Er større på stereo enn kringlyd: SKRUR NED PRISENE MED EN FIREDEL

Det selges i dag flere stereo- enn flerkanalsreceivere fra Harman Kardon i Norge. Nå ønsker Harman Nebyå ta tilbake tapte markedsandeler.

– Vi hadde noen veldig morsomme år med flerkanalsreceivere, inntil konkurrentene gjorde noen markedsstunt som mettet markedet. Samtidig sov vi litt i timen, og dermed falt vi ut av et marked der vi tidligere var veldig sterke, sier daglig leder Frank Bruun i HarmanNeby AS.

Situasjonen er derfor blitt slik at selskapet i dag selger flere receivere med tokanals stereo enn med kringlyd.

– Vi har hatt en markant vekst på stereo, og det er veldig morsomt siden dette er en del av Harmans historie. Men vi sitter ikke og ser på at vi mister posisjonen i flerkanalsmarkedet. Våre kommende modeller er betydelig bedre spesifisert og i midtsegmentet vil prisene ligge 25 prosent lavere enn dagens modeller, sier Bruun.

Vi møtte ham under årets forhandlerdager, som Harman Nordic arrangerte i mai.Receiverne vi fikk se i København kommer i butikkene i september-oktober. Utenpå er de ganske like dagens modeller, men det er i følge produktsjef Fredrik Johnsen gjort betydelig forbedringer inni.

Bru for Airplay

– De nye receiverne har fem HDMI-tilkoplinger, de støtter HDMI 1.4 3D og returlyd, de får nettverksport som gjør det mulig å strømme musikk til forsterkeren, menyene er betydelig forbedret, og enkelte modeller leveres med fjerde generasjon av HarmanKardonsApple-base The Bridge. Den store nyheten med denne er at den gjør både årets receivere og modellene som kommer til høsten Airplay-kompatible. Dermed kan kunder som allerede har kjøpt en 2010-receiver oppgradere denne for 1.500 kroner, sier Johnsen.

Harman er en av fem samarbeidspartnere som er inne hos Apple og deres Airplay-system. Johnsen har store forventninger til denne løsningen for trådløs overføring av lyd.

– Den er så enkel og brukervennlig at selv de som aldri hadde trodd de ville spille musikken sin trådløst til stereoanlegget vil gjøre det. Det vil også komme applikasjoner som gjør Android-produkter kompatible med Airplay, sier Johnsen.

Litt oppgitt forteller Bruun at enkelte har hengt seg opp i atHarmanKardon-kunder trenger The Bridge IV for å få Airplay.

– Vi har gjort det på denne måten for å kunne tilby Airplay i år. Fordelen er at de som kjøpte våre forsterkere i fjor eller første halvår i år også kan få glede av teknologien. Fra neste år kommer det receivere med integrert Airplay, sier Johnsen.

Horn fra 10.000,-

– Når gjelder prisene, blir de kuttet i hele porteføljen?

– Vi gjør dette hovedsakelig i midtsegmentet, som kanskje er det viktigste området å lykkes. Her er vi veldig bevisst på hva vi skal gjøre i tiden fremover, dette kommer til å merkes i markedet. Årets oppgradering er første steg, i 2012 kommer HarmanKardonmed en helt ny plattform for sine receivere, sier Bruun.

Harman-konsernet består av 18 varemerker. På forhandlerdagene var det på høyttalersiden viet størst plass til JBL. Her kunne man se designelementer som også gikk igjen på JBL-spillerne med Apple-base.

–I stedet for å lage kjedelige og firkantede bokser tør vi lage høyttalere som ser litt annerledes ut. Uansett er lyden fantastisk, sier Johnsen.

Serien Studio 1 består av to gulvstående, en hyllehøyttaler, senterhøyttaler og dypbasshøyttaler. Prisen for de gulvstående modellene er 4.000 og 6.000 kroner paret. De noe større Studio 5 vil koste fra 10.000 til 18.000 kroner. Denne serien plasserer seg mellom dagens LS- og ES-serier.

– Studio 5 har kompresjonshorn, som er en av kjerneverdiene til JBL. Når disse er kommet ned i 10.000 kroner er det ganske stilig. Høyttalerne vil appellere til entusiaster, folk som liker livelyd og ikke nødvendigvis er feinschmeckere som absolutt skal ha den helt nøytrale lyden, sier Johnsen.

