Det var fullt hus på Nokias pressekonferanse, da konsernsjef Olli-Pekka Kallasvuo orienterte om firmaets strategi og nye produkter.

1.800.000.000 skifter mobil i år

Det er tre milliarder mobilbrukere verden over, og det er ventet ti prosent vekst i løpet av året. 60 prosent skifter ut telefonen i løpet av et år.

 

 

 

 

 

 

Dette opplyste Nokias toppsjef Olli-Pekka Kallasvuo på selskapets pressekonferanse. Selskapet har 54 prosent markedsandeler globalt. I presentasjonen la han vekt på mobiltelefonens tilnærming til internett, mobil-TV og sammensmeltningen med bærbart datautstyr, i første rekke med PDA. Han la videre vekt på at Wimax åpner nye muligheter for mobiltelefonen i løpet første halvår 2008. Når det gjelder mobil-TV, spådde han at det vil bli solgt 20 millioner på verdensbasis innen 2009. Nokia ser også store muligheter i nedlasting av mobilt innhold fra internett og typiske nettsteder som YouTube. Undersøkelser viser at om lag 100 millioner er interessert i denne tjenesten. Markedet for navigasjon til mobiltelefon nådde 15 millioner enheter i 2006. Nokia tilbyr nå gratis nedlasting av kart. Den første telefonen som er spesielt beregnet for navigasjon er 6110. Selskapet kaster seg også inn i kampen om musikkbrukerne. Nokias 3110 Classic er spesialkonstruert for musikk og mobil e-post. Nokia-ledelsen regner med at 80 prosent av mobiltelefonene solgt i år vil ha epost mottaker.

 

De er også opptatt av at telefonene skal være enkle å bruke, til tross for stadig flere brukermuligheter.

 

– Filosofien vår er å få ned tiden folk bruker på å lære å bruke telefonene, først og fremst med logisk menystyring og enkle brukermenyer, sa Nokias toppsjef.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til toppen