Mange benyttet Black Friday-uken til å handle ny elektronikk.

BLACK FRIDAY-REKORD FOR BRANSJEN

Korona-tiden har ikke lagt en demper på folks lyst på en god Black Friday-deal, men mye av handelen flyttet seg til nett.

Publisert Sist oppdatert

Fagbladet Elektronikkbransjen har tatt en avsjekk på hvordan Black Friday-salget har gått for Elkjøp, Power, Komplett, Elon, Skousen, Soundgarden, og de fleste av kjedene melder om kraftig vekst siden fjorårets kampanje.

Det kommer på toppen av en omsetningsvekst på 18 prosent for første halvår i 2020.

Alle kjedene sier de har hatt ekstra strenge rutiner rundt smittevern i år, og ikke overraskende ser alle en kraftig vekst i nettsalg og ulike løsninger rundt «klikk og hent».

Det ser ut som nordmenn har shoppet i de alle fleste av bransjens produktgrupper, men kjedene peker på TV, mobiltelefon, hvitevarer, gaming og kjøkkenprodukter som populære kupp.

Elkjøp

Administrerende direktør for Elkjøp Norge, Fredrik Tønnesen, er svært fornøyd med årets sorte dager.

– Resultatet ser veldig bra ut. Vi har planlagt i mange måneder for å få til dette på en trygg og god måte for både kunder og ansatte. Som forventet økte nettsalg og «klikk og hent» kraftig, hvor klikk og hent i butikk og på parkeringsplass hadde størst vekst med indeks 322 prosent mot samme periode i fjor, sier norgessjefen.

Nøyaktig hvor gode tallene ble, vil Tønnesen ikke ut med.

– Vi er godt fornøyde med denne viktige perioden for oss, og ser at nordmenn ikke kan få nok av elektronikk. Vi kan ikke gå i detaljer på hvordan uken ble mot i fjor, men vi kan røpe at veksten er meget, meget sterk, sier han.

Administrerende direktør Fredrik Tønnesen i Elkjøp Norge. Foto: Elkjøp

– Hvordan har dere løst utfordringene rundt smittevern under årets handel?

– Allerede i mars fikk vi plass gode rutiner når det kom til smittevern i våre butikker. Klikk og hent på parkeringsplass, live shopping fra din egen stue, egne tider i butikk for folk i risikogruppen og mer. I tillegg har vi investert millioner i smittevern i våre butikker, i alt fra håndspritdispensere, pleksiglassløsninger i kassene, sperrebånd rundt salgsdisker, egne smittevernansvarlige i alle butikker samt vektere leid inn for uken rundt omkring i de norske butikkene. Stor klapp på skulderen til alle ansatte i Elkjøp, men også våre kunder som har fulgt reglene til punkt og prikke, sier Tønnesen.

– Hvilke produkter har vært mest populære?

– TV, mobiltelefoner, hvitevarer, kjøkken, småelektrisk, gaming, laptop. Vi ser egentlig en stor vekst hos omtrent alle produktgrupper, sier han.

– Hvordan har utviklingen de senere år vært for denne salgsperioden i forhold til julehandelen?

– Black Week har vokst seg større for hvert år, så det er klart den er en stor del av julehandelen. Vi har stor tro på at vi kommer til å se en fantastisk desember i Elkjøp, sett opp mot 2019. Nordmenn tilbringer mer tid hjemme, og da ser vi også en kraftig økning i alle spennende produkter vi tilbyr. Elektronikk har nok aldri vært så i vinden som nå! avslutter Elkjøp-sjefen.

Komplett

Netthandelseksperten og kommunikasjonssjef Kristin Hovland melder om heftige dager under årets kampanjeperiode.

– For å bruke en klisje, årets Black Week var rett og slett en ellevill opplevelse, og vi ser tydelig at handlemønsteret har endret seg. Før var det en klar salgstopp på selveste Black Friday,er mens handelen i år spredte seg mer jevnt ut over ukens dager, sier hun.

– Hvordan har dere løst utfordringene rundt smittevern under årets handel?

– Vi har siden mars, i samarbeid med våre partnere, lagt ned store ressurser for å ha høy beredskap og en strømlinjeformet smittevernsmetodikk. Vi har nøye fulgt opp myndighetens anbefalinger, sier Hovland.

Kommunikasjonssjef Kristin Hovland i Komplett ser kraftig vekst under årets Black Week. Foto: Komplett

– På hvilken måte påvirker pandemien folks handlemønster?

