Miss IFA utenfor en av messehallene i Berlin med en MPIXX VP 1000 fra Grundig. Dette er en digital spiller for lyd, film og bøker til 2.000 kroner. Foto: IFA.

Arrangøren fornøyd med nesten like stor IFA

De offisielle besøkstallene fra IFA slår beina under ryktene om publikumssvikt. Årets messe hadde 225.000 besøkende, 20.000 færre enn i fjor.

– Konseptet med et årlig IFA er en suksess, sier styreleder Rainer Hecker i gfu som eier IFA og Christian Göke i Messe Berlin etter årets messe.

 

De kan vise til at 1.049 utstillere fra 32 land deltok på messen, som er blitt mer internasjonal i og med at andelen besøkende fra land utenom Tyskland økte fra 25 til 35 prosent.

 

– Beslutningen om å tilpasse IFA den stadig akselererende innovasjonstakten i bransjen var i høyeste grad påkrevd. Med et årlig IFA får bransjen og forbrukerne anledning til å få oppdatert informasjon, sier de to i en pressemelding etter årets IFA.

 

Enkelte store aktører hadde valgt å ikke være utstillere på IFA, men både Sony, Toshiba og Panasonic var til stede på annet vis i Berlin under messen.

 

Fagbladet Elektronikkbransjen bringer 33 sider stoff fra IFA i denne utgaven, og vi følger opp med rundt 16 sider i neste nummer som kommer i postkassene rundt 19. oktober.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mer IFA i neste nummer

 

 

Agon

 

Archos

 

Aurora

 

Dantax

 

Fujitsu Siemens

 

Harman Neby

 

Hitachi

 

Kiss

 

Kjaerulff1

 

Philips

 

Siv.Ing. Njål Hansson

 

Thomson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Informasjonssjef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen feiret sitt 25 års jubileum som ansatt i bransjeorganisasjonene. Administrerende direktør Synnøve Bjørke ordnet krone og kake til jubilanten under bransjemiddagen lørdag. Foto: Stian Sønsteng.
70 bransjefolk og journalister var samlet til en times pressekonferanse i regi av Stiftelsen Elektronikkbransjen under IFA. Tema var sikkerhetskopiering, digitalradio og det digitale bakkenettet. Foto: Stian Sønsteng.
Administrerende direktør Synnøve Bjørke i Stiftelsen Elektronikkbransjen presenterte en fersk undersøkelse om det norske folks vaner for sikkerhetskopiering. Foto: Stian Sønsteng.
Teknisk sjef Christian Birkeland fortalte om planene til NTV Pluss. Fra høyre Synnøve Bjørke og Erik Andersen i Elektronikkbransjen, samt kommunikasjonsdirektør Svein Ove Søreide i NTV Pluss.
Journalist Hans Kristian Hansson i VG interjuer NRKs Arild Hellgren etter Elektronikkbransjens pressekonferanse. Foto: Stian Sønsteng.
NRKs Hans Magnus Berge var en av de mange norske journalistene på årets IFA. Her gjør han opptak for Dagsrevyen av et navigasjonsapparat fra hollandske TomTom. Foto: Erik Andersen.
Lekkert en: Harman og Nakamitchi hadde installert seg i hallen der Sony var tidligere og laget en utstilling med fargerik himling.
Lekkert to: det tyske firmaet DK viste lydprodukter under baldakin og glassvegger.
En av de få som viste et utvalg rør-TVer var Videocon.
Kinesiske Hannspree har utviklet en serie med LCD-TVer med fantasifull innpakking. Noe for barnerommet?
Kinesiske Hannspree har utviklet en serie med LCD-TVer med fantasifull innpakking. Noe for barnerommet?
I Norge forbinder vi vel ikke det tyske AEG med lyd- og bildeprodukter.
Retro-radioer hos TEAC.
En pust i bakken trenger de fleste.
Deutche Telecom hadde en noe utradisjonell måte å flytte deler av utstillingen sin på.
Til toppen