– Vi har laget en egen designfilosofi basert på skandinavisk arv og tradisjon, sier Askos designsjef Pernilla Döse.

Asko vil bevare SKANDINAVISK DESIGN

Lys, funksjonalitet og minimalisering preger Askos designfilosofi.

Askos designfilosofi handler om fem stikkord: lys, funksjon, brukervennlighet, miljøhensyn og minimalisering. Den svenske fabrikken har fått beholde et eget designsenter av sine italienske eiere. Det ledes av Pernilla Döse. Hun har klare ideer om å forme en egen strategi.

 

– Vi har skandinavisk design, og jeg vil påstå at filosofien vår er den reneste når det gjelder utforming for vår del av Europa. Vi vil verne om den skandinaviske arven, sier hun.

 

 

 

– En helhet

– Produktene skal være med på å gi kjøkkenet en helhet. De skal synes, men samtidig smelte inn i kjøkkenets utseende. I kjøkkenet dominerer rustfrie produkter akkurat nå, mens svarte produkter er i framgang. Ellers har utskiftningsmarkedet lenge hatt hvitt som hovedfarge, sier hun.

 

Men Döse har tro på at hvitt kommer til å bli moderne igjen.

 

– Materialfølelsen skal være fysisk. Du skal kjenne at knapper og håndtak er der, selv om de ikke synes så godt. Derfor lager vi håndtak av metall, ikke plast, forteller hun.

 

Döse legger vekt på at produktene skal være interessante å bruke. De fleste vaskerom er ikke lenger i husets kjeller, men kanskje i et eget rom ved siden av kjøkkenet, et rom Döse ønsker du skal trives i. Designfilosofien har blant annet gitt seg utslag i verdens første fullintegrerte tørketrommel. Døren her har samme materialet som produktene ellers i rommet. Det komprimerte vaskerommet Laundry Care bør til og med kunne brukes i for eksempel et av husets gjesterom, mener hun.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.1/2008

 

 

 

Asko er STERKEST PÅ OPPVASK

 

Til toppen