– 2020 blir det året der nordmenn virkelig tar nettet fatt. Vi ser en dramatisk endring fra fysiske butikker til nettbutikker, samtidig som Komplett stadig tilbyr raskere og trygg levering. Svært mange har kommet over en handleterskel og opplever at netthandel er effektivt og rimelig. Og om en ny kunde har gode opplevelser, blir kundene værende som nettkunder, sier kommunikasjonssjefen.

– Hvilke produkter har vært mest populære?

– Hjemmekontor, tv og gaming, men vi ser også at hvitevarer er populært, sier hun.

– Hvordan har utviklingen de senere år vært for denne salgsperioden i forhold til julehandelen?

– Det var Komplett som tok Black Friday til Norge og denne perioden lever et unikt liv for seg selv. Black Week skal ha de beste enkelttilbud, og for mange har det gått sport i å følge med. Julehandelen på nett tror vi setter nye rekorder, fordi stadig flere kunder foretrekker å handle hjemmefra og få varen levert på døren, gjerne samme dag, sier Hovland.

Power

– Vi har hatt en meget god uke, med en vekst i omsetning fra i fjor på hele 42 prosent. Nettsalget alene har en vekst på nærmere 130 prosent, sier Siri Røhr-Staff i Power.

Den nye PR- og kommunikasjonssjefen i kjeden startet i selskapet i høst, og har dermed vært med på sin første Black Friday-kampanje i bransjen. Det har vært en suksessfull oppstart.

– Hvordan har dere løst utfordringene rundt smittevern under årets handel?

Vi var godt forberedt, og har hatt egne vakter i samtlige butikker som har passet på munnbind, håndsprit og avstand. Vi spredte også tilbudene våre utover uken, slik at det ikke bare var en dag med tilbud. Alle tilbudene har også vært tilgjengelig både i butikk og på nett, slik at folk kunne velge hvordan de ville handle. Det var veldig tydelig at mange ønsket å handle på nett eller bestille via Click&Collect, for der har økningen vært formidabel – hele 270 prosent, sier hun.

PR- og kommunikasjonssjef i Power, Siri Røhr-Staff, ser at flere handler på nett og "klikk og hent". Foto: Power



– På hvilken måte påvirker pandemien folks handlemønster?

– Vi har fortsatt godt besøk i butikkene våre, også der har det vært en god økning. Samtidig ser vi på nettsalget at flere og flere også velger å handle via nettsidene våre. Slik vi ser det støttes nettbutikkens vekst av de fysiske butikkene, sier den nye PR- og kommunikasjonssjefen.

– Hvilke produkter har vært mest populære?

– De produktene vi har kjørt store tilbud på har selvsagt vært mest populære, slik som TVer og så videre. Men vi har også solgt svært mye juleprodukter, her har vi hatt en dobling fra i fjor. Spesielt Juleby har blitt veldig populært og selger bra. Det er også tydelig at kundene ønsker å gjøre mindre smarte produkter smartere, for en av de mest solgte smarthjem-produktene vi har kan brukes til for eksempel å gjøre juletreet smart og betjenes via en app. Vi har også solgt flere tusen overvåkningskameraer siste uken, så det er tydelig at kundene ønsker å se hva som skjer hjemme når de ikke er der.

Og folk er som alltid opptatt av været, så smarte værstasjoner har vi solgt et stort antall av sist uke, sier Røhr-Staff.

– Hvordan har utviklingen de senere år vært for denne salgsperioden i forhold til julehandelen?

– Black Week tar nok litt av julesalget hvert år, men når både Black Week og julehandel er i vekst, er det gode tider for oss! sier hun.

Elon

– Vi hadde en god vekst ut av butikk i løpet av Black Week. I forhold til i fjor økte omsetningen med nærmere 40 prosent, sier norgessjef i Elon, Asle Bjerkebakke.

– Som forventet fordelte omsetningen seg utover uken i større grad enn i fjor, hvor den var konsenteret om Black Friday. Derimot var omsetningen via elon.no desto mer konsentrert om Black Friday med en økning på 130 prosent, sier Bjerkebakke.

– Hvordan har dere løst utfordringene rundt smittevern under årets handel?

– Vi har hatt en rekke butikkåpninger gjennom høsten og har hele tiden anstrengt oss for å gi kundene en trygg handleopplevelse. Dette tok vi også med oss inn i Black Week. Koronaverter har sørget for å begrense antall samtidig besøkende i butikk og vi har tilbudt kundene munnbind og antibac i tillegg til tjenester som bestilling direkte fra butikk via telefon og hjemkjøring, sier han.