Nostalgi i septemer

– JBL har laget lyd i over 60 år. Noe av kjennetegnet til en god JBL-høyttaler er livefølelsen den gir. Dette er viktig i alle JBL-produkter, sier Bruun.

Størst oppmerksomhet er det ventet at JBLs nye Heritage-serie får. Her kaster høyttalerprodusenten et langt blikk tilbake.

– Selv om de ikke ser slik ut, er høyttalerne helt nye, med moderne materialer og dagens teknologi. Mange vil få sterke nostalgiske følelser når de ser disse i butikkene i september, sier Johnsen.

Nostalgien koster; den minste studiomonitoren får en prislapp på 8.500 kroner. Det kommer totalt seks modeller, der den største koster 140.000 kroner.

– Dette er et sortiment som kan treffe hvem som helst, sier Johnsen.

– Dere har tidligere fortalt at de ulike Harman-merkene skal arbeide tettere sammen, som et ledd i en snuoperasjon for å få konsernet ut av enøkonomisk uføre. Ser vi eksempler på dette i dag?

– Absolutt. Vi ser det for eksempel i Studio 1 og Studio 5, der det er hentet teknologifra proffavdelingen. Vi fletter systemene våre mye tettere sammen, og får på denne måten en langt bedre ytelse på alle produktene våre, sier Bruun.

Stemme- og møterett

– Sett i perspektiv, hvor langt er integreringen av merkene kommet?

– Det ble gjort ganske revolusjonerende ting umiddelbart. Alle ble ristet sammen, og de som ikke ville være med fikk finne på noe annet. Mange forsvant, men kjernen var der fortsatt og det er kommet inn nye mennesker med ny energi. I Harmanarbeides det nå tett sammen med å utvikle mye tøffere produkter innen alle de 18 varemerkene, sier Johnsen.

Bruun forteller at man også på salgssiden samarbeider mye tettere enn tidligere.Harman Consumer Division Nordic A/S er eid av Harman-konsernet, mens HarmanNeby er eid av Erling Neby-gruppen.

– Vi er den eneste distributøren i Europa som har stemme- og møterett på Harmans egne møter. Norden anses av kundene som ett marked, og HarmanNeby er Harmans utstrakte arm i det norske markedet. Vi har blant annet ansvaret for at driften overfor Expert og Elkjøp skal fungere i det daglige, sier Bruun.

HarmanNeby venter ånå en omsetning på 37 millioner kroner i år. Selskapet består av fire årsverk, og de har varemerkene Mark Levison, Lexicon, Revel, AKG, HarmanKardon, Infinity og JBL i porteføljen.

Multimedia og lurer blir størst

Når det gjelder produktnyhetene, har vi spart de minste – i hvert fall i fysisk volum – til slutt. Fra AKG kommer den nye hodetelefonen K550.

– Vi har lyttet til hva forbrukerne ønsker, og på bakgrunn av dette utviklet de nye modellene. K550 har alt kundene ønsker seg. Dette er en helt lukket hodetelefon som lyder som en hjemmehodetelefon, men den er så lettdrevet at du kan kople den til en Iphone og bruke den på veien. Prisen er 3.000 kroner, og utførelsen er i aluminium og skinn med tøffe vinyldetaljer på sidene, sier Johnsen.

Fra JBL kommer det fire mindre og litt større musikkspillere med Apple-base.Onbeathar plass til Ipad, Iphone eller Ipod, og koster 1.300 kroner. Onbeat Extreme er en mye større bror, den koster over tre ganger så mye, og har i følge Johnsen et klart slektskap til HarmanKardonGoplay. Spilleren er såpass mye større at man også kan plassere Ipaden i landskapsposisjon, og den kan koples til andre musikkspillere via blåtann for dem som ikke er Apple-brukere. Onair er en Airplay-avspiller som også har Apple-base. Pris: 3.000 kroner.

– Multimedia og hodetelefoner er den mestvoksende kategorien i hele Harman-konsernet, og vi dobler omsetningen hvert år. I Norge regner jeg med at disse produktene vil representere den største delen av omsetningen i løpet av året, sier Frank Bruun.

Powered by Labrador CMS