Øistein Braathu, innkjøpssjef for hvitevarer i Elkjøp Nordic, Randulf Rossbach, norsk salgssjef i Witt og Mathias Gjertsen, selger på Elkjøp Lørenskog, feirer en halv million solgte iRobot-modeller. Foto: Marte Ottemo

500.000 SOLGTE ROBOTSTØVSUGERE

iRobot har nå solgt en halv million robotstøvsugere i Norden, og det er før resultatene av Black Friday er kommet inn.

– Vi har brukt 4-5 år på å nå en halv million. Det er ikke mange år siden jeg stod på en stor messe i Elkjøp-regi og hadde med en gullrobot da vi feiret 50.000 solgte enheter, og nå er salget passert en halv million. Det er helt fantastisk, sier Randulf Rossbach, norsk salgssjef i Witt, som er distributør for iRobot i Norden.

I fjor vister tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen av robotstøvsugerne stod for 11 prosent av totalsalget av støvsugere, med 45.200 solgte apparater.

Økt kvalitet gir økt salg
Fagbladet Elektronikkbransjen møtte Rossbach på Elkjøp Løreskog, hvor han overrakte den symbolske robotstøvsugeren nummer 500.000 til Øistein Braathu, innkjøpssjef på hvitevarer i Elkjøp Nordic og Mathias Gjertsen, selger på Elkjøp Lørenskog.

Rossbach sier salget av robotstøvsugere bare øker.

– Salget har akselerert i det siste. Jo mer bevisste kundene blir på for eksempel smarte hjem, jo hurtigere vokser det, sier han.

Også Braathu ser en økende salg av produktene.

– Kvaliteten på robotstøvsugerne har gått kraftig opp. I starten var det snakk om produkter som kostet rundt 1-2.000 kroner, som bare var en vits. Men etter hvert som dette viser seg å fungere, sprer dette seg blant venner og bekjente og flere ønsker å kjøpe, sier innkjøpssjefen.

// For oss er det også spennende med noe nytt på hvitevarer, noe som engasjerer kunden på en annen måte enn de tradisjonelle støvsugern

Han ser at robotstøvsugerne ofte kommer i tillegg til den vanlige støvsugeren for folk flest, men også her går trenden over til de trådløse løsningene.

– Kanskje blir det mer ledningsløse stick-modeller i kombinasjon med robotstøvsugeren som blir mest populært fremover, sier han.

– Hvorfor velger folk i større grad enn tidligere å kjøpe seg en robotstøvsuger?

– Den store grunnen til at kunden vil ha en robotstøvsuger er rett og slett at du slipper å gjøre jobben selv. Så har kvaliteten både på bygg og på oppsamling, altså hvor mye skitt den plukker opp, har økt betraktelig. For iRobot startet det i 2013 med introduksjonen av 800-serien, hvor vi gikk bort fra de tradisjonelle børstene til gummivalsene. Da tok salget av, og iRobot 880 ble testvinner på testvinner. I 2015 kom vi med 980-serien, med kamerastyring som gjorde navigasjonen veldig mye bedre, sier Rossbach.

Smartere og mer automatikk
Og snart tar iRobot nok et skritt framover med sine robotstøvsugere. iRobot i7+ kommer blant annet med stemmestyring via Google Assistant og kan tømme seg selv.

De nye modellene kommer med automatisk tømming av støvbeholderen i roboten. I docking-stasjonen ligger en pose som holder opptil 30 tømminger. Foto: iRobot.

– Vi får en prelansering av i7+ i januar, og Elkjøp er en av de første kjedene i verden som får lov til å selge denne. Det er et signal fra iRobot i USA at Elkjøp og Skandinavia er et voldsomt modent marked for disse produktene, sier Rossbach.

i7+ får en ladestasjon med en støvoppsamler med en pose med kapasitet på inntil 30 dagers bruk på gulvet. Når støvsugeren er ferdig med arealet den skal jobbe på, lader underveis, returnerer til ladestasjonen. Blir den full, kan den kjøre tilbake og tømme seg, og så fortsette jobben.

i7+ får også romkartleggingen som 900-serien har hatt, men den nye generasjonen husker hvordan huset ditt ser ut.

