tyskland koster 55-tommeren 9.000 euro, og jeg regner med at prisen blir omtrent den samme hjemme. Vi benytter fortsatt vår egen white RGB-teknologi.

Miracast og Widi

– Kan Ultra-HD TVene deres vise originalt 4K-materiale?

– Ja. Vi bruker HDMI, men også USB og HEVC-formatet. Vi vet jo ikke hva standarden kommer til å bli, om det blir en ny optisk plate eller strømming (streaming), så vi har fokusert på at formatet kan spilles av eller konverteres via TVen, sier Wering til fagbladet Elektronikkbransjen.

Alle LGs Cinema Screen-modeller har Miracast og Widi. Alle modeller, også dem uten smart-TV, har MHL (Mobile High-Definition Link).

– Vi tror selvsagt på trådløs overføring, og gir våre kunder mulighet til å bruke den teknologien de selv ønsker, sier Wering.

LG viser på IFA et lydbord som plasseres under TV-stativet. Prisen på dette blir rundt 4.000 kroner, kanskje før jul.

– Høyttalersystemet er utviklet slik at det ser bra ut under en TV på fra 32 til 55 tommer, sier Wering.

LG kommer også med flere nye lydplanker, med et nytt design tilpasset bredere TVer. LG kommer med flere nyheter på lydsiden, høyttalere både med docking og blåtann - med og uten batteri.

– Dette er et hett marked vi er på tur inn på, og vi er spente på hvordan mottakelsen blir, sier Wering.