4G-FOKUS FRA HUAWEI

Kineserne lanserte fem produkter på sin pressekonferanse under MWC, hvor 4G stod sentralt og et helt nytt produkt ble vist fram.

Publisert Sist oppdatert

Konsumentsjef Colin Giles startet showet med å si litt om Huaweis strategi framover, og selskapet som kanskje har vært mest kjent for å selge rimelige mobiler ser nå etter endring.

– Alle enhetene våre blir koblet opp, og alle blir stadig smartere. I en slik situasjon må selskaper endre seg eller dø. Og Huawei er godt rustet for denne endringsprosessen, sier Giles.

Bygger merkevaren

Alle enhetene våre blir koblet opp, og alle blir stadig smartere. I en slik situasjon må selskaper endre seg eller dø

Han forteller at Huawei for to år siden satte som mål å slutte og produsere telefoner for andre produsenter, og i stedet lage sine egne.

– Vi selger nå 95 prosent av mobilene våre under Huawei-navnet. Et annet mål er å jobbe mer med retail-siden, og ikke bare selge gjennom operatører. I 2013 ble 50 prosent av mobilene solgt i andre kanaler enn operatørene, opp fra 30 prosent året får. Og 87 prosent av modellene vi selger er nå smarttelefoner, opp fra 60 prosent i 2012, sier Europa-sjefen.

Han innrømmer likevel at Huawei har en vei å gå for å bli kjent som et av de store konsumentmerkene.

– Hvis vi virkelig skal bli et konsumentmerke må vi jobbe med merkevaren vår, og er godt i gang. Kjennskapen til Huawei vokste med 110 prosent globalt i 2013, og er noe vi fortsetter å jobbe med ved for eksempel å sponse ulike fotball-lag og -ligaer her i Europa, sier Giles.

Han sier Huawei nå har en markedsandel mellom to og fem prosent i de ulike europeiske landene, mens tall fra IDC viser at selskapet var verdens tredje største smarttelefonleverandør globalt i tredje og fjerde kvartal i 2013, med et salg på 52 millioner enheter.

4G er konkurransefortrinn

Et område Giles sier Huawei har jobbet mye med, er markedsundersøkelser for å finne ut hva kundene virkelig ønsker seg av produktene sine.

– Folk vil ha enheter som de kan ta med seg, og gjerne putte i lomma. De skal være tilkoblet nettet, og ha en batterilevetid som gir frihet fra kablene, sier han.

Det mener europasjefen taler for 4G i smarttelefoner og nettbrett, og i og med at Huawei er verdens største leverandør av 4G infrastruktur ser dette ut til å være et område hvor de ønsker å differensiere seg fra andre mobilprodusenter.

– Dette er første gang Huawei har lansert fem produkter på én pressekonferanse, og jeg skal presentere dere for tre av dem, sier markedsdirektør Andrew Connell.

Først ut er det Huawei selv sier at verdens raskeste mobile ruter, som støtter hastigheter opp til 300 mbps over 4G.

uawei E5786 har et kraftig 3.000 mAh batteri som skal gi deg 10 timer oppkobling på én lading, og opp til 500 timer i stand by. Praktisk nok kan du også bruke ruteren som batterireserve for mobiltelefonen, da du kan lade sistnevnte via E5786.

Frir til ungdommen

Connell viste også fram den nye smarttelefonen Ascend G6.

– Vi har gjort grundige undersøkelser rundt dette produktet, og vi retter det mot 18 til 30-åringene. Vi ser en trend mot at vi deler innhold på sosiale nettverk mer restriktivt. Vi har gått fra å dele med alle, til mer intime sirkler. Og vi deler mer meningsfylt innhold, sier han.

Markedsdirektøren sier design er svært viktig for denne målgruppen, og G6 kommer i flere ulike farger, både i metallfinish og pasteller.

4G-mobiltelefon dn benytter en 1,2 GHz firekjernersprosessor, har en 4,5-tommers skjerm med oppløsning på 960 x 540 punkter, et åtte megapiksel hovedkamera, samt et frontkamera med oppløsning på fem megapiksler.

– Mange av våre konkurrenter har dårlige frontkamera, men med selfies-trenden vet vi dette er noe mange ønsker seg. Frontkameraet vårt har også en 22 mmm vidvinkel slik at du nå kan ta «gruppe-selfies» med venner, sier Connell.