Det gjør at du kan dele opp gulvene dine i ulike rom i appen, gi dem navn og spesifisere hvor ofte de skal støvsuges. iRobot hevder også at kartene gjør at støvsugeren etter hvert vil lære seg hva som er den beste måten å rengjøre hvert rom på.

– i7+ har også fått en vaskbar beholder, ettersom vi har flyttet motoren inn i selve roboten, og sitt proprietære aeroforce-filter som fjerner 99 prosent av alle allergener, pollen og partikler ned til én mikron, sier Rossbach.

Nye i7+ får vaskbar støvbeholder og aeroforce-filter i bunn. Foto: Marte Ottemo.

– Stemmestyring blir veldig spennende. Det er ikke lenge siden Google slapp den nordiske språkpakken til Assistant, og det vil gjøre kommunikasjon og automatisering av prosessen rundt støvsuging bedre. Kanskje går man bort fra den tradisjonelle måten å programmere arbeidstidspunkt via appen, i stedet agerer støvsugeren ut fra hvilke hendelser som skjer i hjemmet, sier salgssjefen.

– Hvilke andre teknologiske framskritt vil vi se i robotstøvsuger-markedet fremover?

– På CES-messen i Las Vegas vil du se andre produkter fra iRobot, og og kommunikasjonen mellom disse blir den store teknologiske nyheten.  Ryktene vil ha det til at det blir en form for kommunikasjon mellom støvsuger og vaskerobot, slik at de to kan avtale seg imellom når de skal arbeide, og du automatiserer enda mer av vaskeprosessen.

Venter økt salg
– Hvor viktig er robotstøvsugere som kategori for Elkjøp?

– Det betyr mer og mer, og dette er verdifulle produkter. Så en ting er antall solgte enheter, en annen er verdien. For oss er det også spennende med noe nytt på hvitevarer, noe som engasjerer kunden på en annen måte enn de tradisjonelle støvsugerne. Kundene kommer til oss for å kjøpe dette, ikke bare når man må ha ny, men som et produkt folk har lyst på, sier Braathu.

– Hva tror du er markedspotensialet for robotstøvsugere?

– Hvorfor skulle ikke alle hjem ha dette? Kanskje en i hver etasje? Jeg ser ingen ende på hvor stort det kan bli. Robotstøvsugeren har blitt et stort tillegg til det tradisjonelle støvsugersalget ganske fort, sier innkjøpssjefen.

Braathu sier kundene er bevisste på hvor de handler robotstøvsugeren.

– De leser tester og bestemmer seg på nett, men kommer hit og handler. Så det er viktig å ha disse produktene på lager, det er ikke typisk et produkt du bestiller og får levert i posten, sier han.

Den nye i7+-modellen fra iRobot blir ikke gratis. Prelanseringsprisen ligger på 13.500 kroner.

– Jeg er ikke bekymret over prisnivået, det så vi på 980-modellen da den kom. Den hadde en veiledende pris på rundt 11.000 kroner, og folk gikk mann av huset for å kjøpe den, nettopp på bakgrunn av de gode testene. Og da er det spesielt de norske testene som setter et enormt stort fotavtrykk, sier Rossbach.

Han sier nordmenn også i denne kategorien handler på øverste hylle.

– Når jeg er ute i butikk og observerer, ser vi at både kunde og selger er enige om at det er toppmodellene det skal snakkes om. Gjør man først en investering i prisklassen fra 6-7.000 kroner og oppover så skal man ha den beste kvaliteten, sier han.

Det er ikke bare teknologiinteresserte småbarnsforeldre som ser nytten av en robotstøvsuger.

– Det er morsomt å se at også den eldre garde begynner å få opp øynene for robotstøvsugere, nettopp fordi det begynner å bli litt tungt å håndtere de tradisjonelle modellene. Og så er det noe som skjer i hjemmet, sier Rossbach.

Til toppen