B&O OVER KNEIKA

Bang & Olufsen feiret 85 års-dagen sin med å lansere et Ipod-anlegg og en 32-tommersversjon av Beovision 10 i Norge.

– Vi har vært gjennom to år der også vi har vært rammet av finanskrisen, samtidig som vi har vært for langsomme når det gjelder produktutvikling. I oktober 2008 la vi en ny strategi, som vi nå begynner å se fruktene av, sier skandinavisk salgsdirektør Niels Erik Haug-Larsen i Bang & Olufsen.

Den 17. november avduket selskapet Ipod-anlegget Beosound 8 og en ny 32-tommer i Beovision 10-serien, under et pressearrangement i Oslo. På denne datoen for 85 år siden etablerte de to danske ingeniørene Peter Bang og Svend Olufsen selskapet som i dag er representert med over tusen butikker i mer enn 70 land. Når det gjelder omsetning per innbygger ligger Norge på femteplass i konsernet. Selskapet har i Norge ti rene Bang & Olufsen-butikker samt seks Bang & Olufsen-avdelinger i andre butikker.

– Våre norske forhandlere har igjen fått fart på omsetningen. Dagens distribusjon passer oss godt, og vi ser at snittomsetningen vokser. Dette viser at strategien har vært god og riktig. Vi ser også en interesse for å øke antall butikker, og vi regner med at det vil åpne en ny Bang & Olufsen-butikk i løpet av vårt inneværende finansår som varer til juni 2011, sier Haug-Larsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han vil ikke avsløre hvor denne butikken kommer, men sier beliggenheten lover godt.

Større avstand

– Vi vil ha noen få og sterke butikker som kan gi kundene de riktige opplevelsene. Vi er like glade i de små kundene som kjøper én TV som de som kjøper fullintegrerte systemer, sier Haug-Larsen.

Han sier Bang & Olufsens profil i bransjen er blitt tydeligere de siste årene.

– Det er klarere at vi befinner oss et sted over de andre. I dag konkurrerer vi like mye med andre bransjer, som reiseliv og møbel. Vi konkurrerer selvfølgelig med TV-leverandørene også, men Bang & Olufsen er så mye mer. For ti år siden kostet våre fjernsyn ikke så mye mer enn de beste konkurrentene, sier Haug-Larsen.

– Hvordan lykkes dere i å få nye kunder?

– Det gledelige er at vi spesielt med Beovision 10 har hatt en sterkt stigende andel unge kunder, samtidig har vi med 7-serien fått tilbake våre gamle kunder. Når det gjelder de to produktene vi lanserer i dag, forventer vi at halvparten som kjøper disse vil være nye kunder. Dette er en mye større andel enn vi har vært vant til, sier Haug-Larsen.

Han smiler bredt når han refererer til at Bang & Olufsen for ett til to år siden ble dømt sjanseløse.

Norsk overskudd

– Vi har endret salgsorganisasjonen og er blitt mer slagkraftige. Produktutviklingen er skjerpet, og vi er blitt lønnsomme. Det norske selskapet gir et beskjedent men fornuftig overskudd til konsernet. I fjor var vi defensive, nå merker vi en viss medvind. Jeg har tro på at vi om et års tid er ytterligere styrket, sier Haug-Larsen.

Den skandinaviske organisasjonen er spredt på flere steder, med finans ved hovedkontoret i Struer og markedsføringen i Lyngby. Service skjer lokalt, et eksternt kompetansesenter i Drammen koordinerer denne. Servicesjefen sitter i Struer.

– Vi har en virtuell organisasjon, men det er viktig til at den som har kontakten med butikkene er norsk. Derfor er vi nå i ferd med å ansette en norsk Retail Development Manager, sier Haug-Larsen.

På produktsiden har Bang & Olufsen åpnet sin proprietære nettverksløsning, slik at systemet også kan brukes med tredjepartsløsninger.

– Hvor stort steg er dette for Bang & Olufsen?

– Mentalt er det meget stort. Vi har levd med lukket system som har tjent oss godt i 20 år, og åpner nå vi fullt for våre kunder. Tradisjonen tro kommer vi ikke til å etterlate noen av våre kunder, de kan leve videre og vokse med sine eksisterende systemer, sier Haug-Larsen.

BEOSOUND 8

Musikksystem med nettverksløsning, basestasjonen med plass til Ipad (!), Iphone og Ipod, samt USB- og phonoinngang for tilkopling av andre lydkilder som PC og Mac. Beregnet til bruk på stua, men også på kjøkkenet, terrassen eller hytta. Kan henges på veggen, eller settes på en benk. En manuell romadapterbryteren har tre posisjoner, etter hvor i rommet den plasseres. Styres via den medfølgende fjernkontrollen eller en av Bang & Olufsens fjernkontroller.

Beosound 8 kan koples til trådløst nettverk med Apple Airport Express. Leveres i sort og hvitt, med valgfrie frontdeksler i lyse farger. Høyttalerne har konisk form som skal gi en svevende 2D-effekt, siden høyttalernes faktiske dybde skjules.

Høyttalerne har aluminiumsringer som skal gi det kjente Bang & Olufsen-særpreget. I butikkene. Pris: 8.000,-

BEOPLAYER

Med lanseringen av BeoSound 8 introduserer Bang & Olufsen applikasjonen Beoplayer for Ipod, Iphone og Ipad. Gratisversjonen gir tilgang til 20 nettradiostasjoner, og har en klokke med alarmfunksjonalitet i Bang & Olufsen-design. Applikasjonen blir utvidet med en funksjon for musikknettleser like før jul. Betalingsversjonen gir tilgang til mer enn 10.000 nettradiostasjoner.

Med Beoplayer kan man bla gjennom Itunes-samlingen, høre nettradio og bruke alarmen uten å bytte applikasjon.

BEOVISION 10-32

Den nye 32-tommeren er Bang & Olufsens nyeste medlem i Beovision 10-familien. Dette er første gang selskapet har lansert tre medlemmer av samme TV-familie på ett år, den kommer i tillegg til 40- og 46-tommeren og er basert på samme grunnstamme. Dette omfatter et avtakbart frontstoff i en rekke farger, den polerte aluminiumsrammen som skal gjøre at TVen ser slankere ut enn den virkelig er. Den bakre delen leveres i enten sort eller hvitt.

32-tommersversjonen er i full HD med kant-LED. Tilkobling via Master Link og DVB-HD-modul. Aktivt, toveis høyttalersystem. Den skal være kraftig nok til musikklytting, men man kan også koble til to ekstra høyttalere og en dypbasshøyttaler.

Blant plasseringsmulighetene er motorisert sokkel for gulv og bord, to ulike braketter for plassering ved vegg, og en veggbrakett som kan vippes og vris i ulike retninger. Pris: 33.000,- inkludert Beo4 og DVB-HD modul.

Powered by Labrador CMS