Torbjørn Rångemyr i Nedis leverer kabler fra Bandridge, Profigold og Valueline. Foto: Stian Sønsteng

AVSPARK FOR NYE NEDIS

– Nedis har for første gang en egen utstilling på IFA, og vi bruker messen som et avspark for de nye selskapet etter at vi fikk nye eiere i fjor.

Det sier Torbjørn Rångemyr, daglig leder for Nedis AB i Norden. Nedis’ grunnleggere, Jacob og Jukie Gilad, solgte i fjor selskapet til sveitsiske Datwyler, en internasjonal aktør innen komponenter, industri, distribusjon av teknologi og elektroniske komponenter.

– Hvordan vil den norske bransjen merke det nye eierskapet?

Vi har i større grad våre egne varemerker - men til de samme kundene og i de samme kategoriene

– Vi er i ferd med å bli betydelig mer markedsorientert, der vi arbeider mer med konsept for å skape merverdi samt å øke salgskraften til kundene våre. Vi blir stadig sterkere i Skandinavia, og er inne hos de fleste av de store kjedene innen både brune- og hvitevarer, sier Rångemyr til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Lager til Nederland

Nedis’ hovedkontor ligger i Jönköping i Sverige. Fra 1. november flyttes lageret herfra til Nederland, der selskapet har et eget logistikksenter.

– Dette vil føre til at vi får betydelig mindre restleveranser, når det er sagt har ikke dette vært noe stort problem hittil. Kundene vil få mer komplette leveranser, og vil oppleve dette som en forbedring, sier Rångemyr.

I Norden har Nedis 25 ansatte. Etter at lageret er flyttet blir de 17 ansatte i salgsorganisasjonen.

– Vi er ute hos kundene, og arbeider målrettet for å gi dem mer salg.

– Kan du beskrive Nedis når det gjelder pris, kvalitet og kategori?

– Jeg vil påstå at vi gir mye for pengene, med en helt akseptabel kvalitet og gode marginer for forhandlerne. Vi tilbyr alt tilbehør innen radio, TV, data, hvitevarer, og har i dag nærmere 15.000 artikkelnummer på lager - dette utvikler vi stadig.

 

Egne varemerker

– Hvem er konkurrentene deres i Norge og Norden?

– Våre to største konkurrenter er Aurora-gruppen og Tura Scandinavia, men vi har i større grad våre egne varemerker - men til de samme kundene og i de samme kategoriene, sier Rångemyr.

Han har arbeidet i Nedis i sju år, og forteller at selskapet opprinnelig drev med reservedeler.

– I dag er reservedelene nesten borte, og det er tilbehør vi leverer. Vi har vært gjennom en utrolig utvikling når det gjelder sortiment og konsept, sier Rångemyr.

Nedis har ni egne varemerker og distribuerer over 300 andre, mange av disse er eksklusive og lisensierte. Selskapet har over 350 ansatte, er representert i 17 land, de har 250 grossister og leverer til over 50.000 butikker i over 50 land. Hver måned lanserer de rundt 100 nye produkter.

Til toppen