Krups Espresseria Automatic XP7220 er en helautomatisk kaffe- og espressomaskin med 15 bars pumpe.

1.740,- hver på hvitt er en økning på 14 prosent

I snitt brukte befolkningen i Norge 1.740 kroner på elektriske husholdningsapparater i 2006, til sammen 8.119 millioner kroner.

Det ble solgt elektriske husholdningsapparater for 8,1 milliarder kroner i 2006, tilsvarende en økning på 14 prosent. Tendensen er at folk kjøper stadig dyrere produkter, og kjøkkenet prioriteres i hjemmet.

 

Innbyggingsprodukter og integrerte hvitevarer tar stadig større andeler av markedet. Design teller, både på kjøkkeninnredning og hvitevareprodukter. Salget av store hvitevarer viser en volumvekst på 11 prosent og en verdivekst på 14 prosent i 2006. Kjøkken er fremdeles et rom hvor det investeres store summer – både hjemme og på hytta.

 

Kombinasjonskap kjøl/frys økte med 23 prosent hvorav integrerte (med møbelfront) økte med 36 prosent. Synd å skjule flotte hvitevarer, men det er sånn vi vil ha det. Tvillingskap (amerikanske kjøleskap/side-by-side) økte med 21 prosent - totalt ble det solgt 18.472 enheter mot 15.207 i 2005.

 

 

 

Fryseskap overtar

Tendensen med at fryseskap tar over for bokser er stadig økende, skapene økte med 23 prosent. Totalt ble det solgt 36.464 fryseskap, mens salget av frysebokser holdt seg stabilt på 57.184 mot 57.165 i 2005.

 

Totalt økte bygg-inn produkter med 25 prosent i forhold til 2005. Induksjonstopper tar stadig større andel av markedet, og viser en økning på 65 prosent. Totalt ble det solgt 87.410 platetopper, hvorav 3 1.426 induksjonstopper. Induksjonstoppene er lettere å regulere, energibesparende og lette å holde rene. De er også brannsikre, fordi det er kokekaret og ikke platen som varmes opp. Gasstopper hadde en beskjeden økning på 4 prosent, men selges ofte i kombinasjon med elektrisk topp eller induksjonstopp (wokbluss).

 

Oppvaskmaskiner økte med 15 prosent, totalt ble det solgt 181.321 enheter. Av disse var 52.623 integrerte oppvaskmaskiner med møbelfront, en økning på 19 prosent fra 2005. Ventilatorer og oppvaskmaskiner skal være effektive og støysvake.

 

 

 

Smått økte 15 prosent

Salget av småelektriske produkter hadde en volumøkning på 7 prosent og en verdiøkning på 15 prosent.

 

Kjøkkenmaskiner økte med 3 prosent, det ble solgt totalt 50.753 enheter. Foodprocessor økte med 23 prosent, det ble solgt totalt 36.113 enheter, og blendere økte med 12 prosent, salgstallet var 97.784 enheter. Det vi spiser skal være sunt og tillagingen skal være raskt og effektiv. Lekkert design på kjøkkenbenken teller også.

 

Salget av kaffetraktere økte med 22 prosent, espressomaskiner med 85 prosent og vaffeljern med 11 prosent. Vi drikker mye kaffe, og er åpne for nye kaffedrikker, men traktekaffen holder seg. Vi er glade i vafler, og nordisk tall viser at vi selger langt flere vaffeljern i Norge enn i de andre landene. I Norge ble det solgt 115.000 vaffeljern i 2006, en økning på 11 prosent.

 

 

 

163.141 tannbørster

Når det gjelder personlig pleie, økte salget av elektriske tannbørster med 5 prosent i 2006, totalt ble det solgt 163.141 enheter. Salget av barbermaskiner hadde et oppsving og økte med 25 prosent, totalt ble det solgt 138.413 enheter. Hårfjerning for kvinner er et stabilt marked; ladyshave gikk opp med 5 prosent mens epilator hadde en nedgang på 15 prosent.

 

Hovedtendensen viser at kjøkkenet fremdeles vil være husets midtpunkt. Folk vil ha individuelle løsninger. Det stilles krav til hvitevarene, de skal være effektive, funksjonelle, energivennlige og lette og holde rene. Induksjon er et eksempel her. Småapparatene skal dekke flere funksjoner, og velges ofte etter design og farge som passer til det øvrige på kjøkkenet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Induksjonstoppen Asko Hi1640s i 60 cm bredde har 4 kokesoner med boostereffekt samt en stålkant som skal beskytte glasset mot avskalling fra kokekar. Pris: 7.000,-
Til toppen