DANSK HIGH END DIREKTE TIL BUTIKK

De danske high end-merkene Raidho, Ansuz og Aavik satser på direktesalg til butikker. I Norge gjennom Akustisk Bureau i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Michael Børresen er mannen og hjernen bak Raidho-høyttalerne som har vært på markedet i 15 år. De siste fem-seks årene har Raidho vært en del av Dantax-gruppen.

– Vi fikk med de nye eierne et meget solid økonomisk fundament slik at vi har kunnet arbeide mer langsiktig, sier Børresen.

For to og et halv år siden ble varemerket Ansuz lansert, med hifi-tilbehør i porteføljen. Her er Børresen og kompanjongen Lars Kristensen inne på eiersiden sammen med Dantax.

Problemet er at det ikke er noen butikker å distribuere til, så vi satser derfor på å selge disse produktene i vår egen butikk

– Ansuz dekker bredt, leverer kabler hele veien fra stikkontakten til høyttaleren, og vi har en rekke mekaniske resonansdempende løsninger, sier Børresen.

Forsterker til 200.000,-

På CES vises for første gang varemerket Aavik Acoustics, som har de samme eierne som Ansuz. Det første produktet fra Aavik er en integrert forsterker til 200.000 kroner.

– Navnet er U300. U-en står for Unity, og den inneholder blant annet en pickup-forsterker, digital til analog-konverter (DAC), en god volumkontroll og et meget kraftig utgangstrinn. Alt er plassert i en kompakt kasse, som er enkel å betjene med et solid mekanisk design, sier Børresen.

U-en også skal fortelle at det bak produktet står en forent gruppe av gode mennesker og hjerner innen elektronikkdesign.

– Produktet er i sin helhet utviklet og produsert i Danmark. Jeg har tro på at det vi kan i Skandinavia og i Europa er å produsere produkter av høy kvalitet med godt design. Hvis vi gjør det, har vi en plass på verdensmarkedet, sier Børresen.

Akustisk Bureau på Brynseng

I Norge er Raidho, Ansuz og Aavik representert av Olav Flugsrud som eier butikken Aukustisk Bureau på Brynseng i Oslo. Han står også bak distribusjonsselskapet Audiocompaniet, som han etablerte sammen med sin søster i 1983. Et fjerde varemerke fra Dantax, Scansonic HD, distribueres av Audiocompaniet.

– Audiocompaniet skulle gjerne skulle distribuert Raidho, Ansuz og Aavik. Problemet er at det ikke er noen butikker å distribuere til, så vi satser derfor på å selge disse produktene i vår egen butikk. Vi har de seneste par årene sett en kontrabevegelse, der det igjen har oppstått et behov for den tradisjonelle hifi-butikken. De som skal kjøpe ordentlige ting vil oppleve samme kvalitet i forhandlerleddet som i produktene, og hvis vi finner at en butikk har dette gir vi dem mulighet til å selge produktene, sier Flugsrud.

Tidligere ble Raidho solgt i Oslo Hifi Center.

– Det vi gjør med de tre varemerkene rundt i verden er at vi selger direkte til butikkene. Distribusjonsleddet blir ofte et filter, og jeg tror ikke vi selger flere av våre produkter om vi har ti butikker eller én i Norge. Det er bedre at den ene butikken har den nødvendige kompetansen, og jeg har tro på at det skapes unike opplevelser for unike kunder, sier Børresen.

En åpenbaring

Lars Kristensen arbeidet med kabelprodusenten Nordost i 25 år, inntil Ansuz ble etablert for et par år siden. Han har kjent Flugsrud i 18-19 år, og ønsket at Flugsrud skulle representere Raidho, Ansuz og Aavik i Norge.

– Hvor viktig er disse tre varemerkene for Akustisk Bureau?

– De danner noe av grunnlaget for oss. Vi har fått i fanget ganske mye uten å gjøre så mye for det, og kan tilby kundene noe av det beste som finnes på markedet. Det er en åpenbaring å lytte til produktene, og vi skal sørge for at mange får anledning til det. Vi har fire demorom, holder åpent som en vanlig butikk tre dager i uken, men tar helst mot kunder etter avtale, sier Flugstud.

Produksjonen skjer på tre steder i Danmark. Alle høyttalere produseres hos Dantax i Pandrup på nordvestkysten av Jylland. Kablene lages i og omkring Århus, mens forsterkerproduksjonen skjer i Støvring ved Ålborg.

Powered by Labrador CMS