Med sin nye line-up etablerer Asko seg som full-leverandør innen hvitevarer. Foto: Gorenje

ASKO BLIR FULL-LEVERANDØR

Gorenje har en ny serie ovner, og søstermerket Asko tar steget ut som full-leverandør av hvitevarer på årets IFA.

Gorenje serverte makroner og en kikk på alle av selskapets modell-linjer i Berlin, og Claus Larsen, salgs- og markedssjef i Gorenje Nordic, geleider fagbladet Elektronikkbransjen gjennom nyhetene.

 

Vi gleder oss veldig til at Asko nå blir en full-leverandør

Kontroll på bakteriene

Vi starter med vask og tørk, hvor SensorIQ-teknologien lar brukerne spesialtilpasse vaskeprogrammene til sine behov.

– Våre Sensocare vaskemaskiner lar det velge din egen lengde, temperatur og mer på de ulike programmene, ved at du holder inne styringsknappen i 10 sekunder første gang, siden husker maskinen valget ditt, sier Larsen.

Tørketromlene har i tillegg fått IonTech, som skal gjøre tøyet mindre statisk og glatte det ut.

– Ion Generation er noe vi har tatt i bruk i flere produkter, også våre kjøleskap. Det hindrer blant annet bakterievekst og vond lukt, sier Larsen.

IonAir-teknologien gjør ifølge Larsen de positive ionene i for eksempel kjøleskapet om til negative, og fungerer som et slags elektronisk rensefilter som fjerner både bakterier og dårlig lukt, og forlenger holdbarheten til matvarene.

 

Første dampovn

På kjøleskapsiden kommer Gorenje med ConvertActive-modellene, kombiskap hvor du kan konvertere fryseren til et kjøleskap med ett tastetrykk. To timer senere holder fryseren en temperatur på -2 til 3 grader. Dermed kan du lagre for eksempel drikkevarer om du skal ha et stort selskap.

Gorenje valgte også IFA som lanseringssted for sin nye generasjon innbyggingsprodukter, som inkluderer ovner, koketopper, ventilatorer og mikrobølgeovner.

De nye ovnene kommer i tre ulike design, Essential, Advanced og Superior.

– På ovnene har vi utviklet et nytt ovnsrom. Det er avrundet slik at varmen sirkulerer bedre og maten varmes mer jevnt opp, sier Larsen.

Gorenje kommer nå også med damp-produkter, en dedikert dampovn på 45 cm og en kombiovn på 60 cm.

– Vi ser det selges stadig mer dampovner. Det er et nytt marked for oss, så vi er veldig spente, sier markedssjefen.

Gorenje er kjent for sine designprodukter, og kommer blant annet med en oppdatering på modellene utarbeidet av designeren Karim Rashid

– Det designsamarbeidet ble lanserte for to år siden. Forrige versjon var med en aluminiumsfront slik at man ikke kunne se inn, nå har Rashid kommet med en ny design for oss hvor det er mulig, sier Larsen.

På den andre enden av skalaen finner vi Classico-linjen.

– Den klassiske landlige stilen på ovnene våre hadde vi primært tenkt for det svenske markedet, men vi har sett at både nordmenn og dansker har fattet interesse for det, sier han.

 

Går proft med Asko

– Asko er vårt premium-merke og tilpasset det skandinaviske markedet, og på oppvask spesielt har vi en veldig sterk posisjon. Men som noe nytt har begynt å lansere Asko innbyggingsprodukter og vår nye Pro-serie, sier Larsen.

Asko Pro Series er laget i rustfritt stål, og består blant annet av 45 og 60 cm ovner med henholdsvis 50 og 70 liters kapasitet, et 185 cm kombiskap hvor du kan sette temperaturen i fryseren fra -8 til +3 grader og et ekstra stort kombiskap på 203 cm som rommer 400 liter.

Asko viste også fram Laundry Pro, med det de hevder er verdens første vaskemaskin og tørketrommel med profesjonell byggekvalitet. Begge maskinene skal takle 11 kilo tøy per omgang.

– Vi gleder oss veldig til at Asko nå blir en full-leverandør, hvor vi tidligere var en våtroms-spesialist. Så vi er veldig spente på hvordan de nye enhetene blir mottatt i markedet. De blir litt dyrere, men har man noen unike produkter så er det verdt det, sier han.

Salgs- og markedssjef Claus Larsen viser fram Gorenjes nye HomeChef innbyggingsovn. Foto: Marte Ottemo
ConvertActive-modellene er kombiskap hvor du kan konvertere fryseren til et kjøleskap med ett tastetrykk. Foto: Gorenje
Classico-modellene har slått an også på det norske markedet. Foto: Gorenje
SensorIQ-teknologien lar brukerne spesialtilpasse vaskeprogrammene til sine spesielle behov. Foto: Messe-Berlin
Karim Rashids nye design for Gorenje. Foto: Gorenje
Til toppen