Huawei lanserte også to nettbrett. Det enkleste, Mediapad M1, er et 8-tommers nettbrett med skjermoppløsning på 1280 x 800 punkter, beregnet for underholdning. Også dette produktet lar deg hente strøm til andre enheter, slik at du kan bruke nettbrettet til å lade for eksempel mobiltelefonen.

Topp nettbrett

Rosinen i nettbrettpølsen er likevel det selskapet hevder er verdens tynneste 7-tommers nettbrett, Mediapad X1.

– Dette er det mest kompakte nettbrettet i verden – eller er det kanskje den største mobiltelefonen? sa en stolt Huawei-sjef Richard Yu.

Brettet er bare 7,18 mm tykt, og 2,99 mm smalt.  Og det er ingen tvil hvem Huawei ser på som konkurrentene.

– Mediapad X1 er 30 prosent mindre og enn Ipad Mini og 16 prosent mindre enn Nexus 7 II, og 20 prosent lettere enn Nexus. Det har også markedets beste skjerm-til-kropp ratio, hvor hele 80 prosent av brettet er skjerm, sier Yu.

Skjermen har en oppløsning på 1920 x 1200 punkter og 323 bildepunkter per tomme. Nettbrettet benytter Huaweis egen systembrikke, som inneholder en firekjernersprosessor på 1,6 GHz.

Det er en IPS-skjerm med 178 grader innsynsvinkel, av siste versjon som bruker 20-30 prosent mindre strøm, ifølge Huawei. Den har også fått noe Huawei kaller innholdsoppmerksom lysstyrke, som justerer lysstyrken på skjermen både etter lyset i omgivelsene og hva som vises på skjermen.

Huaweis nettbrett har et 13 megapiksel kamera bak og 5 megapiksler på frontkameraet foran. Også X1 kjører 4G, og støtter Cat 4 LTE som kan spleise flere frekvenser og gi en hastighet opptil 150 mbps der nettet støtter dette. Batteriet er på hele 5.000 mAp, og skal gi hele 15 timers kontinuerlig videoavspilling.

X1 er også en telefon, selv om sju tommer kanskje er i største laget for mange.

Endringer i Norge

Hvordan skal Huawei jobbe med markedet i Norge framover med de nye produktene?

– Jeg tror et selskap må gjøre tre ting for å øke sin tilstedeværelse innen smarttelefoner og nettbrett. Først må du ha produktene. Våre nye enheter som Ascend G6 og MediaPad X1 passer godt inn i hva norske operatører, kjeder og konsumenter vil ha, spesielt viser X1 stort potensial. For det andre trenger du interesse fra konsumenter og partnere, og det får man ved å ha de riktige folkene og sterke partnerskap. Og for det tredje må du bygge merkevaren. Nordmenn er kanskje mindre prissensitive enn andre, og dermed blir merkevaren enda viktigere. Vi kommer til å jobbe mye med å bygge merkevaren i Norge for å sikre at vi blir mer kjent, og et merke norske konsumenter tror på og liker, sier David Stone, markedssjef for produkter i Huawei Norge, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han er relativt nyansatt i den norske organisasjonen, og sier det har skjedd mye den siste tiden.

– Jeg er en av flere nye lokalt ansatte de siste seks månedene. Vi har ansatt Ronen Hansen som salgssjef for produkter, og tar inn retail-spesialister for å øke vår tilstedeværelse. Produktdivisjonen vokser nå i Huawei Norge, sier Stone.

Lager armbånd

Størst spenning var det likevel knyttet til pressekonferansen siste avduking. Det har lenge gått rykter om at Huawei skulle lansere et smart-produkt til å ha på armen.

Huawei TalkBand B1 er et armbånd med 1,4-tommers OLED-skjerm. I likhet med andre smartarmbånd kan TalkBand registrere hvor mange skritt du har tatt, hvor langt du har gått og hvor mange kalorier du har forbrent. Huaweis løsning skiller seg fra andre ved at at enheten med skjermen også er et trådløst Bluetooth-headset som kan tas ut og festes til øret når du skal snakke i telefonen.

Såkalte «wearables» var over alt å se på årets MWC. Hvordan tror Huawei dette markedet vil utvikle seg framover?

– Wearables er selsvsagt en svært hot kategori, men det er også en ung kategori så det er mye spennende som skjer. Det er ikke kommet en endelig formfaktor eller funksjonalitet som har blitt standard. Med vårt Talkband kommer vi med et flott tilleggsprodukt. Det er funksjonelt og med bra batteritid, og gir en tilleggsopplevelse med det avtakbare Blåtann-headsettet, sier markedssjefen.

Powered by Labrador CMS