Norgessjef Asle Bjerkebakke i Elon melder 40 prosent økning i salget i år. Foto: Ola Larsson

– På hvilken måte påvirker pandemien folks handlemønster?

– Den største endringen i handlemønsteret er at de kundene som kommer i butikk faktisk handler, samtidig ser vi en sterk vekst i salg via elon.no, sier norgessjefen.

– Hvilke produkter har vært mest populære?

– Hos oss har mobiltelefoner og TV toppet salgslistene gjennom Black Week, forteller Bjerkebakke.

– Hvordan har utviklingen de senere år vært for denne salgsperioden i forhold til julehandelen?

– Trenden de siste årene for vår del, har vært at en økende andel av den tradisjonelle julehandelen i desember har flyttet seg til november. Imidlertid forventer vi i år at desember også vil bli en sterk måned omsetningsmessig, sier han.

Skousen

Hvitevarespesialisten selger kanskje ikke de mest typiske julegave-produktene, men ser en god vekst på sine småelektriske produkter.

– Hvordan ser resultatet for årets Black Friday-kampanje ut til å bli sammenlignet med i fjor?

– Som vi egentlig forventet hadde vi en beskjeden tilbakegang på selve uke. Handelen ble også spredt utover en lengre periode. Alt i alt så ser vi oss godt fornøyd med november måned som helhet. Vi ser også at en del kunder velger å handel online, sier Lars Edvardsen, retailsjef for Skousen Norge.

– Hvordan har dere løst utfordringene rundt smittevern under årets handel?

– Vi har hatt full fokus på at våre kunder skal kunne gjennomføre en trygg handel i våre butikker. Vi har begrensinger på maks antall kunder i butikkene av gangen. Det er alltid håndsprit tilgjengelig, og de ansatte bærer munnbind der hvor det er påkrevd. Utover dette informerer vi så godt det lar seg gjøre om viktigheten av å holde god avstand, sprite hender og bruke munnbind hvis det er fare for trengsel, sier han.

Lars Edvardsen, retailsjef for Skousen Norge, ser at handelen ble mer spredt utover hele uken. Foto: Skousen

– På hvilken måte påvirker pandemien folks handlemønster?

– Når det gjelder generell handel under pandemien har vi som mange andre blitt kreative i våre metoder for å yte den beste handleopplevelse. Våre butikker har gjennomført kontaktløse handler via telefon, epost, og også via facetime på telefonen. Totalt sett har vi en fin utvikling i vårt salg for 2020. Vi føler oss heldige som jobber i bransje som er en av de som ikke er preget av pandemien på samme måte som andre aktører, sier Edvardsen.

– Hvilke produkter og produktgrupper har vært mest populære?

– Vinnerne i våre butikker denne perioden har vært kaffe og espressomaskiner samt oppvaskmaskiner, sier han.

– Hvordan har utviklingen de senere år vært for denne salgsperioden i forhold til julehandelen?

– Det er klart at mange kjøper julegaver på Black Friday, og således forskyves noe av handelen til denne perioden. Når det er sagt så er vi en faghandel med hovedfokus på de store hvitevarene, som sjelden blir gitt i julegave. Vi fører også en del småelektrisk, og også her opplever vi en flott vekst i år, sier Edvardsen.

Soundgarden

Hifi-spesialistene i Soundgarden kan juble for gode resultater under årets Black Friday-kampanjer.

– Det er bare helt strålende vekst gjennom hele uken både i butikkene og på Soundgarden.no, sier daglig leder i Soundgarden, Bettina Graham Hansen entusiastisk.

– Hvordan har dere løst utfordringene rundt smittevern under årets handel?

– Vi forholder oss til råd fra myndighetene. Kunder kan booke demo og avtale dersom de ønsker å «være litt mer alene» i salgssamtalen. Når det er kø og kaos i butikkene er våre kunder fantastisk flinke til å holde avstand, både inne i butikkene og ved venting utenfor, sier hun.

Bettina Graham Hansen (nr. 2 fra høyre) og noen av de Soundgarden-ansatte jubler over et godt resultat i 2019, og kan juble igjen over et godt Black Friday-resultat i 2020 Foto: Soundgarden.

– På hvilken måte påvirker pandemien folks handlemønster?

– Når kunde tar turen til butikk vet de at vi har varen de ønsker eller kompetansen de trenger. Det er en klar økning av trafikk på nett, sier Graham Hansen.

