150.000 DIGITALE ASSISTENTER

Smarte høyttalere er en ny kategori for bransjen, og suser inn med 150.000 solgte enheter på kort tid.

Smarthøyttalere, eller digitale assistenter, lar deg styre både radio, musikk og andre smarte dingser i huset ditt via stemmen. Google kom med norsk stemmestyring i september, og deres digitale assistent Google Home ble offisielt lansert i Norge kort tid etter. 

I en undersøkelse gjort av Norstat på vegne av Stiftelsen Elektronikkbransjen sier 150.000 nordmenn at de har anskaffet seg en smarthøyttaler. 

– Undersøkelsen tyder også på at salget vil øke i 2019, 16 prosent av nordmenn sier de planlegger å kjøpe en smarthøyttaler framover. Det vil i så fall tilsi et salg på rundt 600.000 digitale assistenter, sier Jan Røshom, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen. 

Størst interesse for smarthøyttalere er det hos forbrukere i aldersgruppen 30-39 år. 

Nedgang for dab
Ikke overraskende går salget av dab-radioer ned i forhold til 2017, året hvor Norge slukket det riksdekkende FM-nettet. 

– 2017 var et rekordår for dab-salget, med 1,29 millioner solgte apparater på tvers av de ulike kategoriene, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen. 

For 2018 havnet totalsalget på 733.000 enheter, det inkluderer dab i bil, adaptere, bordradioer, musikkanlegg med dab og ettermontert dab-radio til bil.

Et marked for som fortsetter å vokse er salget av hodetelefoner, og nordmenn kjøper stadig dyrere produkter også her. 

Fortsatt populære hodetelefoner
I 2017 ble det solgt 850.000 hodetelefoner, mens salget for 2018 øker med 3,5 prosent til 880.000 stykker. Samtidig øker salget i de dyreste kategoriene. 

– I 2017 sa 11 prosent at de hadde betalt mer enn 3.000 kroner for sine hodetelefoner, i 2018 har antallet hoppet til 16 prosent, sier Røsholm. 

–Nordmenn reiser mye, og støydempende modeller har blitt populære. Men det er særlig musikktjenester på mobilen som har drevet salget, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Det ble i 2017 solgt 305.000 musikk-, hjemmekino- og multiromsanlegg, mens tallet i 2018 faller til 235.000 anlegg. 

I Stiftelsen Elektronikkbransjens undersøkelse sier 54 prosent av norske husholdninger at de har et musikkanlegg i huset. Denne andelen har sunket jevnt de siste årene, og det er høyest andel blant de spurte over 50 år. 

Her finner du all statistikk tilbake til 2006, samt vår forbrukerundersøkelse.

Til toppen