150 TOMMER OG 32 GB

Den største nyheten til Panasonic på CES var – bokstavelig talt – plasma-TVen på 150 tommer. Kanskje like viktig var SD-kortet på 32 GB.

– 150-tommeren har fire ganger full HD-oppløsning. Dette er et unikt produkt på markedet, med en fantastisk klarhet i bildet, sier Norden-sjef Andrea Gisle Joosen i Panasonic.

– Når kommer denne i norske butikker og til hvilken pris?

– Det kommer nok til å drøye til 2010 før den er i handelen, og vi vet ikke hvor mange som har plass til den. Prisen er ikke fastsatt, men for å få en liten pekepinn koster 103-tommeren vår 600-700.000 kroner, smiler Joosen.

– Panasonic har både LCD- og plasma-modeller i sortimentet. Hvilken teknologi satser dere mest på?

– Vi vil tilby våre kunder flate TVer, uansett teknologi. Det er en enorm fordel at vi har produsert plasma i lang tid, og vi har en solid bakgrunn her. Vi bygger LCD-fabrikker, og satser på begge teknologier, sier Joosen.

Salgssjef Hans-Ove Johansson mener Panasonics styrke på TV-siden er kvaliteten på plasma-modellene.

– Det beste TV-bildet fra 42 tommer og over er plasma. På de mindre modellene er det LCD som gjelder, sier Johansson.

Refleksfrie paneler

– Dere har hatt et problem med refleksjonene i glassplaten, hva gjør dere med dette?

– Vi har videreutviklet de refleksfrie panelene vi i fjor introduserte på våre dyrere modeller, og ser ikke dette som noe problem, sier Johansson.

Panasonic satser videre på Blu-ray-formatet, og kommer til våren med BD-30 som er en videreutvikling av BD-10.

– Spilleren kan litt mer, den er SD-kompatibel, har 24p, og tar den nye protokollen som gir mulighet for bilde-i-bilde, utviklet av Panasonic i samarbeid med Hollywood-aktørene. Den kommer i handelen i Norden i mars, til rundt 5.000 svenske kroner, sier Johansson.

– Hvilke volum forventer dere når prisene nå er kommet litt ned?

– Det er vanskelig å si. Blu-ray er fortsatt ikke riktig kommet i gang, men nå har etter hvert alle de store leverandørene fått Blu-ray i sortimentet – og vi venter at formatet for alvor vil ta fart, sier Joosen.

Panasonic lanserte på CES sitt nye SD-kort med 32 GB kapasitet. Joosen karakteriserer lanseringen som fantastisk.

– Vi satser mye på full HD, og det er en forutsetning at man har nok kapasitet på SD-kortet når man for eksempel selger et videokamera med høy oppløsning og lagring på minnekort. Panasonic kommer derfor til å drive utviklingen av SD-formatet videre, sier Joosen.

Johansson forteller at Panasonic ennå ikke har gått bort fra videokamera med harddisk.

– Vi lanserer to nye modeller på 40 og 60 GB, men kommer selvsagt til å bevege oss over på SD-kort, sier han.

2,4 cm i 2009

– Et tema på CES er stadig tynnere TVer. Hvordan gjør Panasonic det i denne konkurransen?

– Vi har vist våre nye plasmamodeller som er mindre enn 2,4 centimeter tykke. Disse kommer på markedet i 2009, og er en enorm forbedring fra dagens apparater, sier Joosen.

Johansson supplerer:

– I tillegg til at den er veldig tynn, bruker den bare halvparten så mye strøm som dagens TVer.

– Hvem er Panasonics største konkurrent på TV-siden?

– Hvis man ser på volum er det fremfor alt Samsung som har store andeler. Vi ligger best an når det gjelder plasma, og det er en posisjon vi fortsatt vil beholde, sier Johansson.

– Og når det gjelder bildekvalitet?

– Hvis vi snakker plasma, har både Pioneer og Panasonic svært gode produkter.

– Hva er Panasonics styrke i konkurransen med Pioneer?

– Jeg tror vi kan tilby et produkt som er minst like bra til en rimeligere pris, sier Johansson.

– Hva betyr CES for Panasonic i Norden?

– Mer og mer, fordi stadig flere av kundene våre kommer hit for å se på nyhetene. Vi har sett en økning de senere årene, og konstaterer at de fleste kundene våre er her, sier Joosen.

Johansson mener tiden på året er svært gunstig:

– Mens nyhetene tidligere om årene kom i august, slippes de nå på vårparten. Derfor er CES et perfekt tidspunkt for leverandørene til å vise årets nyheter.

Powered by Labrador CMS