Aronsen doblet i elektronikkhandelen

Aronsen AS doblet salget av Samsung-kameraer i Norge i fjor, og har nå en markedsandel på rundt ti prosent innen digitale kompaktkameraer.

Direktør Knut Aronsen hadde all grunn til å være fornøyd da han presenterte sesongens fotonyheter fra Samsung på årets IFA.

– Vi har målsetning med å ha en markedsandel på mellom 15 og 20 prosent av digitale kompaktkameraer innen utgangen av 2008. Omsetningen hos oss første halvår kunne vært bedre, og vi ligger omtrent på fjorårets nivå på antall solgte enheter. Manglende vekst kommer antakelig av at vi ikke har markedsført nye modeller til rett tid og riktig pris, sier Aronsen.

Annet halvår ser han mye lysere på situasjonen, først og fremst fordi det kommer et helt nytt produktutvalg og til priser han karakteriserer som meget aggressive i markedet.

Samsungs NV-serie har vunnet en av årets Eisa-priser for design. Her kommer tre nye modeller: NV8 med åtte MP bildebrikke, og forbedret ISO-innstilling. Dette kameraet erstatter NV10. De andre modellene heter NV15 og NV20. NV15 har bildebrikke på 10 MP og NV20 har 12 MP.

Eget speilreflekskonsept

Aronsen legger vekt på at Samsung-kameraene er sterkest i den rimelige prisklassen, fra rundt 2.000 kroner og nedover.

– Med produktutvalget kommende sesong ser vi at vi kan heve prisene noe. NV8 vil ligge under 2.000 kroner, mens de andre to vil koste mer, sier han. Når det gjelder antall piksler som er i de nye kompaktkameraene, mener Aronsen at åtte til ti millioner bør være nok i kompaktkameraer. Tilbakemelding fra butikkene tyder på det samme. Han tror imidlertid ikke at megapiksel-kjøret vil stoppe.

– Det er hele tiden et jag etter bedre kvalitet, så jeg tror ikke det stopper på dagens nivå. Utviklingen går også i retning av større skjermer. Tre tommers skjermer kommer mer og mer, selv på de små kameraene og vi ser at de stadig får mer avansert teknologi med eksempelvis bildestabilisator, sier Aronsen.

Når det gjelder speilrefleks har Samsung lenge samarbeidet med Pentax, og Aronsen kan ikke si om dette samarbeidet vil bli endret i tiden som kommer. Han sier imidlertid at Samsung nå arbeider med et eget prosjekt når det gjelder speilrefleks. Nytt om dette kommer neste år. Han tror også på en stor satsing på dette produktområdet videre.

Styrker salget i elektronikkhandelen

Nylig kjøpte Aronsen AS Fotosentralen som er en distributør og leverandør til forretninger på agentnivå. Oppkjøpet skal bety bedre samkjøring og styrket merkevarebygging. Fotosentralen kommer til å levere direkte til forretningene, mens Aronsen i større grad leverer til lagerførende kjeder. Knut Aronsen regner med at oppkjøpet betyr økt salgsvolum totalt og at den største økningen vil komme i elektronikkhandelen.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr. 8/2007

Powered by Labrador CMS