– Hvilke produkter har vært mest populære?

– Det er veldig mye forskjellig, men Electrocompaniet-produkter, aktive høyttalere, platespillere og hjemmekinoprodukter utpeker seg, sier hun.

– Hvordan har utviklingen de senere år vært for denne salgsperioden i forhold til julehandelen?

– Vi ser at Black Week og Friday øker kraftig, men samtidig avtar julehandelen ikke, vi vokser, avslutter Graham Hansen.

Evenstad Musikk

Også musikkbransjen har opplevd vekst under årets kampanjeuke, kanskje godt hjulpet av at mange trenger en ny hobby når andre fellesaktiviteter stenger ned.

– Vi opplevde gode 50 prosent vekst i salget under Black Week i år kontra fjoråret, sier Geir Magnus Evenstad,

– På hvilken måte påvirker pandemien folks handlemønster?

– Pandemien virker å ha hatt en kraftig innvirkning på gaming-segmentet i vårt sortiment, da dette selger som aldri før. I tillegg går gitar og pianokategoriene godt. Utstyr for avvikling av konserter og så videre har dessverre av forståelige grunner tørket inn, sier han.

Geir Magnus Evenstad i Evenstad Musikk-Distribusjon ser vekst i spillsegmentet i musikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng

– Hvilke produkter har vært mest populære?

– Av bestselgere kan nevnes Focusrite Scarlett lydkort, Beyerdynamic Dt-770 hodetelefoner, Shure SM7B og øvrig streamingrelatert utstyr, sier Evenstad.

– Hvordan har utviklingen de senere år vært for denne salgsperioden i forhold til julehandelen?

– Det har vært en trend at black Friday og omkringliggende kampanjer øker noe mer enn den generelle handelen hos oss i årets siste måneder, så den drøye uka det er snakk om for vår del blir en stadig viktigere del av sluttspurten for året, sier han.

4Sound og Gitarhuset

Musikkspesialistene i 4Sound og Gitarhuset satset på en hvit jul i stedet for en sort fredag, og har hatt gode resultater.

– Kampanjen i år gikk over hele uken og ble et jevnere salg. Grunnet pandemien tonet vi i år ned Black Friday og valgte å starte vårt julesalg, White Christmas! I fjor hadde vi kun fredagen som Black Friday, så det er litt vanskelig å sammen ligne salget ettersom vi i år valgte en annen strategi. Totalt er vi mer fornøyd med avviklingen av Black Friday i år med et annet slagord, sier Magne Iversen, daglig leder i Gitarhuset Megastore Alnabru og en av eierne morsselskapet til 4Sound og Gitarhuset, GH4S.

Magne Iversen i Gitarhuset Megastore Alnabru er blant de nye eierne av 4Sound. Her er han fotografert under Larvik gitarfestival. Foto: Stian Sønsteng

– Hvordan har dere løst utfordringene rundt smittevern under årets handel?

– Smittevern er viktig for oss. Våre tiltak er håndhygiene ved inngangspartier og flere stasjoner i butikk med skilting om spriting før prøving. Munnbind er nødvendig der man ikke kan holde to meters regelen. I våre butikker som er i regioner hvor munnbind er påkrevd, har personalet også munnbind. Vi har også en grense for hvor mange kunder som kan være samtidig i butikkene der det er regelen, sier Iversen.

– På hvilken måte påvirker pandemien folks handlemønster?

– Den store forskjellen er at kunder som kommer er mindre kikkere og mer kjøpere. Flere kontakter oss i forkant og bestiller varen slik at den står klar. Vi har også godt ut med vår egen kampanje "Hjemkjøring", sier han.

– Hvilke produkter har vært mest populære?

– De største produktgruppene under pandemien har vært piano, gitar og opptaksutstyr, sier Iversen.

– Hvordan har utviklingen de senere år vært for denne salgsperioden i forhold til julehandelen?

– Vår salgs sesong er høsten og spesielt julesalget. Julehandlene har de senere år flyttet seg til å starte tidligere, fra siste halvdel i november. Black Friday har i mange år vært selve starten, og tradisjonelt har salget eksplodert i midten av desember for butikkene. Nå er salget forskjøvet tidligere og vi merker ikke det samme trykket, men mer jevnere salg. Totalt sett er november og desember de beste månedene i året, og det er nok ikke noe annerledes i år. Vi håper på et godt julesalg i år også hvor musikk settes i fokus, avslutter han.

Powered by Labrador CMS