21:9-TV OG BARBERING I 3D

Cinema 21:9 – ekte kino med 3D var en av de store nyhetene fra Philips. Men det var også mye annet nytt for øye, øre og gane.

Vanskelig å si hva som var det største i nyhetsmylderet fra Philips på IFA. Noen vil si 21:9-skjermen med 3D, andre kaffemaskiner i Senseo-serien, 3D barbermaskinteknikk eller kanskje frityrsteking uten fett. Teknisk produktansvarlig for Consumer Lifestyle-avdelingen i Philips Norge AS, Mikael Herje, hadde mye å vise og stort tempo for å tilfredsstille alle norske besøkende på messen.

– Vi har ekte kino med 3D, sa han og viste storskjermen med stereoskopisk bildevirkning.

Han lot seg også barbere med de nye 3D-maskinene som tåler vann og går gjennom skum. Etter denne behandlingen smakte vi sammen på pommes frites stekt i den nye Philips-gryta som ikke bruker fett. Kaffen fra Senseo-maskinen avsluttet det hele.

Viktig i markedet

– 3D er viktig også for oss, og det er klart at når vi har 21:9-skjermen med denne teknikken, må vi utnytte det til fulle. Dette er fjernsynet med kinoformat. I den nye modellen har vi forbedret bildemotoren og panelteknologien. Det nye panelet kaller vil LED Pro. Den er bygd på samme teknologi som toppmodellen på 16:9. Den fikk vi EISA-pris for i fjor. I år fikk vi i tillegg EISA-pris for beste LCD-TV for tredje år på rad, og det er denne teknologien vi har i 21:9-modellen, sier Herje.

Philips bruker LED-panel på hele bakplaten og har lokal dimming. Den hollandske produsenten presenterer foreløpig ikke TV-modeller som gjør om 2D til 3D. Herje forklarer dette med at teknologien for denne funksjonen foreløpig ikke er god nok. I år går man kun for mottak og gjengivelse av 3D. Prisen for 58-tommeren er cirka 45.000 kroner.

Senseo

Nå kommer Senseo kaffemaskiner til Norge. Norge blir andre land i Norden etter Danmark med disse produktene.

– Vi samarbeider med Friele. Fra 1. september finner du kaffe for Senseo i alle dagligvarebutikker over hele landet. I første omgang gjelder det Rema 1000 og Coop-butikker, sier han.

Deretter regner Herje med at folk kan kjøpe kaffe til Senseo også i andre matvarekjeder. Han legger vekt på Senseo ikke er en espressomaskin, men en kaffemaskin som lager én kopp kaffe med én dosering i form av små puter. Den store forskjellen fra konkurrentene er at disse putene kan kjøpes fritt nesten hvor som helst. I første omgang kommer det tre typer smaker kaffe; en klassisk type, en mørkbrent og en med sjokoladesmak. Man kan også lage kakao i samme maskin. Det kommer fire ulike Senseo-modeller på markedet. Prisene er fra 800 til 1.400 kroner.

3D-barbering

Nå skal vi altså ikke bare se bilder stereoskopisk men også barbere oss i 3D.

– Senso Touch 3D kalles teknikken i den helt nye maskinen vår. Det kjennetegnes ved at de tre skjærehodene har enda større bevegelighet enn tidligere, både til siden og innover. Meningen er å følge ansiktskonturen på best mulig måte. For første gang introduserer Philips en maskin du kan bruke med barberskum. Derfor er den vanntett, forteller Herje.

Det kommer fire Senso Touch-modeller. Prisene vil være fra i overkant av 2.000 kroner.

Bred lyd

Philips har konstruert hjemmekinoanlegg med vinklede høyttalere. Meningen er å gi et så bredt lydbilde som mulig i rommet. Det skal være mest mulig likt lydbildet du har i en kinosal. Dette er 5.1-anlegg som har BD og omgivelseslyd. Det har blant annet ført til at Philips har fått en av årets EISA-priser for beste hjemmekinoanlegg.

O`Neill

Den hollandske produsenten har inngått avtale med den kjente klesprodusenten O`Neill på hode- og øretelefoner. Disse hode- og øretelefonene blir bygd i robust materiale og med design som O`Neill er med på å bestemme.

– En av modellene kan man trekke, bende og vri på alle mulige måter. Ledningen er trukket med tekstil, slik at den ikke skal tulle seg sammen når man slenger den i en veske. Alt er laget robust og holdbart, sier Herje.

O`Neill-serien er selvsagt beregnet på ungdom, typisk ekstremsportsutøvere.

Powered by Labrador CMS